• Hlasovanie spustené
  • Učiteľ nie je Google 5
  • diabetes
  • vedomat
  • minarik
  • TECHNIKA metodika
  • Previous
  • Ďalší

Lekári môžu naliehať na neplatičov Dôvery

Pridané: 25.03.2015 16:33:13 Počet zobrazení: 658

25 Marec 2015

Kto dlhuje zdravotnej poisťovni Dôvera, môže sa u lekára dočkať prekvapenia. Priamo v ambulancii môže pacienta vyzvať, aby svoj dlh zaplatil. Ak to neurobí a s poisťovňou sa ani po čase nevyrovná, lekár ho nemusí vyšetriť. Tento spôsob vyberania dlhov odklepol aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, hoci ho spočiatku kritizoval. Pravda na takýto postup poisťovne Dôvera upozornila ako prvá už v októbri minulého roka.

„Nie je možné konštatovať, že zo strany zdravotnej poisťovne Dôvera došlo k porušeniu zákonnej povinnosti," vyhlásil Úrad pre dohľad po skončení päťmesačnej kontroly. Poisťovňu preveroval po tom, čo lekárom ešte vlani zaslala nezvyčajné dodatky k zmluvám. Chcela, aby za ňu v ambulancii vyberali peniaze od dlžníkov.

Podľa úradu je to v poriadku, zákon o zdravotných poisťovniach ani žiadny iný predpis totiž nezakazujú, aby poisťovňa vyberala peniaze pomocou ďalších osôb. „Znamená to, že poistné môžu prijímať aj poskytovatelia zdravotnej starostlivosti – napríklad lekári. Na obmedzenie prijímania poistného je potrebná úprava zákona," doplnila Soňa Valášiková, hovorkyňa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Poisťovňa je s rozhodnutím spokojná. Prostredníctvom lekárov získala už 3 200 eur od jedenástich dlžníkov, uvádza hovorca Dôvery Matej Štepiansky. „Úrad potvrdil len to, čo sme tvrdili a čo je už roky v zákone. A síce, že poistenec, ktorý je vedený v zozname dlžníkov, má právo na úhradu len neodkladnej zdravotnej starostlivosti," dodal Štepiansky.

Úrad pre dohľad však trvá na zmene zákona. Chce, aby sa poistné a podlžnosti vyplácali iba poisťovniam, nikomu inému. Ako potvrdila hovorkyňa úradu Valášiková, s rezortom (zdravotníctva) o úprave zákona komunikujú.

Ministerstvo pri probléme zasiahne

Ministerstvo zmenu pri úhrade dlhov na poistnom neplánuje, priniesla by množstvo problémov. „Ak by sme obmedzili prijímanie poistného prostredníctvom tretích osôb, nemohli by sa využívať ani platobné karty, bankové služby, poštové poukážky či služby exekútorov. Toto určite nie je záujmom predkladateľa novely," vysvetlila Zuzana Čižmáriková, riaditeľka komunikačného odboru rezortu (zdravotníctva). Podľa jej slov, ak sa lekár alebo zdravotnícke zariadenie s poisťovňou dohodnú, peniaze môžu vyberať. „Ministerstvo bude pozorne sledovať situáciu a v prípade vzniku problémov ich bude operatívne riešiť," dodala Čižmáriková.

Právnici o vyberaní dlhov v ambulancii polemizujú. Prikláňajú sa k tomu, že peniaze by mala vymáhať poisťovňa, nie lekár. „Myslím si, že súčasný právny predpis skôr neumožňuje, aby zameškané poistné vyberal v hotovosti lekár. Poistné má totiž špecifický charakter, je to povinná platba a v prípade jeho výberu ide o sumu, ktorá je de facto verejnými financiami," argumentuje advokát Ivan Humeník z advokátskej kancelárie h&h Partners.

„Zo zákona vyplýva, že podlžnosti by mala vyberať poisťovňa a nie lekár. Okrem toho, lekári by sa mali venovať zdravotnej starostlivosti. To, či je pacient dlžník, alebo nie, by ich vôbec nemalo zaujímať," dopĺňa advokát Michal Ellinger, ktorý sa špecializuje aj na zdravotnícke právo.

S postupom Dôvery nesúhlasia ani ostatné poisťovne. Najväčšia Všeobecná zdravotná tvrdí, že podľa súčasných zákonov lekári nemôžu vyberať poistné. Vyžadovalo by si to zmenu legislatívy a presné nastavenie podmienok. Zdravotná poisťovňa Union dopĺňa, že úlohou poskytovateľov zdravotnej starostlivosti je liečiť a nie vyberať nedoplatky. „Činnosti spojené s platiteľmi poistného a výberom poistného sú v plnej kompetencii zdravotnej poisťovne. Tá za ňu aj v plnej miere zodpovedá," uviedla Judita Smatanová, hovorkyňa poisťovne Union.

Niektorí nechcú dlh vyberať

Na stránke Dôvery sa objavili aj prvé skúsenosti lekárov s vyberaním dlhov od pacientov. „Na moje prekvapenie všetci, bez akéhokoľvek nátlaku, mali záujem a ochotu daný stav vyriešiť. Až 90 percent z nich priamo na mieste, jeden pacient oznámil plánovaný termín úhrady približne o tri týždne v ambulancii," napísal praktický lekár z Košického kraja. Podľa slov tohto lekára mala jedna pacientka dlh aj 1 400 eur. Tú radšej poslal do pobočky poisťovne. S vyberaním dlhov súhlasí na stránke aj ďalší košický gastroenterológ, internista František Trebuňa. Za vyšetrenie dlžníka mu totiž poisťovňa nezaplatí a on na seba nemieni brať riziko, argumentuje. „Keď príde pacient do ambulancie, v počítači okamžite vidím, či je neplatič. Ak áno, chcel ma podviesť hneď na začiatku. On dobre vie, že má dlhy, snaží sa len zneužiť situáciu. Zatiaľ sa mi ani raz nestalo, že by svoje dlhy chcel vyrovnať. Mnohí sľubujú, že si to vyriešia a vrátia sa ku mne. Nikto sa doteraz nevrátil," porozprával denníku Pravda Trebuňa.

Mnohí lekári sa však bránia a dlhy vyberať nechcú. „Dlžné poistné podľa mojich vedomostí nevyberáme. Upozorňujeme však pacientov, že majú problém s poistným vo svojej zdravotnej poisťovni. Odporúčame im to vyriešiť do najbližšej návštevy v našej ambulancii," povedal Ladislav Pásztor, prezident Asociácie súkromných lekárov, ktorá zastupuje asi 2 200 ambulantných doktorov. Na Slovensku je pritom okolo 12–tisíc ambulantných lekárov.

„Pacienti reagujú rôzne. Niektorí nevedia, že sú vedení ako dlžníci zdravotnej poisťovne. Ďalší prisľúbia, že to budú riešiť. Bolo aj niekoľko prípadov, keď pacient ihneď po upozornení išiel do svojej zdravotnej poisťovne a dlh na poistnom zaplatil," doplnil Pásztor.

Dôvera oslovila lekárov ešte vlani. Zaslala im nové dodatky k zmluvám, ktoré im umožnili vyberať dlhy od pacientov. Ich súčasťou bol aj manuál, podľa ktorého mali postupovať. Najprv si v systéme overia, či je pacient dlžník. Ak áno, ponúknu mu, že nedoplatok môže uhradiť v ambulancii. Pacient si môže vybrať aj inú možnosť, napríklad zaplatiť dlh v pobočke. V prípade, že pacient nebude mať záujem ani o jedno riešenie, lekár ho musí upozorniť, že nabudúce mu lieky predpíše iba v tom prípade, ak bude mať akútny zdravotný problém. Ak príde na plánované vyšetrenie, recept už dostať nemusí. Rozlíšiť odkladnú a neodkladnú starostlivosť však nie je vždy možné, upozorňujú lekári. O presný výklad chcú požiadať rezort (zdravotníctva). Riešenie neplatičov je súčasťou služby Bezpečné lieky online. Podľa údajov Dôvery ju aktuálne využíva 1 250 poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, čiže takmer 8 300 zdravotníkov. Koľ kí z nich budú priamo v ambulancii vyberať dlhy, dnes nie je jasné.

Zdroj: SITA (Pravda)

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info