Články

Chcem vybudovať silný nezávislý úrad s kvalitným dohľadom

Chcem vybudovať silný nezávislý úrad s kvalitným dohľadom
Ing. Renáta Blahová, MBA, FCCA, LL. M., je predsedníčkou ÚDZS od 29. apríla. Po deviatich týždňoch od vymenovania plánuje meniť štruktúru úradu, nevykonateľnú legislatívu a vybudovať nezávislý dohľad nad zdravotným poistením.


Od koho prišla ponuka viesť tento úrad? Dostali ste ju od ministra zdravotníctva?

Nebolo to priamo od neho. Od začiatku tohto roka som na ministerstve financií pomáhala s konceptom daňových zmien Smart Tax a zúčastnila som sa na niektorých rokovaniach medzi ministerstvom financií a ministerstvom zdravotníctva vo vzťahu k financovaniu zdravotných poisťovní, kde ma informovali o akútnom stave na úrade. Napriek tomu, že úrad zodpovedá za dohľad nad viac ako 5 miliardami eur vybraného zdravotného poistného ročne, jeden a pol roka nemal predsedu. Na ministerstve zdravotníctva padol návrh, že by to mal byť ekonóm, kvôli tomu, že úrad sa predtým dostatočne nevenoval hospodáreniu zdravotných poisťovní, čo je jedna z hlavných úloh úradu. Myšlienka, že by to nemusel byť lekár, sa mi celkom páčila. Pre akútny stav na úrade ma začali prehovárať, aby som ako odborníčka na dane, financie, analýzu a kontrolu hospodárenia prebrala krízové riadenie úradu. Nakoniec som súhlasila, keďže Slovensko sa tretíkrát počas môjho života nachádza na dôležitej križovatke. Toto volebné obdobie ukáže, či našu krajinu budú naďalej ovládať oligarchovia blízki vládnucim stranám, alebo sa posunieme bližšie k západnému typu demokracie, kde o smerovaní rozhoduje verejný, nie súkromný záujem.


Cítite sa ako krízová manažérka?

Vyslovene, rok a pol bol úrad bez predsedu a niektoré procesy neboli plne funkčné. Stav bol ozaj kritický, v marci zo zdravotných dôvodov skončil aj zastupujúci predseda a úrad zostal aj bez štatutára. Tak som súhlasila, že to ako krízová manažérka zoberiem.


Nepovažujete sa skôr za politickú nominantku? Je to predsa funkcia, ktorej obsadenie na návrh ministra zdravotníctva schvaľuje vláda.

Vôbec nie, som špecialistka na dane a financie. Mojou jedinou motiváciou je smerovaním k verejnému záujmu pomôcť krajine, aj keď sa mi veľa známych čuduje, ako môžem súčasnej vláde veriť. U mňa to je o prístupe. Buď sa môžem pridať k mase ľudí, ktorá sa v lepšom prípade na kotrmelcoch vlády zabáva, v horšom na ňu škaredo nadáva, alebo skúsiť vlastnými schopnosťami pomôcť. Vybrala som si tú druhú možnosť, aj keď som žiadnu zo strán v dnešnej vláde nevolila. Nie som a nikdy som nebola členkou žiadnej politickej strany, nikomu nič nedlhujem a v sektore zdravotníctva som nemala, nemám, a ani mať nebudem, žiadne biznisové záujmy. Aj preto sa považujem za nezávislú a apoliticky vymenovanú predsedníčku. Navyše, na jeseň minulého roka som prešla vcelku náročným výberovým konaním na pozíciu prezidenta Finančnej správy, takže prelustrovaná som nielen formálne, ale aj verejným vypočutím, ktoré videlo viac ako 30-tisíc ľudí.


S akou víziou ste prišli na úrad?

Úrad má dohliadať nad kľúčovými aspektmi systému zdravotníctva, s cieľom udržiavať finančnú stabilitu, výkonnosť a solidárnosť systému. To je vízia od jeho založenia, s ňou sa plne stotožňujem. Na jej presadenie treba predovšetkým nezávislé vedenie úradu, preto začíname s personálnym auditom. Som presvedčená, že sa nám takéto nezávislé vedenie úradu podarí vyskladať, to je moja základná úloha, tam pevne verím, pôjdem vzorom. Určite do žiadnej pozície nebudeme obsadzovať ľudí podľa politickej príslušnosti, zároveň ani nikoho diskriminovať len preto, že riadil sekciu alebo pobočku úradu ako politický nominant. Šancu dostane každý, rozhodovať budú odborné i osobnostné predpoklady, ale najmä ochota konať kompetentne vo verejnom záujme. 


Ste známa ako audítorka a daňová poradkyňa, ale skúsenosti s riadením v oblasti zdravotníctva nemáte. Nie je to vaša nevýhoda?

Za tých 25 rokov, čo som založila firmu a venujem sa daniam a auditu ako odborníčka, ale aj ako poradkyňa a podnikateľka, zaoberala som sa stovkami klientov a organizácií. Myslím si, že prvky riadenia v tejto oblasti nie sú iné ako v zdravotníctve. Rozdiel je v tom, že pri riadení súkromnej firmy je zdôraznený súkromný záujem a dosahovanie zisku, zatiaľ čo v sektore ako zdravotníctvo je veľmi silný verejný záujem, zdravie poistencov a tam treba hľadať väčšiu rovnováhu. Mám prax aj z neziskového sektora, kde som pôsobila v správnych radách, takže z tohto pohľadu sa vôbec necítim hendikepovaná. Za veľmi užitočnú považujem napríklad skúsenosť v správnej rade jednej veľmi známej a úspešnej dobročinnej organizácie, kde som pôsobila takmer od založenia na Slovensku a ktorá má práve u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti veľmi dobrú povesť. To, že mi chýba skúsenosť s odbornou časťou zdravotnej starostlivosti, kompenzujem aj prostredníctvom tímu poradcov, medzi ktorými je napríklad Ján Králik, ktorý vykonáva takmer 20 rokov analytické a strategické činnosti v zdravotníctve, Peter Stachura, ktorý bol štátnym tajomníkom na ministerstve, Eva Vivodová a ďalší kvalitní ľudia, z ktorých niektorí v minulosti už pracovali na úrade. S nimi sa radím a s nimi budeme robiť aj personálny audit. Prvé výmeny na vedúcich pozíciách už nastali, novým riaditeľom sekcie dohľadu nad zdravotným poistením je Peter Pavlovič. 


Spája vás účasť v konkurze na šéfa Finančnej správy, kde skončil na treťom mieste hneď za vami. Má teda vašu dôveru?

Bola som rada, že po výberovom konaní na prezidenta Finančnej správy bol k dispozícii. Má veľmi podobnú motiváciu ako ja, ide rovnako ako ja s príjmom dole, robiť prácu nie ako funkcionár kvôli krytiu straníckych záujmov, ale pre krajinu a vo verejnom záujme – pomôcť vybudovať dôležitý nezávislý úrad. Obaja veríme, že ak sa podarí vniesť viac nezávislosti a transparentnosti do systému verejného zdravotného poistenia, zvýši sa tým aj dostupnosť, kvalita a efektívnosť poskytovanej zdravotnej starostlivosti.


Verejnosť vníma vašu spojitosť so zdravotníctvom cez mediálne výstupy a blogy o Dôvere, ktorú ste obvinili z nadhodnotenia poistného kmeňa a vyplatenia 400 miliónov eur ako umelo vytvorenej dividendy cez cyperskú schránku. Ak ste mali podozrenie z účtovného a daňového podvodu, prečo ste to neriešili podaním trestného oznámenia, ale prostredníctvom blogov?

Veľmi ma to vtedy ako odborníčku a bývalú poistenku Dôvery sklamalo, blogy som začala písať preto, lebo bolo zrejmé, že nešlo o korektný prípad, ale najviac mi prekážalo, kde skončila veľká časť peňazí. Trestné oznámenia v tejto veci boli podané, pánom Beblavým ešte pred poslednými voľbami. A bol podaný aj podnet na Úrad pre dohľad nad výkonom auditu ministrom financií Eduardom Hegerom, minulý rok v máji, pred ktorým Finančná správa začala daňovú kontrolu. Čo sa týka poistného kmeňa, jedným z dôkazov jeho umelého nadhodnotenia, a teda zlyhania úradu pri odobrení rozporuplného znaleckého posudku z roku 2009 a následne bankových úverov na vytiahnutie stoviek miliónov eur zo systému ZP, je aj zverejnená účtovná závierka za rok 2020. Podľa nej poisťovňa síce vykázala stratu takmer 27 mil. eur, ale tá je spôsobená najmä jednorazovým odpisom poistného kmeňa vo výške viac ako 63 mil eur. Inými slovami, ak by vedenie jednorazovo neupravilo umelo nadhodnotený poistný kmeň, poisťovňa by za pandemický rok 2020 vykázala zisk na úrovni 36 mil eur, čo je viac ako dvojnásobok za rok predtým. Pozitívne však hodnotím, že po zmene audítora sa o tom dočítate transparentne priamo v zverejnenej účtovnej závierke. Podľa našich informácií na Finančnej správe naďalej prebieha kontrola legitímnosti účtovania o poistnom kmeni. Ako šéfka tohto úradu nemám žiadnu ambíciu do toho zasahovať, čakáme trpezlivo na závery nezávislých úradov, ktoré v tejto veci majú konať.


Teraz máte dohliadať na poisťovne vrátane Dôvery. Necítite sa v konflikte záujmov?

Nie, vyjadrovala som sa k tomu ako nezávislá odborníčka, ktorých v tomto segmente nie je veľa. Vždy som pracovala len s údajmi, ktoré sú verejne dostupné. Navyše riadiť sekciu pre dohľad nad zdravotným poistením bude pán Peter Pavlovič, ktorý je určite nezainteresovaný a má bohaté skúsenosti ako audítor zdravotných poisťovní, s riadením financií, účtovníctva a súvisiacich procesov nadnárodných spoločností. Pracuje na úprave správy o hospodárení zdravotných poisťovní za rok 2020, ktorú úrad predloží ešte tento mesiac do vlády. Jeho hlavnou úlohou bude vniesť do dohľadu nad zdravotnými poisťovňami viac transparentnosti i rovnováhy a venovať sa práci audítorov zdravotných poisťovní, ktorá ostala dlhé roky bez povšimnutia. Spolu s tímom poradcov pod vedením Jána Králika sa tiež bude podieľať na inovácii prístupu k práci s údajmi a k analytickej činnosti úradu. Plánujeme vybudovať útvar, ktorý by mal systematicky spracúvať a postupne zverejňovať užitočne spracované dáta, aj vzhľadom na dostupnosť, kvalitu a efektívnosť nakupovanej zdravotnej starostlivosti.


V médiách ste deklarovali, že ste zástankyňou trhovej súťaže. Do funkcie vás vymenovala vláda, ktorá má v programovom vyhlásení možnosť unitárneho systému zdravotného poistenia.

Jedna z podmienok, ktoré som mala, kým som prijala vymenovanie do funkcie, bola základná zhoda vo vízii, ako by mal fungovať systém zdravotného poistenia. Vláda vie, že nie som zástankyňa unitárneho systému, ale podporujem možnosť výberu a súťaž, teda aby ďalej fungovali aj súkromné poisťovne, avšak pod transparentným a kvalitným dohľadom nezávislého kompetentného úradu. Práve ten by mal analyzovať dáta a zverejňovať informácie užitočné pre rozhodovanie pri výbere poisťovne, čím môže v konečnom dôsledku priniesť aj kvalitnejšie poskytovanie samotnej zdravotnej starostlivosti. Úrad podľa mňa rezignoval na túto svoju základnú funkciu.


Máte garanciu, že tento váš názor na možnosť zavedenia unitáru bude akceptovaný?

To nie, je výsostné právo vlády a parlamentu otvoriť túto tému a schváliť príslušnú legislatívu. Ale vedia vopred, že z pozície úradu by som to nepodporila. Táto vláda má na stole veľa problémových otázok a nemyslím si, že je reálne, aby takáto veľká zmena v súčasnom problémovom období vôbec prebehla.


Patrí podľa vás zisk do systému zdravotného poistenia?

Ak pripustíme, že je možnosť, aby v systéme verejného zdravotného poistenia fungovali aj súkromné subjekty, určite tam zisk byť môže. Ale ide o to, aký a ako bude regulovaný. Ale určite nie tak, ako je to teraz, že si s účtovným ziskom bude poisťovňa robiť, čo chce. My sa k tomu budeme ako úrad vyjadrovať, teraz upravujeme správu o hospodárení. V účtovnej závierke za rok 2020 obidve súkromné zdravotné poisťovne vykázali stratu, ale ani jedna nemá stratu zo zvýšených nákladov na zdravotnú starostlivosť. Súčasný spôsob definovania základu pre tvorbu zisku, a to bez regulácie aj dohľadu, umožnil poisťovniam subjektívne ovplyvniť jeho výšku. Toto považujem za nevhodné.


V strate skončili všetky tri poisťovne. Ako je to v prípade VšZP?

Budeme analyzovať aj pozíciu VšZP a budeme sa snažiť vysvetliť, aké sú zdroje tej straty. Zatiaľ sa to takto na úrade nerobilo. Nechcem predbiehať, do konca júna bude správa predložená vláde.


Od 1. mája platia mnohé zmeny vo výkone dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou ako prizývanie znalca ku každému úmrtiu či zmeny územnej pôsobnosti pobočiek. Sú tieto úpravy realizovateľné?

V niektorých prípadoch sú ťažko vykonateľné. Od prvého týždňa po mojom nástupe to bola jedna z najhorúcejších tém, ktorá mi bola prezentovaná. Pracujeme na zmenách legislatívy, niektoré sú pre ďalší plynulý chod úradu nevyhnutné, pevne verím, že všetky urgentne potrebné budú vládou čoskoro schválené.


Čo konkrétne sa bude meniť?

Spomenuli ste znalca, ktorý musí byť vždy prizývaný. Keď v tom odbore znalec nie je, tak sme navrhli ad hoc znalca, čiže to bude niekto alternatívny. Nechcem predbiehať, počkajme, kým to schváli vláda a parlament.


Ostane lehota 9 mesiacov na ukončenie dohľadu? A je vôbec reálna?

V niektorých prípadoch áno, ale v niektorých prípadoch by mala byť možnosť prerušiť konanie. Od týchto rýchlych legislatívnych zmien by som oddelila systémové zmeny, ktoré treba urobiť. Pripravujeme výberové konanie na riaditeľov pobočiek dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou. Budeme rozširovať ich pôsobnosť (Západ, Stred a Východ), čím sa zároveň umožní ľahšie zjednotiť metodiku a zabezpečí pružnejšie i kvalitnejšie riadenie dohľadov. Taktiež navrhneme a podporíme vybudovanie systému mediácie ako základného článku v procese sťažností na poskytovateľov. Vzťah medzi pacientom a lekárom nie je ideálny, pacienti sa nevedia sťažovať, potom zahlcujú iné úrady. Preto treba viac mediovať, kým sa začne proces sťažnosti. To by mohlo prispieť k optimalizácii počtu dohľadov. Taktiež chceme, aby poskytovatelia, ale najmä zdravotnícki pracovníci, nepovažovali dohľad ako niečo zbytočné, obťažujúce a nespravodlivé. Pre to chceme zaviesť do výkonu dohľadu nové prvky, ktoré im absolvovanie dohľadu uľahčia. Na tom tiež začíname pracovať.


Má ÚDZS prideľovať licencie záchrankám?

Už to ako prioritu riešime v navrhovaných zmenách legislatívy. Výberové konanie záchrannej služby bolo úradu pridelené z politických dôvodov, vo verejnom záujme sa musí sa vrátiť pod ministerstvo zdravotníctva. Tam máme s odborníkmi aj s ministrom zdravotníctva rovnaký názor.


Renáta Bláhová Vyštudovala Slovenskú technickú univerzitu v Bratislave. V roku 1994 získala titul MBA na Southeastern Louisiana University v USA, v roku 1997 titul FCCA z Veľkej Británie a v roku 2003 titul LL. M. na Wirtschaftsuniversität vo Viedni. Má licenciu audítora a daňového poradcu.


Zdroj: SITA (Zdravotnícke noviny)