Články

Pravda – 26.8.2020: Otvorený učebnicový trh

Pravda – 26.8.2020: Otvorený učebnicový trh
O tom. čo otvorenie učebnicového trhu v praxi znamená pre školy a učiteľov, sme sa zhovárali s Mgr. Mirou Bianchi Schrimpelovou, konateľkou odborného nakladateľstva Dr. Josef RAABE Slovensko.


* Najprv si povedzme, ako objednávanie učebníc prebiehalo doteraz.

Doteraz si školy vyberali učebnice z materiálov, ktoré mali schvaľovacie doložky MŠWaŠ SR. Svoj zoznam poslali na ministerstvo a to centrálne v jednotných cenách objednalo od vydavatelov príslušné tituly, vydavatelia ich doručili do skladu a odtiaľ sa distribuovali do škôl.


* Tento rok je to prvýkrát, čo si môžu školy samy vyberať, z akých učebníc budú učiť svojich žiakov. Ako sa táto zmena udiala?

Nový pán minister presunul peniaze priamo na školy, ktoré si dnes môžu z tzv. ministerských zoznamov učebných pomôcok vyberať svoje učebnice. Neznamená to však, že si môžu zvoliť akúkoľvek učebnú pomôcku. Tak ako doteraz sú to učebnice a pracovné zošity, ktoré majú schvaľovacie a odporúčacie doložky, prešli teda. čo sa týka kvality, istým systémom kontroly zo strany ministerstva.


* Ako by mal. podlá vás. vyzerať správny koncept učebnicového trhu?

Otvorený učebnicový trh musí mať v prvom rade nezvrátitelhé legislatívne ukotvenie, ktoré bude postavené na transparentnosti a bude minimalizovať riziko korupčného prostredia (a správania). V každej krajine EÚ je vytvorený zákon definujúci učebnicový trh a my by sme nemali byť výnimkou. Štát musí zadefinovať, čo, ako, kedy a v akej forme budú školy používať, čo bude hradiť štát - teda škola a čo bude financované z iných zdrojov. Musíme si uvedomiť, že máme jedinečnú príležitosť vytvoriť také prostredie, ktoré skutočne posunie školy do 21. storočia. A nemusíme vymýšľať „koleso" - vezmime si „best practice” z krajín. ktoré už desaťročia tento otvorený učebnicový trh majú nastavený a najmä funkčný


* Ak hovoríme o kvalite učebníc, čo to presne znamená?

Ak hodnotíme učebnice, mnohokrát je to veľmi subjektívne. Kvalitná učebnica musí spĺňať obsahový a výkonový štandard definovaný v ŠVP. Metóda, ktorá je použitá v učebnici, môže byť rôzna a teda aj rôzne náročná na učiteľa: didakticky náročne spracované učebnice (napríklad pomocou bádateľskej didaktiky) sú náročné aj na prácu učiteľa. Pri učebniciach je teda dôležité, aby sme mali vyškolených učiteľov, ktorí budú vedieť, ako s učebnicami pracovať.


* Ako vlastne vznikajú učebnice?

Vznik učebnice je veľmi komplikovaný proces. Úlohou vydavateľa je nájsť autorov, ktorí ju napíšu. Nie je vôbec jednoduché na takom malom trhu, ako je ten slovenský, nájsť kvalitné autorské tímy, ktoré dokážu učebnice vytvoriť nielen obsahovo, ale aj didakticky. Potom potrebujete učiteľa, ktorý takpovediac dohliada na ich prepojenosť s praxou, lebo netvoríme učebnice pre učebnice, ale učebnice pre reálne deti v skutočných školách.


* Minister školstva aktuálne vyzval vydavateľov a autorov, aby začali tvoriť nové učebnice, nech sa ponuka ešte viac rozšíri. Kedy sa. podľa vášho odhadu, dočkáme širšej ponuky učebníc pre deti?

Aj vzhľadom na to, že proces tvorby učebníc je veľmi komplikovaný a zdĺhavý, asi by nebolo namieste myslieť si, že vzápätí po ministrovej výzve nám tu vznikne stovka nových pracovných zošitov a učebníc. Napísanie dobrej učebnice trvá osem až desať mesiacov, jej redakčné spracovanie ďalších niekoľko mesiacov. Keď vznikne akýsi draft, ešte ho ako vydavateľ musíte opilotovať, čiže zistiť, ako deti reagujú na učebnicu, či sú cvičenia zrozumiteľné... Aj preto si myslím, že ak tu bude stabilné prostredie štátneho vzdelávacieho programu, nové učebnice môžeme očakávať najskôr o dva roky.


* Aktuálna pandemická doba preverila nielen u nás na Slovensku pripravenosť učiteľov používať digitálne formy pri vyučovaní. Ako sme. podľa vás. na tom v tomto smere?

Osobne som zástancom kombinácie digitálnej a papierovej formy. Nie každý predmet môžete učiť len digitálne a nie každému žiakovi sedí táto forma. Digitálne obsahy by sme mali zavádzať do našich škôl vzhľadom na vek detí aj ich celkový vývoj, príp. poruchy učenia veľmi citlivo. Ale celkovo áno, Slovensko by sa už malo pohnúť do 21. storočia, čo sa týka digitalizácie. A aj k tomu musíme vytvoriť legislatívne rámce.


Ďakujeme za rozhovor.