Články

Učiteľ nie je Google 9 - Lektori

PhDr. Eva Ballová Mikušková, PhD.
vedecká pracovníčka, Slovenská akadémia vied
Pôsobí ako samostatná vedecká pracovníčka na Ústave experimentálnej psychológie Centra spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied. Zároveň prednáša aj na Katedre pedagogickej a školskej psychológie Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Svoju vedeckú prácu zameriava najmä na kognitívnu psychológiu, špecificky na výskum nepodložených (najmä konšpiračných) presvedčení, je riešiteľkou viacerých výskumných projektov a publikuje v zahraničných vedeckých časopisoch.





Ing. Jarmila Belešová
odborníčka na personalistiku v školstve
Celý život pracuje v oblasti pracovného práva a odmeňovania. 17 rokov pôsobila na Univerzite Komenského ako personalistka a vedúca personálneho útvaru. 20 rokov pôsobila na MŠVVaŠ SR na personálnom odbore. Podieľa sa na príprave právnych predpisov najmä z oblasti odmeňovania zamestnancov rezortu a súvisiacich predpisov a je autorkou veľkého množstva odborných článkov v oblasti personálneho riadenia škôl. 





Mgr. Robert Čapek, Ph.D.
lektor, pedagóg, psychológ a didaktik, autor vzdelávacej stratégie Líný učitel
Vyštudoval sociálnu pedagogiku, učiteľskú aprobáciu rodinná výchova, výchovné poradenstvo, školský manažment, získal doktoráty z pedagogiky na Univerzite Palackého v Olomouci a z psychológie na Univerzite Karlovej v Prahe. Počas niekoľkých desaťročí pedagogickej praxe učil na zvláštnej, základnej, strednej i vysokej škole. Realizuje pre rôzne vzdelávacie organizácie a hlavne pre školské kolektívy semináre s pedagogicko-psychologickými témami, ako sú: líný učitel, alternatívne vyučovacie metódy, hodnotenie a sebahodnotenie žiakov, triedna a školská klíma a ďalšie. Pôsobí ako lektor Komenského inštitútu, organizuje Letnú školu Líného učitele, píše blog a spravuje FB stránky Líného učitele. Je autorom kníh pre učiteľov, z ktorých najzásadnejšie sú  Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnoticích metod, Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně, Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny, Líný učitel: Kompas moderního učitele a Uč jako umělec.  Je spoluautorom rôznych edukačno-gaminizačných programov.


BA Peter Guštafík
lektor, facilitátor, odborník na AI vo vzdelávaní
Pôsobí ako lektor mäkkých zručností, facilitátor. Ako nadšenec online nástrojov vo vzdelávaní vedie školenia v používaní generatívnej AI pre mentorov, učiteľov, školiteľov aj študentov. Vychádza z humanistickej tradície a princípov zážitkovej pedagogiky a facilitatívneho učenia.






PaedDr. Monika Homolová, PhD.
vysokoškolská učiteľka,  Pedagogická fakulta, Katolícka univerzita v Ružomberku, Katedra špeciálnej pedagogiky
Vyštudovala učiteľstvo predmetov geografia  a výtvarné umenie, predškolskú a elementárnu pedagogiku, primárne vzdelávanie, pričom si svoje vzdelanie rozšírila o špeciálnu pedagogiku. Skúsenosti získala ako vychovávateľka v školskom klube detí a učiteľka na prvom stupni základnej školy. V súčasnosti pôsobí na vysokej škole a profesijne sa orientuje na inkluzívne vzdelávanie a inovatívne metódy. Popri tom pôsobí aj ako lektorka profesijného rozvoja v oblasti aktualizačného a inovačného vzdelávania.




Mgr. Jan Hrubeš, Ph.D.
zástupca riaditeľky v Základnej škole Okružnej v Moste
Na svojom pôsobisku má na starosti realizáciu projektov a zároveň pôsobí ako odborný asistent na Univerzite Jána Evanjelistu Purkyně v Ústí nad Labem – Fakulta sociálno-ekonomická, kde sa venuje etike, filozofii a politológii.






MUDr. Kamila Ivanová, MPH 
psychiater, zástupca primára psychiatrického oddelenia, Fakultná nemocnica Trnava; vedecký pracovník, Biomedicínske centrum Slovenskej akadémie vied v Bratislave; psychiater pre DSS Betánia, Bratislava
Lekárka s vyše 13-ročnou praxou v odbore psychiatria a atestáciou z daného oboru, s predchádzajúcou 2-ročnou pracovnou klinickou skúsenosťou v oblasti radiačnej a klinickej onkológie, vrátane klinických onkologických štúdií a jeden a pol ročnou praxou v odbore posudkový lekár pre Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny Trnava. Dňa 1.10.2020 zaradená do postgraduálneho špecializačného štúdia v špecializačnom odbore Master of Public Health (MPH) na Slovenskej zdravotníckej univerzite v Bratislave, ktoré úspešne ukončila titulom MPH. Členka Slovenskej psychiatrickej spoločnosti, Slovenskej obezitologickej asociácie, European Association for the Study of Obesity (EASO). V septembri 2023 zahájila externé 5-ročné doktorandské štúdium PhD. na Ústave normálnej a patologickej fyziológie LF UK v Bratislave.


Mgr. Zuzana Izquierdo Montes
lektorka cudzích jazykov so zameraním na online výučbu
V spolupráci so Západočeskou univerzitou v Plzni sa špecializuje na metódu CLIL pri prepájaní angličtiny s nejazykovými predmetmi a implementáciu digitálnych technológií do výučby v základných školách. V súčasnej dobe sa tiež podieľa na projektoch Nedržte jazyk za zuby, Olympiáda techniky, Španielskej jednohubky, Walk and Talk a Innovative STEPS.





Mgr. Magdaléna Janeček Kubešová, PhD., ACC
associate certified coach (ICF), Certified Christian Coach (CCNI)
Vyštudovala učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov v odboroch Matematika a Biológia na Prírodovedeckej fakulte a Fakulte matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského. Titul PhD. získala v odbore teória vyučovania matematiky na FMFI UK. Je medzinárodne certifikovaná životná koučka, lektorka školy koučingu a má dlhoročnú prax ako stredoškolská učiteľka a kariérna poradkyňa na medzinárodných školách. Vo svojej práci prepája pedagogické skúsenosti s koučovacím prístupom, vďaka čomu efektívne podporuje rozvoj študentov aj dospelých.




Mgr. Bohumil Kartous, Ph.D.
riaditeľ, Pražský inovační institut
Profesionálny provokatér verejnej diskusie. Je autorom knihy zo žánru non-fiction s názvom No Future: Vezeme děti na parním stroji do virtuální reality? (2019). Spolupodieľal sa autorsky tiež na úspešnej knihe 2036 (2016), ďalej na súbore interview Orwell na steroidoch (2020). Na začiatku roku 2022 vyšla ďalšia kniha s jeho esejou pomenovaná Za zrkadlem: Hybridní válka jako staronový fenomén mezinárodních vztahů. Od júla 2020 je riaditeľom Pražského inovačného inštitútu. Na svojom predchádzajúcom pôsobisku, think tanku EDUin, vytvoril koncept Auditu vzdelávacieho systému v ČR. O vzdelávaní a problematike dezinformácií publikuje v rade českých (a občas i slovenských) médií, pravidelne pre české médiá komentuje udalosti, ktoré sa vo vzdelávaní odohrávajú. Speaker a moderátor (Fórum 2000, Meltingpot Colours of Ostrava, TEDx atp.). Poradca Jiřího Drahoše, predsedu vzdelávacieho výboru Senátu Parlamentu ČR. Člen kolégia rektora Vysoké školy ekonomiky a managementu. Pôsobí ako redaktor Britských listov, kritického internetového denníka. Od roku 2018 pôsobí ako hovorca Českých elfů, občianskej skupiny zaoberajúce sa dezinformáciami v českom digitálnom priestore. Je spoluiniciátorom kampane Nelež, ktorá zvyšuje spoločenskú zodpovednosť firiem v otázkach dezinformácií. Absolvoval Pedagogickú fakultu a Fakultu sportovních studií MU v Brne, doktorát získal na Institutu komunikačních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií UK v Prahe. V roku 2019 mu bola Masarykovou univerzitou udelená malá bronzová medaila.


Ing. Dagmar Kéryová
Co-Active Executive coach a člen ICF
Je medzinárodne certifikovaná koučka, facilitátorka a trénerka. Vďaka dlhoročnému pôsobeniu v oblasti komunikácie a riadenia tímov získala množstvo znalostí a skúseností v oblasti firemnej, krízovej či internej komunikácie z pozície spolumajiteľky a senior konzultantky najväčšej komunikačnej agentúry na Slovensku. V koučingu používa metódu Co-Active, ktorú vyštudovala v Paríži v programe The Coach Training Institute. V individuálnom koučingu má od roku 2009 viac ako 450 hodín praxe. Venuje sa predovšetkým témam kariérneho rozvoja, budovania osobného vodcovstva a manažmentu zmien v osobných životoch ľudí aj v organizáciách. Ako zakladajúca členka neziskovej organizácie Srdce Slovenska sa venuje aj otázkam spolupráce mužov a žien v biznise a problematike ženského vodcovstva.





Mgr. Martina Klieštiková
redaktorka Expol Pedagogika a lektorka webinárov Dr. Josef Raabe Slovensko
Vyštudovala učiteľstvo biológie a environmentalistiky na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Už počas štúdií sa aktívne zapájala do environmentálnej výchovy v rámci organizácií Daphne a Strom života, čo ju inšpirovalo k založeniu vlastného občianskeho združenia Envirosvet. To sa zameriavalo na environmentálnu výchovu v materských a základných školách, ale aj v detských domovoch či zariadeniach pre deti s telesným a mentálnym postihnutím. Popri tejto činnosti pôsobila aj ako učiteľka biológie na základnej škole. Je autorkou inovačného vzdelávacieho programu ENVIRONMENTÁLNA GRAMOTNOSŤ a Pracovného zošita EKOčlovek a príroda 1, ktorý je určený pre prvý cyklus základného vzdelávania a vznikol v súlade s novým Štátnym vzdelávacím programom z roku 2023.


Mgr. Jakub Kobela
lektor kritického myslenia, Akadémia kritického myslenia
V Akadémii kritického myslenia pôsobí ako lektor a metodik. Špecializuje sa na témy kritického myslenia, argumentácie, vyjednávania a náročných konverzácií. V súčasnosti sa venuje predovšetkým vzdelávaniu klientov v oblasti súkromného a verejného sektora. Kritickému mysleniu sa rôznymi spôsobmi venuje už 15 rokov. V praxi využíva poznatky zo súťažného, dobrovoľníckeho a aj pracovného prostredia Slovenskej debatnej asociácie. Pre SDA tvoril metodiku a koordinoval neformálne vzdelávanie na stredných školách po celom Slovensku. Je autorom metodiky pre holandskú sekciu International Debate Education Association, ako aj pre 17 európskych debatných vzdelávacích organizácií. Je autorom pracovných zošitov Kritické myslenie pre základné a stredné školy. Organizoval Letnú akadémiu kritického myslenia a spoluorganizoval Letnú akadémiu Discover. Lektorsky spolupracuje s viacerými platformami v oblasti tretieho sektora (SDA, Dasato, Growni a iné). V lektorskej praxi (témy argumentácie a vyjednávania) čerpá zo skúseností z práce vo verejnej správe. Pre Banskobystrický samosprávny kraj koordinoval komunikáciu, marketing a podieľal sa na politickej stratégii. Je absolventom katedry sociológie Fakulty sociálních studií Masarykovej univerzity v Brne, so špecifickým zameraním v oblasti kultúrnej sociológie, urbanistiky a kvantitatívneho výskumu sociálnych vied.


Mgr. Jan Krotký
prodekan pre vzdelávanie na Pedagogickej fakulte Západočeskej univerzity v Plzni
Je absolventom doktorandského štúdia „Informačné a komunikačné technológie vo vzdelávaní“. Je prodekanom pre vzdelávanie na Pedagogickej fakulte Západočeskej univerzity v Plzni . Jeho hlavným predmetom záujmu je využitie moderných technických výukových prostriedkov vo vzdelávaní a implementácia nových technológií najmä do výučby technicky orientovaných predmetov na základných školách.





doc. PharmDr. Daniela Mináriková, PhD., MSc., MPH
vysokoškolský učiteľ, Farmaceutická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
V svojej intenzívnej pedagogickej a vedeckej práci sa zaoberá úlohou verejných lekárnikov pri ochrane a podpore verejného zdravia a pri prevencii chronických ochorení, osobitne obezity. Je autorkou a spoluautorkou početných vedeckých, odborných aj populárnych článkov, kníh a prednášok venujúcich sa prevencii, výžive a zdravému životnému štýlu. Spolu s ďalším odborníkmi pripravovala a koordinovala prvé Slovenské odporúčania pre stravovanie a výživu u dospelých založené na potravinových skupinách, vrátane jej vizuálnej pyramídy. Je členkou Výboru Slovenskej obezitologickej asociácie a podieľa sa na viacerých jej projektoch, ako je každoročný kongres asociácie alebo celoslovenské aktivity pri príležitosti Svetového dňa obezity. Spolu s manželom sú odbornými garantmi a autormi vzdelávacích materiálov v rámci projektu ERAZMUS+ „Innovative SusTainability Education for Prosperous Schools“.



Ing. Gabriela Petrúšková
odborníčka v oblasti financovania škôl a školských zariadení
Vyštudovala Vysokú školu ekonomickú v Bratislave a profesijne sa už viac ako 25 rokov venuje ekonomike a financovaniu regionálneho školstva. Pôsobila na všetkých úrovniach štátnej správy v školstve – okresnej, krajskej a aktuálne rezortnej. Pracuje  na Ministerstve školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR, sekcii financovania regionálneho školstva. Podieľa sa na tvorbe legislatívnych predpisov najmä z oblasti financovania škôl a školských zariadení a súvisiacich predpisov. 





prof. PhDr. Andrej Rajský, PhD.
univerzitný profesor, Pedagogická fakulta Trnavská univerzita
Vysokoškolský pedagóg, je podpredsedom Asociácie FILIA. Špecializuje sa na filozofiu morálnej výchovy a výchovu charakteru. Je predsedom ústrednej predmetovej komisie VO človek a spoločnosť a spoluautorom nového ŠVP. Spolupodieľa sa na implementácii metagramotnosti charakteru v školskom kurikule.





Dr. Piotr Rycielski

pedagóg, Fakulta dizajnu Univerzity SWPS, Varšava

Pôsobí ako pedagóg na Fakulte dizajnu Univerzity SWPS vo Varšave a má doktorát z psychológie. Je spolutvorcom systému prevencie šikanovania RESQL. Ako akademik je autorom a spoluautorom mnohých odborných štúdií a publikácií v oblasti pedagogickej psychológie. Jeho výskum sa zameriava na pedagogické štúdie, šikanovanie, prediktory školskej efektívnosti, štatistiku a psychometriu. Dr. Rycielski je tiež expertom v projekte „Inkluzívne vzdelávanie” v poľskom vládnom Inštitúte pre výskum vzdelávania.




David Sanchez Pineda
profesor a výskumník, vedúci oddelenia forenznej psychológie na Univerzite Miguela Hernándeza v Elche, Španielsko
Jeho práca sa zameriava na pochopenie toho, ako osobnostné črty a faktory prostredia ovplyvňujú správanie, ako je šikanovanie a iné antisociálne správanie. Venuje sa tiež výskumu emocionálnej pohody detí a dospievajúcich a tomu, ako posilniť ich sociálne a emocionálne kompetencie. Podieľal sa na národných a európskych vzdelávacích projektoch a pôsobí aj ako externý redaktor viacerých medzinárodných vedeckých časopisov. Okrem toho vyvíja nástroje na hodnotenie psychickej pohody a využíva pokročilé modely na lepšie pochopenie súvislostí medzi emóciami, motiváciou a školskou klímou.




PhDr. Eva Smiková, PhD. 
psychologička, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
Výskumne sa venuje témam ako je prevencia  rizikového správania, agresivita detí, šikanovanie a kyberšikanovanie. Je zástupkyňou Úseku  metodického  usmerňovania v systéme výchovného poradenstva a prevencie a v špeciálnych výchovných zariadeniach. Okrem výskumnej činnosti sa venuje vzdelávaniu, poskytuje  poradenstvo pre deti a rodičov, supervíziu, znaleckú činnosť pre súdy a políciu. 





PhDr. Dáša Spillerová, PCC (ICF)
spoluzakladateľka a výkonná riaditeľka, ADDA Consultants

Vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského v Bratislave a Karlovej univerzite v Prahe. Je spoluzakladateľkou spoločnosti ADDA Consultants a už viac než 25 rokov pôsobí v oblasti hodnotenia a rozvoja potenciálu ľudí ako facilitátor,   kouč a  konzultant. Pomáha manažérom a ich tímom dosiahnuť zmenu, pre ktorú sa rozhodnú. Je spoluautorkou knižnej publikácie Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů.




JUDr. Žaneta Surmajová, PhD.
odborníčka v oblasti legislatívy v oblasti školstva

Vyštudovala právo na Právnickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. V súčasnosti pôsobí na Ministerstve školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR ako generálna riaditeľka sekcie legislatívno-právnej, kde sa venuje najmä tvorbe zákonov a ostatných právnych predpisov v rezorte školstva. Pôsobí aj ako vysokoškolský pedagóg v predmetoch so zameraním na teóriu práva a teóriu a prax legislatívy a športové právo.




Mgr. Eva Uličná
konateľka firmy Akadémia Alexandra, s.r.o., lektorka, mentorka a učiteľka, autorka učebníc informatiky pre 5. – 8. ročník ZŠ  
Autorka mnohých metodických materiálov z oblasti informatiky, dlhoročná lektorka, učiteľka matematiky a informatiky. Pravidelne sa zúčastňuje na medzinárodných projektoch, je organizátorkou medzinárodných súťaží v detskom programovaní, pravidelne vystupuje na slovenských a českých konferenciách.




Zoznam lektorov priebežne aktualizujeme.