Články
Učiteľ nie je Google 9 - Sylaby
Hlavné referáty
Duševné zdravie z pohľadu psychiatra: Zásadný predmet, ktorý sa v škole neučí
MUDr. Kamila Ivanová, MPH; psychiatrička, zástupkyňa primára oddelenia, Fakultná nemocnica Trnava, akútne psychiatrické oddelenie
Školy by nemali byť len miestom vzdelávania, ale aj prostredím, v ktorom by sa mali žiaci učiť správne sociálne interagovať, miestom, ktoré by malo pozitívne formovať a rozvíjať ich osobnosť. Pre úspech a celkový rozvoj žiakov je však kľúčové ich duševné zdravie, pričom zásadným determinantom na ceste k rastu a zdraviu je okrem školy i rodina, z ktorej žiaci prichádzajú, prinášajú si rôzne vzorce správania a copingové stratégie aj tie maladaptívne. Duševné zdravie učiteľov, kľúčových vzorov a mentorov v živote každého žiaka, je nemenej dôležité. Psychická pohoda determinuje ich nadšenie a kreativitu, atmosféru v triede a schopnosť efektívne vzdelávať. Tlak, ktorý však v súčasnej dobe učitelia zažívajú je obrovský a vyžaduje si pozornosť. Školské prostredie musí byť pre každého zúčastneného bezpečným a podporujúcim miestom, v ktorom sa cíti akceptovaný, prijatý a motivovaný. Prevencia a včasné intervencie v súvislosti s duševným zdravím by mali byť súčasťou školských programov. Okrem žiakov a pedagógov je nevyhnutné vzdelávanie, zapojenie a sebareflexia i rodičov.
Nepodložené presvedčenia či dezinformácie nie sú novým javom – sprevádzajú ľudstvo po stáročia. V súčasnosti však v dôsledku spoločenských kríz zaznamenávame ich rapídny nárast a zároveň čoraz väčší vplyv na jednotlivcov aj spoločnosť. Tento príspevok sa venuje psychologickému pozadiu toho, prečo ľudia podliehajú nepodloženým tvrdeniam, aké mechanizmy ich ovplyvňujú a aké dôsledky to má – predovšetkým v oblasti rozhodovania, interpersonálnej komunikácie a duševného zdravia. Osobitný dôraz bude kladený na kontext vzdelávania: akú úlohu môžu (a mali by) zohrávať pedagógovia v rozvoji kritického a kreatívneho myslenia u žiakov, a ako môžu sami posilniť svoju odolnosť voči nepodloženým tvrdeniam.
Semináre
PhDr. Eva Smiková, PhD., psychologička, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
Mgr. Eva Uličná; konateľka firmy Akadémia Alexandra, s. r. o., lektorka, mentorka
Prečo sú sociálne siete pre deti extrémne nebezpečné, ako pomaly ale systematicky menia svet, s čím všetkým sa deti môžu na sieťach stretnúť a my o tom ani netušíme. Ako nám môže pomôcť systematická práca s deťmi a rozvoj kritického myslenia, ako zaviesť aj do výučby o sociálnych sieťach tzv. Viditeľné myslenie (Visible Thinking) – myšlienkové rutiny, ktoré povedú deti k odhaľovaniu manipulácie a rozpoznávaniu názorov od faktov. Na záver môžeme diskutovať o práci s rodičmi a reálnych možnostiach školy.
Na seminári sa oboznámime s podmienkami uzatvorenia, zmenami, predĺženia a spôsobmi ukončenia pracovného pomeru s ohľadom na kvalifikačné predpoklady pedagogických a odborných zamestnancov.
Workshopy
Na workshope preskúmate, čo to vlastne kritické myslenie je a ako aktivovať jednotlivé úrovne tejto zručnosti počas vyučovania. Zoznámite sa s metódami, ktoré prispejú k výchove nielen šikovných a vnímavých detí a mládeže, ale aj k vytváraniu podhubia pre dobrý úsudok, konanie a psychickú pohodu ďalších generácií. Súčasťou workshopu budú modelové aktivity.