Články

Učiteľ nie je Google 9 - Sylaby

Hlavné referáty

Duševné zdravie z pohľadu psychiatra: Zásadný predmet, ktorý sa v škole neučí
MUDr. Kamila Ivanová, MPH;  psychiatrička, zástupkyňa primára oddelenia, Fakultná nemocnica Trnava, akútne psychiatrické oddelenie       
Školy by nemali byť len miestom vzdelávania, ale aj prostredím, v ktorom by sa mali žiaci učiť správne sociálne interagovať, miestom, ktoré by malo pozitívne formovať a rozvíjať ich osobnosť. Pre úspech a celkový rozvoj žiakov je však kľúčové ich duševné zdravie, pričom zásadným determinantom na ceste k rastu a zdraviu je okrem školy i rodina, z ktorej žiaci prichádzajú, prinášajú si rôzne vzorce správania a copingové stratégie aj tie maladaptívne. Duševné zdravie učiteľov, kľúčových vzorov a mentorov v živote každého žiaka, je nemenej dôležité. Psychická pohoda determinuje ich nadšenie a kreativitu, atmosféru v triede a schopnosť efektívne vzdelávať. Tlak, ktorý však v súčasnej dobe učitelia zažívajú je obrovský a vyžaduje si pozornosť. Školské prostredie musí byť pre každého zúčastneného bezpečným a podporujúcim miestom, v ktorom sa cíti akceptovaný, prijatý a motivovaný. Prevencia a včasné intervencie v súvislosti s duševným zdravím by mali byť súčasťou školských programov. Okrem žiakov a pedagógov je nevyhnutné vzdelávanie, zapojenie a sebareflexia i rodičov. 


Nepodložené presvedčenia: Výzvy pre pedagógov v informačnej dobe
PhDr. Eva Ballová Mikušková, PhD., samostatná vedecká pracovníčka, Slovenská akadémia vied 
Nepodložené presvedčenia či dezinformácie nie sú novým javom – sprevádzajú ľudstvo po stáročia. V súčasnosti však v dôsledku spoločenských kríz zaznamenávame ich rapídny nárast a zároveň čoraz väčší vplyv na jednotlivcov aj spoločnosť. Tento príspevok sa venuje psychologickému pozadiu toho, prečo ľudia podliehajú nepodloženým tvrdeniam, aké mechanizmy ich ovplyvňujú a aké dôsledky to má – predovšetkým v oblasti rozhodovania, interpersonálnej komunikácie a duševného zdravia. Osobitný dôraz bude kladený na kontext vzdelávania: akú úlohu môžu (a mali by) zohrávať pedagógovia v rozvoji kritického a kreatívneho myslenia u žiakov, a ako môžu sami posilniť svoju odolnosť voči nepodloženým tvrdeniam.

Umelá inteligencia v škole: iný nástroj pre učiteľa a iný pre žiaka
B.A. Peter Guštafík, lektor, facilitátor, odborník na AI vo vzdelávaní
AI sa udomácnila v mobiloch žiakov ako kedysi internet. Prináša prísľub veľkej zmeny v učení, a zároveň riziko povrchnosti. Kým učiteľom zvyšuje efektivitu v príprave aj hodnotení, pre žiakov môže byť cestou najmenšieho odporu, ktorá obchádza cielené úsilie potrebné na učenie. Ukážeme si, ako využiť umelú inteligenciu na rozvoj žiaka na jeho ceste k výsledku. A neprenechať detskú radosť z objavovania a vlastného zlepšovania technológií.

Semináre

Čo je nové  v oblasti prevencie a riešenia šikanovania a kyberšikanovania?
PhDr. Eva Smiková, PhD., psychologička, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie    
Na seminári  sa dozviete o zmenách, ktoré prináša Smernica MŠVVaM SR č. 1/2025 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zaradeniach, o dôvodoch, prečo došlo k aktualizácii predchádzajúcej smernice. Povieme si, prečo je prevencia rizikového správania dôležitou súčasťou vytvárania bezpečného priestoru pre deti a žiakov a aké (aj nové) nástroje k realizácii prevencie majú pedagogickí a odborní zamestnanci.

Deti a sociálne siete – od straty kontroly k rozvoju kritického myslenia
Mgr. Eva Uličná; konateľka firmy Akadémia Alexandra, s. r. o., lektorka, mentorka
Prečo sú sociálne siete pre deti extrémne nebezpečné, ako pomaly ale systematicky menia svet, s čím všetkým sa deti môžu na sieťach stretnúť a my o tom ani netušíme. Ako nám môže pomôcť systematická práca s deťmi a rozvoj kritického myslenia, ako zaviesť aj do výučby o sociálnych sieťach tzv. Viditeľné myslenie (Visible Thinking) – myšlienkové rutiny, ktoré povedú deti k odhaľovaniu manipulácie a rozpoznávaniu názorov od faktov. Na záver môžeme diskutovať o práci s rodičmi a reálnych možnostiach školy.
    
Bezpečne v kyberpriestore
CSIRT.SK (Computer Security Incident Response Team Slovakia) - vládna jednotka pre riešenie počítačových incidentov v Slovenskej republike zriadená ako organizačný útvar Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR)
Cieľom seminára je informovať o témach z oblasti kybernetickej bezpečnosti a diskutovať o konkrétnych problémoch, s ktorými sa školy stretávajú. Prinesie informácie o kybernetických hrozbách v súvislosti s reálnymi prípadmi, ktoré riešila jednotka CSIRT.SK. Pomôže vytvoriť si návyky v kybernetickom priestore, ktoré povedú k lepšej ochrane vlastných informácií, reputácie, financií a tiež psychického ako aj fyzického zdravia. Tematicky je aktivita zameraná najmä na nahlasovanie bezpečnostných incidentov, opatrnosť na sociálnych sieťach, osobné údaje a ich zdieľanie, zdieľanie hesiel, dvojfaktorové overovanie, sociálne inžinierstvo, phishing, wifi – free a podvrhnuté hotspoty, malvér/škodlivý kód, aktualizácie – telefón aj zariadenia, mobilné platby, internetové nákupy, umelá inteligencia, deepfake, OSINT, hoaxy a dezinformácie, overovanie obsahu, metadata – fotky, videá, DATA SET – sociálne siete, cookies, odporúčania reklám, kyberšikana, online hry – chaty v nich, sexting, sexuálni predátori.

Legislatívne zmeny v školstve v roku 2025
JUDr. Žaneta Surmajová, PhD., odborníčka na legislatívu v školstve
Seminár sa zameriava na komplexný prehľad pripravovaných noviniek v školskej legislatíve, ktoré sú aktuálne v legislatívnom procese.

Pracovnoprávne vzťahy v školstve
Ing. Jarmila Belešová, odborníčka na personalistiku v školstve 
Na seminári sa  oboznámime s podmienkami uzatvorenia, zmenami, predĺženia a spôsobmi ukončenia pracovného pomeru s ohľadom na kvalifikačné predpoklady pedagogických a odborných zamestnancov. 

Aktuálne otázky financovania regionálneho školstva
Ing. Gabriela Petrúšková, odborníčka v oblasti financovania škôl a školských zariadení
Seminár je venovaný problematike financovania regionálneho školstva  so zameraním na zmeny financovania škôl a školských zariadení v roku 2025 a pripravované zmeny  vo financovaní, ktoré sú aktuálne v legislatívnom procese. 


Workshopy

Keď je strava ozaj zdravá – pre dospelých aj deti
doc. PharmDr. Daniela Mináriková, PhD., MSc., MPH
Naša strava zásadne ovplyvňuje to, či náš život prežijeme v dobrom zdraví a v dobrej kvalite, alebo budeme čeliť, mnohokrát predčasne, zdravotným poruchám a rôznym chorobám. Zdravé stravovanie je dôležité v každom veku a treba s ním začať už od detstva. Aj keď sú princípy zdravého stravovania u dospelých aj u detí rovnaké, výživa u detí musí zohľadňovať osobitné potreby rastúceho a vyvíjajúceho sa detského organizmu. Potrava má dodať primerané množstvo energie a všetkých živín tak, aby sa predišlo akémukoľvek nedostatku, ale aj nadbytku, ktorý vedie predovšetkým k rozvoju obezity. Nielen dospelí, ale aj deti sa majú zdravo stravovať. Je však  potrebné, aby porozumeli, čo zdravé stravovanie znamená. Informácie, podané primeraným spôsobom už deťom, vytvárajú u nich správne vedomosti a tie sú základom pre správne konanie aj v dospelosti. Vzdelávanie o zdravom stravovaní je možné začleniť aj do vyučovania detí na školách. Seminár preto poskytne „rýchlokurz“ o živinách v strave, vysvetlíme si hlavné princípy stravovania prospešného pre zdravie pre dospelých a pre deti, predstavíme si užitočnú pomôcku pre zdravé stravovanie – pyramídu založenú na potravinových skupinách. Zdravé stravovanie však začína už v obchode a zahŕňa aj hygienu, prípravu jedla, či vybudovanie správnych stravovacích návykov. Treba zdôrazniť, že stravovanie prospešné pre naše zdravie, je zdravé aj pre našu planétu. Na seminári sa dozviete, ako deťom vysvetliť podstatu zdravého stravovania, aby strava bola nielen zdravá, ale prinášala aj radosť a dobrý pocit jak dospelým, tak aj deťom.

Implementácia environmentálnych prvkov do výučby STEM na ZŠ
Mgr. Zuzana Izquierdo Montes
Koncept STEM predstavuje prepojenie 4 odborov: prírodných vied, techniky, technológií a matematiky. Počas workshopu budú prezentované praktické pomôcky, ktoré môžu učitelia zapojiť pri výučbe environmentálnej výchovy na ZŠ, napríklad: meracie prístroje, stavebnice a mobilné telefóny. Workshop ponúkne inšpiráciu pre tvorbu aktivít a projektov, poskytne tiež priestor na diskusiu, ako určité témy environmentálnej výchovy zapojiť do výučby. Cieľom je podporiť rozvoj kritického myslenia a tímovej spolupráce žiakov.

Gamifikácia ako inovatívna vzdelávacia metóda prístupná pre všetkých žiakov 
PaedDr. Monika Homolová, PhD., vysokoškolská učiteľka,  Pedagogická fakulta, Katolícka univerzita v Ružomberku, Katedra špeciálnej pedagogiky
Workshop predstaví inovatívne využitie herných prvkov (gamifikácie) na zvýšenie angažovanosti a motivácie žiakov, pozitívneho správania a zlepšenia vzdelávacích výsledkov. Účastníci sa oboznámia s teoretickými základmi gamifikácie a jej praktickou aplikáciou v rôznych predmetoch, získajú konkrétne námety a ukážky na integráciu gamifikácie do vyučovania a návrh aktivít rozvíjajúcich kognitívne, sociálne a emocionálne zručnosti. Workshop je určený pre pedagógov ZŠ. 

Čo vlastne je kritické myslenie?
Mgr. Jakub Kobela, lektor kritického myslenia, Akadémia kritického myslenia
Na workshope preskúmate, čo to vlastne kritické myslenie je a ako aktivovať jednotlivé úrovne tejto zručnosti počas vyučovania. Zoznámite sa s metódami, ktoré prispejú k výchove nielen šikovných a vnímavých detí a mládeže, ale aj k vytváraniu podhubia pre dobrý úsudok, konanie a psychickú pohodu ďalších generácií. Súčasťou workshopu budú modelové aktivity. 

Hodnotím, teda rozvíjam: Ako na moderné hodnotenie žiakov v duchu nového kurikula
Mgr. Martina Klieštiková
Ako hodnotiť, aby sme žiakov rozvíjali a nie len známkovali? Tento prakticky zameraný workshop vás prevedie súčasnými prístupmi k hodnoteniu žiakov v súlade s požiadavkami nového kurikula a aktuálnou legislatívou. Workshop je určený pre učiteľov, ktorí chcú svoje hodnotenie posunúť z formálnej povinnosti na efektívny nástroj podpory učenia a rozvoja žiaka. Zameriame sa na: rôzne druhy hodnotenia (formatívne, sumatívne), stratégie a techniky formatívneho hodnotenia, možnosti nehodnotiaceho prístupu, prácu s chybou a poskytovanie kvalitnej spätnej väzby, popisný spôsob hodnotenia ako nástroj motivácie a rastu žiaka. Účastníci si na konkrétnych ukážkach edukačných situácií vyskúšajú využitie formatívnych techník v praxi a získajú priestor na reflexiu vlastných skúseností.