Články
Viete, ako používať AI na učenie?
V čase, keď nám v každom odvetví sľubuje umelá inteligencia revolúciu, ponúka sa otázka: Ako má učiteľ nielen prežiť, ale odborne a ľudsky rásť v dobe promptov a multimediálnych AI modelov?
Aktuálny aj nadčasový. Hravý aj seriózny. Praktický aj koncepčný. Detailný aj stručno výstižný. Taký chcel vytvoriť Peter Guštafík online vzdelávací kurz na objednávku nakladateľstva Dr. Josef RAABE Slovensko. Pre učiteľov a školiteľov, ale v podstate pre ľudí dosť odvážnych na to, aby sa učili nové veci s pomocou AI chatbotov a nestratili pritom sami seba.
Výsledkom jeho snaženia je nový program inovačného vzdelávania RAABE AKAÉMIE, ktorý prináša ucelené poznatky o príležitostiach a rizikách začleňovania nástrojov umelej inteligencie (AI) do práce učiteľa.
"Emocionálne to bola jazda zisťovať po jednotlivých krokoch – z vlastnej skúsenosti aj s účastníkmi mojich workshopov a školení – čo má pri učení odozvu a výsledky a čo je planý pokus. Vo fáze experimentovania s AI sme však všetci tí, čo s ňou pracujeme. Striedajúce sa nádeje aj sklamania som ukotvoval myšlienkou, ktorou končí prvá kapitola kurzu: „Život učiteľa aj život žiaka sú oveľa širšie a zahŕňajú mnoho (krásnych) aktivít, ktoré nesúvisia ani s mobilmi, ani s internetom, ani s AI. Napríklad hlboký rozhovor, začítanie sa do knihy, prechádzka prírodou, spev pri ohni, outdoorové športy či (doplňte si vlastnú obľúbenú činnosť, pri ktorej úplne zabudnete, že existujú nejaké digitálne technológie). Najväčšou výzvou pri AI bude zachovať si priestor na slobodné rozhodovanie, kedy a ako umelú inteligenciu použijeme a čo všetko jej (ne)delegujeme. Osvojme si teda zručnosti práce s AI a zároveň si vedome strážme slobodu ju nepoužiť tam, kde nie je vhodná,“ predstavuje nové inovačné vzdelávanie s názvom AI vo vzdelávaní: Digitálne nástroje, ľudský potenciál Peter Guštafík.
O vzdelávaní
Inovačné vzdelávanie nepredpokladá, že umelá inteligencia učiteľa nahradí. Skôr naučí, ako si z nej spraviť pre seba šikovného asistenta. Absolvent sa oboznámi s tým, čo AI (ne)vie a položí si zásadné otázky, ako premýšľať o tejto technológii v kontexte vnútornej motivácie, gamifikácie, Bloomovej taxonómie či zážitkového učenia – teda toho, čo robí učenie učením. Získa praktické ukážky, vzorové prompty, ale aj schopnosť rozpoznať, kedy AI slúži učeniu a kedy ho len simuluje. Pretože je prirodzené využiť technológiu na zvýšenie efektivity, ale význam vzdelávania je príliš kľúčový na to, aby sme ho plne odovzdali algoritmom.
- získa ucelené poznatky o príležitostiach a rizikách začleňovania nástrojov AI do práce učiteľa,
- oboznámi sa so silnými a slabými stránkami technológie generatívnej AI a spôsobmi jej využitia v súlade s dobrou pedagogickou praxou,
- získa prístup k praktickým ukážkam promptov, ako aj ku krátkym aktivitám na reflexiu a odporúčania, ako (ne)využívať AI v školskom prostredí.
Viac o vzdelávacom programe nájdete tu
Zdroj: RAABE