Články

Ako zistím, že mám dieťa s poruchou vnímania?

Ako zistím, že mám dieťa s poruchou vnímania?
Vnímanie - orientujeme sa vďaka nemu v prostredí, vykonávame koordinované pohyby a dávame veciam istý význam. Subjektívne vnímanie ovplyvňujú skúsenosti, pamäť, myslenie, city, psychické stavy a vlastnosti človeka. Významnú úlohu zohráva pri vnímaní aj prostredie – rodina a škola – v ktorom sa vaše dieťa učí odhaľovať a analyzovať vlastnosti a znaky predmetov. 


Čo ak je vnímanie porušené?

Pri poruchách vnímania vznikajú ťažkosti pri spracúvaní zmyslových vnemov a ich následnej zmysluplnej integrácii. Ide o odchýlky od normy v uvedomovaní si skutočnosti, ktorá je sprostredkovávaná zmyslovými orgánmi. Poruchy vnímania môžete u svojho dieťaťa spozorovať napr. pri pohybe, v reči, počas hry a v emocionálnych prejavoch.


Ako sa prejavujú poruchy vnímania?

Poruchy sa môžu týkať sluchového vnímania, zrakového vnímania, vnímania časového sledu, priestoru a telesnej schémy. S tým súvisia aj rôzne prejavy poruchy.


Pri poruchách sluchového vnímania môže ísť o:

zámenu znelých a neznelých spoluhlások,

neschopnosť analyzovať vetu na jednotlivé slová,

nedostatočnú diferenciáciu dlhých a krátkych samohlások, mäkkých a tvrdých spoluhlások, 

neschopnosť rozloženia a skladu slova z hlások, 

problémy pri rozlišovaní vysokých a nízkych tónov a i.


K prejavom porúch zrakového vnímania patrí:

zámena číslic – napríklad 3, 6 a 9,

zámena písmen, napr. d – b, b – p, m – n, k – h, S – Z, L – J,

ťažkosti pri skladaní puzzle,

problémy s čítaním, 

obťažné rozlišovanie podobných vzorov,

problémy s rozoznávaním detailov na obrázku a ich vzájomného vzťahu a i.


Vnímanie časového sledu znamená vnímanie následnosti javov a prejavuje sa tak, že dieťa:

vynecháva písmená a nedodržuje poriadok písmen,

má ťažkosti s menami mesiacov a ich poradím v roku,

obťažne sa učí akýkoľvek rad informácií (abecedu, násobilku, a pod.),

problematicky menuje rad čísel a i. pospiatky.


Vnímanie priestoru súvisí so zrakom, sluchom a hmatom. Pohyby dieťaťa s poruchou vnímania priestoru sú nekoordinované, má problém s bicyklovaním, jedením lyžicou, porucha sa prejavuje aj pri maľovaní, písaní a strihaní nožnicami.


Poruchy vnímania tela spôsobuje nemotorné, nekoordinované a neobratné správanie, kedy dieťa:

má problémy urobiť kotúľ letmo, 

nedokáže ísť pospiatky, 

pri obliekaní zamieňa strany,

zaobchádza nešikovne s náradím, 

nedokáže napodobniť držanie ceruzky a i.


Ako komunikovať s dieťaťom, ktoré má poruchy vnímania?

Dieťa s poruchou vnímania sa často hanbí, ak iní spozorujú jeho nešikovnosť. Využíva často jednoduché a odskúšané praktiky a pri neúspechu môžu reagovať ustráchane, ale aj agresívne. Preto si treba dávať pozor na komunikáciu. Riadiť sa môžete aj nasledujúcimi zásadami:

Chváľte dieťa nielen za dobrý výkon, ale aj za snahu – avšak, nepreháňajte to.

Aktívne načúvajte dieťaťu.

Vyjadrujte dieťaťu pochopenie.

Klaďte reálne ciele.

Nároky zvyšujte veľmi pomaly.

Buďte trpezliví. 

Pokyny dávajte jednoznačne, pokojne a stručne.

Pri práci odstráňte všetky rušivé vplyvy z prostredia, aby sa dieťa mohlo plne koncentrovať.

Navoďte príjemnú a pokojnú atmosféru na prácu.

Netrestajte dieťa za stratu sebakontroly, aby ste nenavodili pocit viny. Pôsobte na dieťa upokojujúco a stanovte jasné hranice.

Nenúťte dieťa pracovať násilne, plačlivé správania môže byť znakom nadmerného zaťaženia.

Zabráňte alebo neutralizujte prejavy ako vysmievanie, kritizovanie, urážanie a vynechávanie dieťaťa z aktivít. 

Pomáhajte dieťaťu nájsť cesty, ako prekonávať ťažkosti. 

Vytvorte dieťaťu dôverné prostredie – konštantné priestorové usporiadanie a denný režim. Na zmeny dieťa pripravte.



Ako riešiť poruchy vnímania? 

Je nevyhnutné, aby ste boli dieťaťu stále nablízku, dôsledne ho kontrolovali, chválili a podporovali za úspechy a snahu. Cieľom je prinavrátenie chute napr. k čítaniu. U dieťaťa sa musíte snažiť o vytvorenie radosti z úspešnej práce. Ako to docieliť? Pracujte s ním formou hier. Dosiahnete tak viac, ako keď mu prikážete: „Poď čítať!“


Kde je možné nájsť cvičenia a aktivity vhodné pre dieťa s poruchami vnímania?

Na reedukácii porúch vnímania a učenia sa v súčasnosti dá efektívne pracovať aj pomocou špecifických učebných pomôcok.

Existujú pracovné zošity, ktoré umožňujú žiakom na prvom stupni základnej školy rozvíjať ich zrakové a sluchové vnímanie, pozornosť a orientáciu, čím pomáhajú pri reedukácii špecifických porúch učenia. 


Rôznorodé aktivity, ktoré zošity obsahujú, je možné využiť na vyučovacích hodinách alebo pri domácej príprave. Sami rodičia tak môžu pracovať so svojimi deťmi a sledovať ich pokroky. Príkladom sú pracovné zošity KuliFerdo – špecifické poruchy učenia, ktoré vytvorili odborníci na špecifické poruchy učenia. Súbor siedmich zošitov sa zameriava na pozornosť, sluchové a zrakové vnímanie, orientáciu.














 

A takisto série pracovných zošitov Kuliferdo - číselká a Kuliferdo - písmenká, ktoré sa zameriavajú práve na elimináciu problémov s rozlišovaním čísel aj písmen a napomáhajú v osvojovaní si základov ku zvládnutiu písania a čítania aj počítania.


AKTUÁLNA INFORMÁCIA PRE ŠKOLY:

Jednotlivé časti pracovných zošitov Kuliferdo číselka a Kuliferdo písmenká nájdete teraz aj na ministerskom zozname učebníc a pracovných zošitov, na kúpu ktorých je možné pre školský rok 2021/2022 využiť tzv. ministerský príspevok.

Všetky ministerské tituly nájdete TU


Všetky pracovné zošity KULIFERDO nájdete TU