Články

Nové možnosti pre učiteľov slovenčiny

Nové možnosti pre učiteľov slovenčiny
Každý zanietený pedagóg si kladie otázku, ako zaujať svojich žiakov, ako správne komunikovať, či ako zvýšiť záujem žiakov o svoj predmet a vzbudiť ich záujem o preberané učivo. Charakteristikou dobrého pedagóga je aj to, že sa sám snaží zlepšovať a hľadá cesty, ako žiakom odovzdať potrebné vedomosti tak, aby boli pre nich užitočné, trvácne a využiteľné. Na to využíva výučbové metódy, ktoré predstavujú usporiadaný systém vyučovacích činností učiteľa a učebných aktivít žiakov smerujúcich k dosiahnutiu výchovno-vzdelávacích cieľov.

Ako sa napríklad učiteľ slovenčiny vyučujúci na 2. stupni základnej školy zaujímavou cestou dopracuje k naplneniu vzdelávacieho štandardu? Vzdelávací štandard zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ je koncipovaný tak, aby učiteľ nepredkladal žiakom len hotové poznatky, ale vytváral im primerané podmienky na aktívne osvojovanie vedomostí, zručností a spôsobilostí. 

Klasika či inovácia?
Odprednášať, vysvetliť a odovzdať žiakom predpísané učivo nestačí. Prípadne rozdať úlohy a cvičenia na zistenie úrovne prebratého učiva. Samotná prax ukazuje, že keď sa deti učia napríklad cez zážitok, spoluprácu, kooperujú, delia sa o úlohy a zodpovednosti v skupinách, zanechá to v nich väčšiu emóciu, ktorá napomáha lepšie zapamätanie témy a učiva. Je teda na samotnom pedagógovi a jeho kompetenciách, akú formu a metódy výučby zvolí. Či nechá svojich žiakov v laviciach pasívne počúvať a písať poznámky, alebo ich vtiahne do procesu učenia ako aktívnych účastníkov vzdelávania prostredníctvom atraktívnych foriem a metód.


Inovatívne
Pre učiteľov, ktorí sa chcú dozvedieť o zaujímavých a nevšedných formách a metódach vyučovania slovenčiny pripravila RAABE AKADÉMIA aktualizačný vzdelávací program Slovenský jazyk a literatúra inovatívne na 2. stupni ZŠ. Je zároveň vhodný aj pre učiteľov stredných škôl. Aktívnym učiteľom ponúka prehľad o inováciách vo výučbe slovenského jazyka. Jeho cieľom je predstaviť nové metódy vyučovania slovenčiny, no najmä odbúrať strach a obavy z neznámeho, odkloniť pozornosť od rutiny a zaužívaných spôsobov a zaradiť inovácie ako bežnú prax vo vyučovaní. 

Vzdelávací program je koncipovaný do 2 častí – teoretickej a následne praktickej. V teoretickej časti porovnáva tradičný a inovatívny typ vyučovania, predstavuje základy reformnej pedagogiky a vymenúva kompetencie inovatívneho učiteľa. V praktickej približuje pedagógom námety na inovatívne činnosti a aktivity so žiakmi, predstavuje digitálne technológie, ktoré sa považujú za inováciu vo vzdelávaní, demonštruje prípravu a tvorbu online testov a kvízov. Predstavuje niektoré inovatívne metódy vyučovania ako sú skupinová práca, súťaže, kvízy. Súčasťou inovatívnych metód pri výučbe slovenského jazyka a literatúry je aj rozprávka, rozhlasová hra či film. Osobitnú časť venuje vzdelávanie literárnej exkurzii, ktorá je náročnou zážitkovou formou pre žiakov 2. stupňa ZŠ. 

Okrem aktualizačných vzdelávacích programov ponúka RAABE AKADÉMIA aj inovačné vzdelávacie programy. Aktuálnu ponuku obsahujúcu spolu 23 vzdelávacích programov na profesijný rozvoj pedagógov, riaditeľov a odborných zamestnancov nájdete na www.raabeakademia.sk.