Články

Zamerané na školské kluby detí

Zamerané na školské kluby detí
Prinášame popis cieľových zameraní šiestich tematických oblastí výchovy, ktoré tvoria obsah výchovy mimo vyučovania. Má vychovávateľom poslúžiť ako inšpirácia v ich každodennej práci.

Jeden z nedávnych prieskumov poukázal na to, že 32 % detí trávi voľný čas pri počítači, na sociálnej sieti, ako je Facebook. 26 % detí uprednostňuje pobyt vonku, v prírode či na prechádzke. 10 % detí sa venuje hrám (nie počítačovým). Športovým aktivitám sa venuje 10 % respondentov. 8 % respondentov sleduje vo voľnom čase televíziu, 6 % žiakov pomáha v domácnosti. Učeniu a príprave na vyučovanie sa vo voľnom čase venuje 6 % respondentov a 2 % sa zaoberajú inými činnosťami. Deti mladšieho veku pritom uvádzali, že majú dostatok voľného času.

Aj preto je dôležité deťom v mladšom školskom veku pomôcť zorientovať sa v rôznych činnostiach. V spolupráci školy s rodičmi pomôcť im nájsť to, čo ich zaujíma, čomu by sa chceli venovať a k čomu nielen inklinujú, ale majú aj predpoklady a talent. Práve deti vo veku 6 – 10 rokov sú najviac ovplyvniteľné. Ich záujmy sú pestré a často premenlivé. Sú dočasné, nestále. Dieťa sa snaží vyniknúť vo viacerých oblastiach, avšak jeho možnosti sú ešte značne obmedzené. Až v závere mladšieho školského veku sa záujmy detí stávajú trvácnejšími. A toto je miesto pre aktivity v školskom klube detí.


1. Spoločenskovedná tematická oblasť výchovy

Spoločenskovedná tematická oblasť poskytuje ideálny priestor na rozvíja nie motivácie, socializácie, personalizácie, axiologizácie.

Je priestorom na to, aby sme s deťmi prostredníctvom metód neformálneho a zážitkového učenia komunikovali, učili sa kooperovať, byť asertívnymi, koštruktívne sa hádať, riešiť konflikty, diskutovať, obhajovať, oponovať atď.

Obsah spoločenskovedných záujmových činností tvorí:

Poznávanie významných objektov v mieste bydliska, školy, objekty zásobovania, zdravotnícke zariadenia, verejné inštitúcie, kultúrne podniky, hospodárske objekty, inštitúcie a zariadenia pre voľný čas, školy a vzdelávacie zariadenia. 

Zoznamovanie s historickými objektmi a pamiatkovými miestami, ktoré súvisia s národnými dejinami.

Informácie o živote a dielach významných osobností, ktoré majú vzťah k regiónu, sledovanie politických a spoločenských udalostí u nás a vo svete.

Diskusie, hodnotenia, stretnutia a spoločenské akcie pre deti z rôznych miest, medzinárodné stretnutia, oslavy štátnych sviatkov, významných dní, výročí a udalostí, dodržiavanie tradícií školy, výchovného zariadenia (akadémie, Deň otvorených dverí, výročie založenia, ples).

Oslavy narodenín, sviatkov a podobne, dodržiavanie ľudových tradícií, zvykov, zoznamovanie sa s ich vznikom (Vianoce, Veľká Noc), zoznamovanie sa s filozofickými a náboženskými smermi, publicistika, vydávanie vlastných periodík, záujmové štúdium cudzích jazykov, individuálne zberateľstvo.


2. Pracovno-technická tematická oblasť výchovy

Pracovno-technická tematická oblasť výchovy je ideálnym priestorom na formovanie spolupatričnosti, lojálnosti, asertivity, tímovej spolupráce.

Výzvou pre neformálne vzdelávanie je viesť deti už od mladšieho školského veku k angažovanosti, participácii, sebarealizácii. To, čo budú deti v živote potrebovať, je spolupráca a nie individualizmus, zdieľanie poznania, nie sebecké tabuizovanie, zodpovedný prístup k sebe i k povinnostiam, nie ľahostajnosť a ignorácia voči všetkému odlišnému, cudziemu alebo verejnému.

Pracovno-technická oblasť v sebe nesie aj slovo„technika“. Tá sa stala súčasťou života ľudí i detí. Nemá zmysel neustále zakazovanie. Možno by stálo za to dovoliť im raz za týždeň využívať techniku, mobily, tablety, internet, ale efektívne a zmysluplne.


Obsah pracovno-technických záujmových činností tvorí:

práca s rôznymi materiálmi (papier, kartón, drevo, kov, textil, plasty, sklo, drobný prírodný a technický materiál, modelovacie hmoty),

práce so stavebnicami, konštruktívne práce, montážne a demontážne činnosti (kolobežka, bicykel, motocykel, údržba, drobné úpravy),

drobné opravy hračiek, pomôcok, vybavenia, modelárske práce,

elektrotechnika, elektronika, výpočtová technika, audio – a videotechnika, zoznamovanie sa s rôznymi profesiami (besedy, exkurzie, filmy),

príprava pokrmov,

činnosti súvisiace s dopravnou výchovou.


3. Prírodovedno-environmentálna tematická oblasť výchovy

Cieľové zamerania prírodovedno-environmentálnej TOV:

pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia,

rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia.

Obsahovým zameraním v prírodovedno-environmentálnej oblasti:

Prehlbovať vedomosti o dianí v prírode, pestovať vzťah k jej ochrane, rozvíjať záujem o chovateľstvo a pestovateľstvo, budovať spontánny záujem o živú a neživú prírodu, budovať citový vzťah ku všetkému životu, formovať morálnu zodpovednosť za ochranu prírody, vytvárať správne postoje k životným hodnotám.

U najmenších detí je to osvojovanie si poznatkov o živočíchoch, rastlinách, neživej prírode, spôsobilosti v starostlivosti o ne. Najčastejšou činnosťou je pozorovanie prírody na vychádzkach. Neskôr s pribúdajúcim vekom stúpa záujem o špecializované činnosti (rybolov, včelárstvo, poľovníctvo).

Pozorovanie prírodných objektov živej prírody (rastliny, živočíchy), neživej prírody (horniny, nerasty, krajinné útvary, vodné toky, skameneliny, meteorologické zmeny, vesmírne telesá).

Pestovateľské práce – pestovanie bytových rastlín, práce v záhrade, úžitkové a okrasné rastliny.

Chovateľstvo – chov živočíchov v akváriách, teráriách, chov okrasného vtáctva, drobných hospodárskych zvierat, zvierat v domácnosti (pes, mačka).

Práca s odbornou a populárno-náučnou literatúrou (atlasy, encyklopédie).

Vedenie prírodovednej dokumentácie (výstavky, herbáre, albumy, fotodokumentácie, záznamy o pozorovaní).

Spolupráca s inštitúciami (múzeá, botanické a zoologické záhrady, hvezdárne, planetáriá, meteorologické stanice, prírodovedné ústavy, občianske združenia s ekologickým zameraním).


4. Esteticko-výchovná tematická oblasť výchovy

Esteticko-výchovná oblasť je svojím rozsahom jedna z najširšie zameraných. Implicitne v sebe ukrýva tri podoblasti (hudobnú, výtvarnú a literárno-dramatickú).


Cieľové zamerania esteticko-výchovnej tematickej oblasti sú:

posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí, rozvíjať základy vzťahu k umeniu,

rozvíjať talent a špecifické schopnosti,

rozvíjať základy tvorivých schopností a zručností,

prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia,

podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí, prejavovať krásu v bežnom živote.


Esteticko-výchovná oblasť má svojím obsahom utvárať a formovať vzťah detí k prírode, spoločnosti, materiálnym a kultúrnym hodnotám.

Aktivity sú zamerané na rozvíjanie prejavu: výtvarného, hudobného, literárneho, dramatického, hudobno-pohybového, kultúra správania a výchova vkusu, rozvoj tvorivosti. Významné sú všetky aktivity, v ktorých sa uplatňuje estetický vzťah ku skutočnosti – kultúrne akcie, rôzne typy vychádzok, prehliadky činností.

Obsahom esteticko-výchovných záujmových činností môžu byť výtvarné záujmové činnosti, hudobné záujmové činnosti a literárno-dramatické záujmové činnosti.


Medzi výtvarné činnosti patrí:

využívanie nenáročných výtvarných techník (kresba, modelovanie, kombinované techniky),

práce s výtvarnými prostriedkami spojené s experimentovaním (hry s farbami, dekoratívne práce, modelovanie a organizácia priestoru),

poznávanie a chápanie výtvarného umenia (návštevy výstav, práce s literatúrou o výtvarnom umení),

aplikácie estetických a ďalších požiadaviek na životné prostredie, kultúra správania, stolovania, kultúra tela a obliekania.

Podstatné je, aby sa deti nebáli farieb, hrali sa s nimi a vychutnali si činnosť. Nemá význam zaťažovať deti náročnými a zdĺhavými výtvarnými technikami a prácami, ktorých konečným efektom je zhon, stres, časová tieseň a nervozita. V ŠKD na náročné a zdĺhavé výtvarné techniky nie je časový priestor ani podmienky.


Obsahom hudobných záujmových činností je:

spev,

hudobná hra, hudobno-pohybové a tanečné hry, hry so spevom, tanec, pohybová improvizácia pri hudbe, cvičenie pri hudbe,

hra na detských hudobných nástrojoch (vlastnoručne vyrobené nástroje, Orffov inštrumentár),

počúvanie hudby (reprodukovaná hudba, koncerty, vystúpenia detí, pedagógov),

práca so zvukovou technikou,

získavanie poznatkov o hudobných umelcoch a ich dielach (besedy, práce s literatúrou, návšteva múzeí, miest spojených so životom umelcov).


V literárno-dramatických záujmových činnostiach je obsahovým zameraním:

čítanie (individuálne, predčítavanie, využívanie umeleckých nahrávok), reprodukčné činnosti (rozprávanie, prednes, dramatizácia),

prípravné hry a cvičenia,

dramatické hry a improvizácie zamerané na rozvíjanie poznávacích procesov, komunikatívnych vedomostí, sociálnych vzťahov a sociálnych percepcií,

tvorivé literárne a dramatické činnosti (pokusy o literárnu a dramatickú tvorbu),

návštevy kultúrnych predstavení (divadlo, kino, besedy s umelcami, návštevy miest spojených so životom umelcov).


5. Telovýchovná, zdravotná a športová tematická oblasť výchovy

Telovýchovná, zdravotná a športová oblasť je po esteticko-výchovnej TOV druhá najširšie zameraná oblasť výchovy. Zahŕňa v sebe nielen telovýchovné aktivity, športové činnosti, hry, súťaže, ale aj výchovu k zdraviu, zdravému životnému štýlu, zdravému stravovaniu, sebadisciplíne, time manažmentu.


Cieľové zameranie telovýchovnej, zdravotnej a športovej oblasti je:

kultivovať základné hygienické návyky,

rozvíjať schopnosť relaxovať pravidelným cvičením a pohybom, pochopiť škodlivosť fajčenia a iných drog,

pochopiť význam pravidelného pohybu a cvičenia,

pochopiť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy, poznať základné princípy zdravého životného štýlu,

rozvíjať športový talent a schopnosti.

Telovýchovné a športové činnosti môžu obsahovať prvky z atletiky, športových hier, turistiky. Vhodné je striedanie činností rôzneho charakteru, podnecovanie a poskytovanie príležitostí k výdatnému pohybu na čerstvom vzduchu, viesť deti racionálnou stravou k správnej životospráve.


Obsah telovýchovnej, športovej a turistickej záujmovej činnosti tvoria:

kondičné cvičenia s náčiním aj bez náčinia, prípadne s hudbou, prípravné zdravotné cvičenia,

rytmická gymnastika a tanec, športové hry,

drobné pohybové hry,

sezónne športy a zábavy (plávanie, korčuľovanie, lyžovanie, sánkovanie, hry vo vode, na snehu, púšťanie šarkanov, hranie guľôčok),

pešia turistika, vodné športy, cykloturistika,

zoznamovanie so životom a úspechmi známych športovcov, návštevy a sledovanie športových súťaží,

branné športy,

besedy a diskusie o etiketách na potravinách (éčka, emulgátory, konzervanty, umelé sladidlá atď.).


6. Vzdelávacia tematická oblasť výchovy

Prečo je obsahom výchovy mimo vyučovania aj vzdelávacia TOV, keď primárnym cieľom výchovno-vzdelávacích zariadení nie je vzdelávať, ale vychovávať a rozvíjať osobnosť dieťaťa predovšetkým zo stránky nonkognitívnej?

Vzdelávacia TOV je zaradená do obsahu výchovy mimo vyučovania z viacerých dôvodov. Výchova mimo vyučovania sa od výchovy vo voľnom čase odlišuje tým, že deti si v rámci nej potrebujú splniť aj povinnosti uložené školou (domáce úlohy). Vzdelávacia tematická oblasť sa v ŠKD úzko viaže predo- všetkým na prípravu na vyučovanie.

Táto oblasť má medzi ostatnými TOV špecifické postavenie. Je obsiahnutá v zvyšných piatich TOV, pretože aj keď dieťa spieva, tancuje, dramatizuje, diskutuje, argumentuje, pri každej činnosti sa učí a vzdeláva. Pracuje s informáciami, nasáva ich, skúma, vyhodnocuje, porovnáva.

Vzdelávacia TOV nemá byť len o písaní domácich úloh, pretože nie vždy majú deti zadané úlohy na domácu prípravu. Ponúka priestor na didaktické hry, hlavolamy, rébusy, záhady, riešenie problémov.


Cieľové zamerania vzdelávacej tematickej oblasti výchovy sú:

rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie, rozvíjať efektívne spôsoby učenia sa,

získavať nové poznatky a informácie z rôznych zdrojov, získavať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu.


TIPY PRE VYCHOVÁVATEĽOV V ŠKD

Odborné nakladateľstvo RAABE Slovensko prináša tri novinky pre pedagógov – vychovávateľov v školských kluboch detí:


Školský klub detí od A po Z

Praktický sprievodca vychovávateľa v školskom výchovno-vzdelávacom zariadení.

V publikácii sú spracované základné oblasti potrebné pri práci vychovávateľov – legislatíva a terminológia, organizácia výchovno-vzdelávacej činnosti, kompetencie a rozvoj pedagogického zamestnanca.

Prináša konkrétne námety na aktivity vo výchovnej činnosti s deťmi. 

Aktivity sú prehľadne rozdelené podľa oblastí výchovy.

Obsahuje aj úlohy na rozvoj pre deti so ŠVVP.  





Aktivity pre školský klub detí 1

Pomocník pre vychovávateľky v školskom klube detí s metodickými pokynmi a aktivitami pre deti vo veku 6 – 8 rokov.

Aktivity pre školský klub detí 2

Pomocník pre vychovávateľky v školskom klube detí s metodickými pokynmi a aktivitami pre deti vo veku 9 – 11 rokov.


Obsahujú konkrétne námety na aktivity vo výchovnej činnosti s deťmi v školskom klube detí s metodickými pokynmi vrátane výkonových, obsahových štandardov a výchovno-vzdelávacích cieľov.

Prinášajú edukačné materiály s námetmi na zdokonaľovanie jednotlivých oblastí výchovy:

• Vzdelávacia oblasť výchovy,

• Spoločensko-vedná oblasť výchovy,

• Pracovno-technická oblasť výchovy,

• Prírodovedno-environmentálna oblasť výchovy,

• Esteticko-výchovná oblasť výchovy,

• Telovýchovná, zdravotná a športová oblasť výchovy...

Aktivity pre školský klub detí v publikácii sú prehľadne usporiadané a rozdelené podľa ročných období a sú tak využiteľné na prácu s deťmi vo veku 6 – 8 rokov, resp. 9 – 11 rokov počas celého kalendárneho roka.