Články
Poplatky sú pod drobnohľadom
Verejný ochranca práv sa po zvyšujúcom sa počte podnetov od občanov rozhodol spustiť celoslovenský prieskum zameraný na posúdenie transparentnosti, zákonnosti a spravodlivosti systému poplatkov v ambulanciách.
1. Riešenie poplatkov
Čoraz viac pacientov sa stretáva s tým, že u lekára si musia priplatiť. Ministerstvo zdravotníctva v tejto súvislosti avizovalo, že k úprave poplatkov u lekárov sa pripravujú viaceré možnosti. Aké? Podľa ministra Kamila Šaška rezort už vykonal audit poplatkov a ďalší postup podľa jeho slov určuje najmä obsah memoranda so Zväzom ambulantných poskytovateľov. „Tieto poplatky sa evidentne dejú, tá suma variuje niekde medzi, ja som videl čísla od 300 do 600 miliónov eur. Úplne iný pohľad na to majú lekári, iný pohľad na to majú pacienti. Je to ťažká téma aj politicky, aj zo sociálneho hľadiska, takže je dôležité, aby o tom diskutovali a stratégiu pripravili ľudia, ktorí tomu naozaj rozumejú,“ konštatoval Šaško.
2. Predstavenie zmien
Kedy sa dajú očakávať možnosti riešenia? Minister zdravotníctva tvrdí, že do konca roka mu majú byť predstavené možnosti úpravy. „Budúci polrok mám o tom diskutovať aj na politickej úrovni tak, aby bola aj legislatíva, ak bude potrebná, prijatá do konca budúceho roka,“ dodal.
3. Ochranca práv
Sťažnosťami na úhradu poplatkov a spoluúčasti za zdravotné výkony sa už zaoberá aj verejný ochranca práv Róbert Dobrovodský. Ako hodnotí situáciu? „Z podnetovej činnosti Kancelárie verejného ochrancu práv sú mi známe nielen prípady reálnej nedostupnosti niektorých zdravotných výkonov, ktoré majú byť plne uhrádzané zo zdravotného poistenia, ale aj prípady kreativity mnohých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti pri tvorbe ich cenníkov. Zvyšujúci sa počet podnetov ma primal k tomu, aby som začal celoslovenský prieskum zameraný na posúdenie transparentnosti, zákonnosti a spravodlivosti systému poplatkov v zdravotníctve,“ uvádza verejný ochranca práv.
4. Nový prieskum
Na čo sa tento prieskum zameria a čo bude vyhodnocovať? „V prieskume sa zameriam na zber údajov od samosprávnych krajov o tom, ako napríklad prebieha výkon dohľadu nad poskytovateľmi v oblasti dodržiavania cenníkov, či sa kontroly vykonávajú formou utajenej kontroly (tzv. mystery shopping, resp. pacienta v utajení) alebo či sa vyskytli prípady, keď poskytovateľ zdravotnej starostlivosti neoprávnene účtoval poplatok za výkon plne hradený z verejného zdravotného poistenia,“ hovorí Róbert Dobrovodský.
5. Zverejnenie záverov
Kedy sa očakáva, že budú k dispozícii vyhodnotenia? Závery a odporúčania prieskumu budú predstavené verejnosti do konca marca roku 2026 s cieľom zvýšiť právnu istotu a ochranu pacientov, presadiť zrozumiteľnosť a spravodlivosť v oblasti poplatkov, posilniť dohliadacie mechanizmy a koordináciu medzi inštitúciami, podnietiť verejnú diskusiu a politickú reakciu.
6. Konkrétne prípady
S akými sťažnosťami sa najčastejšie stretáva? Z podnetovej činnosti Kancelárie verejného ochrancu práv sú nám známe nielen prípady reálnej nedostupnosti niektorých zdravotných výkonov, ktoré majú byť podľa právnej úpravy plne uhrádzané zo zdravotného poistenia, ale aj kreativity mnohých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti pri tvorbe ich cenníkov. Pozorujeme v nich mnoho rôznych položiek, ktoré nemajú základ v platnej právnej úprave, sú nejednotné, ich obsah je nejasný alebo predstavujú úkon, ktorý má byť súčasťou iného zdravotného výkonu uhrádzaného z verejného zdravotného poistenia.
7. Možné nedostatky
Čo je podľa verejného ochrancu práv hlavnou príčinou zavádzania rôznych príplatkov? „Zistil som, že k vytváraniu rôznorodých poplatkov môže prispievať aj nedostatočný dohľad nad cenníkmi poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti majú povinnosť cenník predkladať samosprávnemu kraju. Samosprávne kraje nepovažujú kontrolu ich obsahu a súladu s právnou úpravou za svoju úlohu. Za výnimku považujú tie prípady, keď sa na nich obráti sťažovateľ, od ktorého bol neoprávnený poplatok preukázateľne vybratý,“ tvrdí Dobrovodský. V tejto súvislosti sa vyjadril, že obsahom dohľadovej činnosti zverenej samosprávnemu kraju v oblasti zdravotnej starostlivosti nemá byť len následná kontrola neoprávneného výberu poplatku, ale aj kontrola obsahu zverejneného cenníka.
8. Etické pravidlá
Verejný ochranca práv poukázal aj na úskalia dohľadu nad dodržiavaním etických pravidiel. O aké ide? „Upozornil som na to, že žiaden orgán dohľadu nemá pôsobnosť nad zdravotníckymi pracovníkmi, ktorí nie sú členmi príslušnej komory. Zároveň členom profesijnej komory nič nebráni vyhnúť sa vykonaniu začatého dohľadu vystúpením z tejto komory. Žiadal som o vyjadrenie, či s cieľom dôslednejšieho napĺňania základného práva na ochranu zdravia v tomto smere plánuje iniciovať legislatívne zmeny, prípadne kroky smerujúce k budovaniu povedomia občanov o možnostiach a prostriedkoch účinne,“ dodal Dobrovodský.
9. Najnovší prieskum
Poplatkami sa zaoberal aj reprezentačný prieskum Advance institute. Na čo poukazujú výsledky a kto sa doň zapojil? Neoficiálne poplatky od predchádzajúceho prieskumu v roku 2023 významne narástli. Šíria sa naprieč Slovenskom a viaceré z nich sú vyberané v rozpore so zákonom. Do prieskumu boli zapojení len pacienti, ktorí navštívili ambulanciu všeobecného lekára pre dospelých, pre deti a dorast alebo špecialistu (okrem zubárov) za tri mesiace.
10. Zaznamenaný nárast
Čo sa podarilo zistiť? Poplatky sú čoraz viac bežnou súčasťou „bezplatného“ zdravotníctva a od roku 2023 významne narástli a rozšírili sa na viac návštev najmä u špecialistov. Pokiaľ ide o poplatky dospelých u špecialistov, platí ich 50 percent pacientov (nárast zo 41 percent v 2023). Priemer u platiacich je 21 eur (nárast zo 17 eur). Dospelí pacienti u všeobecného lekára: poplatky platí 27 percent pacientov (nárast z 22 percent), priemer 10 eur (rovnaká výška). Deti u všeobecného lekára: 38 percent, priemer 10 eur (prvýkrát merané). Okrem poplatkov za návštevy sa platia aj ročné poplatky: platí ich 14 percent dospelých (nárast z 8 percent) a 15 percent rodičov, priemer 81 eur (nárast z 50 eur).
11. Najčastejšie poplatky
Za čo pacienti platia najčastejšie? Za objednanie na presný termín (23 – 32 percent, podľa typu lekára) – tento poplatok má byť dnes podľa zákona súčasťou vyšetrenia a nie je možné zaň vyberať poplatok, za vyšetrenia nehradené zdravotnou poisťovňou (17 – 21 percent), administratívne úkony, napr. vystavenie potvrdenia pre vodičský preukaz (13 – 25 percent), kompenzačný poplatok na infláciu (7 – 10 percent). Významná časť respondentov uviedla, že nedostali potvrdenie o zaplatení (35 – 45 percent) a 11 – 16 percent pacientov nevie, za čo platili.
12. Rozdiely v krajoch
Ako to vyzerá s poplatkami naprieč Slovenskom? Poplatky sa vyberajú v každom kraji na Slovensku, v mierne rozdielnej výške. Najväčšie rozdiely sú u špecialistov – najviac sa platí v Bratislavskom kraji – 69 percent pacientov priemerne 28 eur za návštevu, najmenej v Košickom kraji, 40 percent, priemerne 16 eur za návštevu. Poplatky platia všetky socioekonomické skupiny, aj ľudia s príjmom pod 600 eur mesačne. Časť pacientov sa stretla aj s odmietnutím ošetrenia – 13 percent a ďalších 16 percent bolo ošetrených, ale s podmienkou, že budú musieť nabudúce zaplatiť.
13. Odloženie vyšetrenia
Jedným z výsledkov je, že isté percento pacientov lekárovi nejde, aby sa vyhlo poplatkom. Koľko je ich? Bez jednotných pravidiel vznikajú nerovnosti a regionálne bariéry v prístupe k lekárom. Až 30 percent pacientov odložilo návštevu lekára pre poplatky (nárast z 23 percent v roku 2023). U pacientov s príjmom do 600 eur mesačne to bolo až 39 percent.
14. Návrh riešenia
S akými návrhmi na zlepšenie situácie prišli autori prieskumu? Navrhujeme nasledujúce riešenia, ktoré sú v súlade s článkom 40 Ústavy a sú jednoducho realizovateľné. Poplatky vzhľadom na ich veľký 25-percentný podiel na príjmoch ambulancií nie je možné zakázať a v čase konsolidácie nebudú existovať zdroje na kompenzáciu. Je potrebné ich legalizovať, zjednotiť a zaviesť ochranu pre pacientov a nastaviť jednotné poplatky za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti (napr. návšteva lekára, deň hospitalizácie) a k nim nastaviť ochranný limit – maximálnu sumu, ktorú pacient zaplatí ročne, prípadne výnimky pre vybrané typy starostlivosti, napr. prevenciu. Zlepšiť možnosť vyberať poplatky za komfort – napríklad zjednodušiť systém doplnkových ordinačných hodín, zabezpečiť ochranu pred zavádzaním ľubovoľných poplatkov, nastaviť zoznam a prípadne aj maximálnu výšku administratívnych poplatkov. Posilniť možnosti kontroly – zefektívniť kontrolu zo strany samosprávnych krajov alebo ju presunúť na zdravotné poisťovne, ktoré majú informácie o čerpanej starostlivosti, socioekonomickom statuse pacienta i dlhodobé vzťahy s poskytovateľmi. Pripravené v spolupráci s ministerstvom zdravotníctva
15. Nepovolené poplatky
Za čo lekári môžu a nemôžu požadovať úhradu? Poplatky sa nemajú vyberať za objednanie pacienta na vyšetrenie, vrátane objednania na konkrétny čas, vypísanie receptu alebo lekárskeho poukazu, vypísanie návrhu na kúpeľnú liečbu, potvrdenie o návšteve lekára, výmenný lístok k špecialistovi, prednostné ošetrenie. Lekári môžu požadovať úhradu za výkony, ktoré nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia, napr. za potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla.
16. Kontrola cenníkov
Kto má cenníky na starosti? Cenník poplatkov kontrolujú vyššie územné celky, výnosy z pokút sú príjmom príslušného samosprávneho kraja, výšku poplatkov stanovuje lekár, pričom cenník musí umiestniť na viditeľnom mieste v čakárni, na doklade o zaplatení poplatku musí byť jeho presná špecifikácia z cenníka. Odpovedá Michaela Klein, vedúca Katedry dentálnej hygieny Slovenskej zdravotníckej univerzity
17. Zubné ambulancie
S akými poplatkami môže pacient rátať konkrétne u zubára? Aj keď základná starostlivosť je hradená z verejného zdravotného poistenia, veľká časť stomatologických výkonov zostáva na pleciach pacienta. Typickým príkladom sú biele výplne na zadných zuboch – poisťovňa ich hradí iba v prednom úseku, preto si pacienti musia za estetickejšie riešenie doplatiť. Cena sa pohybuje od 50 do 100 eur v závislosti od veľkosti kazu. Ďalšou významnou položkou sú keramické či zirkónové korunky. Estetika sa však odráža na cene – od 250 do 600 eur za jeden zub. Ak pacient stratí zub úplne, jediným moderným riešením je implantát. Ten však poisťovne vôbec neuhrádzajú a cena sa pohybuje od 700 až do 1 200 eur za kus. Dopláca sa aj za dentálnu hygienu, ktorá je pre zdravie zubov kľúčová. Bežná cena sa pohybuje medzi 50 a 80 eurami.
18. Výber lekára
Mnohí uvažujú nad tým, či si vybrať lekára, s ktorým má ich poisťovňa uzavretú dohodu, alebo sa obrátiť na nezmluvného stomatológa. Čo by ste odporúčali? Ak navštívite zmluvného lekára, poisťovňa mu preplatí všetky zákroky v základnom štandarde a pacient si dopláca iba rozdiel za nadštandardné materiály či estetické úpravy. Pri nezmluvnom lekárovi je situácia odlišná a celú sumu si hradíte sami. Ceny sa pohybujú od 70 do 150 eur za výplň, 50 až 80 eur za dentálnu hygienu, od 250 eur za korunku až po 700 eur a viac za implantát. Odpoveď závisí od toho, čo pacienti očakávajú.
19. Benefity poisťovní
Dá sa využiť benefit aj u nezmluvného zubára? Viaceré poisťovne rozšírili svoje benefity aj na ošetrenia a dentálnu hygienu u nezmluvných lekárov. Znamená to, že ak si vyberiete ambulanciu, ktorá nemá zmluvu s vašou poisťovňou, môžete si účet zaplatiť sami a následne vám poisťovňa preplatí časť sumy vo forme benefitu. Platí to najmä pri dentálnej hygiene, bielych výplniach alebo pečatení zubov u detí.
20. Výber poisťovne
Ako si vybrať poisťovňu práve s dôrazom na starostlivosť o zuby? Rozhodovať by ste sa mali podľa niekoľkých praktických otázok. V prvom rade sa pozrite na to, aké benefity na zuby poisťovňa ponúka. Niektoré poskytujú príspevky na dentálnu hygienu, iné aj na ošetrenie kazov či pečatenie zubov u detí. Tieto benefity môžu rodinám ročne ušetriť desiatky až stovky eur. Ďalším kritériom je, či má poisťovňa vo vašom okolí dostatok zmluvných zubárov.
Zdroj: SITA (Hospodárske noviny)


-600x228.png)
