Články

Smer v zdravotníctve: Sedem ministrov, žiadna reforma

Smer v zdravotníctve: Sedem ministrov, žiadna reforma

Po dvanástich rokoch v zdravotníctve dospel Smer až k zbúraniu nemocnice na Rázsochách.

Vyzerá to ako krajina po zemetrasení. Okolo polozbúranej, niekoľkoposchodovej panelovej budovy sa nachádzajú veľké kopy stavebnej sutiny. Medzi nimi sa ako nemí svedkovia skazy pohybujú bagre, ktoré búrajú posledné zvyšky pôvodne novej univerzitnej nemocnice Rázsochy. Začala sa stavať ešte za socializmu v roku 1987, no nikdy sa v priebehu posledných 32 rokov nedostavala. Počas dvanástich rokov, keď Smer ovládal zdravotníctvo, dal do projektov na jej výstavbu niekoľko miliónov eur. Ani jeden z nich sa nezrealizoval. Predposledná zo siedmich ministrov zdravotníctva Smeru Andrea Kalavská tak na konci svojho funkčného obdobia dospela len k tomu, že komunistický skelet začala búrať. Za takmer 11 miliónov eur.

Symbolom tohto záverečného aktu Smeru v zdravotníctve sa stal premiér Peter Pellegrini, ktorý na začiatku búracích prác v auguste minulého roku pózoval novinárom v bagri. Smeru sa na konci jeho tretieho funkčného obdobia nerozpadli len plány s novou nemocnicou, ale aj ministerstvo zdravotníctva. Dva mesiace pred voľbami podala pre nezhody so šéfom Smeru Robertom Ficom o reformu nemocníc demisiu Kalavská. Nahradil ju premiér Pellegrini, ktorý si už v minulosti ako zastupujúci minister vyskúšal viaceré ministerstvá. Povedal, že na zdravotníctve nebude len kúriť a svietiť.

„Populizmus a vnútrostranícke pomery v Smere zapríčinili, že za dvanásť rokov, čo strana obsadzovala post ministra zdravotníctva, nedokázala v zdravotníctve presadiť žiadnu významnejšiu reformu, ktorá by pomáhala pacientom a občanom na Slovensku,“ vraví Dušan Zachar, zdravotnícky analytik INEKO.

Nové nemocnice – 2:1 pre Pentu

 Obraz o tom, ako Smer za dvanásť rokov nedokázal urobiť nič hmatateľné pre pacienta, sa mu naskytá, keď prechádza severozápadom Bratislavy smerom na Záhorie. Najskôr v jej mestskej časti Lamač vidí rozpadajúci sa skelet Rázsoch, aby o pár kilometrov ďalej v časti Bory sledoval žeriavy, ktoré stavajú novú nemocnicu najväčšieho konkurenta štátu v zdravotníctve – Penty. Finančná skupina stavia v tomto desaťročí už druhú novú nemocnicu. Prvú otvorila v roku 2017 v Michalovciach. Smer za dvanásť rokov postavil iba jednu – Nemocnicu sv. Michala v bratislavskom Starom Meste. Ani tú však nepostavilo ministerstvo zdravotníctva, ale vnútra, keďže je sčasti určená pre ozbrojené zložky štátu. V roku 2015 ju do užívania odovzdal vtedajší minister Robert Kaliňák (Smer). Podobne ako pri iných štátnych zariadeniach pod taktovkou Smeru aj s ňou sú spojené viaceré škandály. Napríklad pre predražené nákupy alebo naposledy vlani pre komunikáciu jej šéfa Mariana Križka s mafiánom Marianom Kočnerom obžalovaným z objednávky vraždy investigatívneho novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej. Negatívne skóre štátu vo výstavbe nových nemocníc sa na jar minulého roka snažil zvrátiť Pellegrini. Pente navrhol, že od nej kúpi jej rozostavanú nemocnicu na Boroch, ktorá má byť otvorená v roku 2022. Partner finančnej skupiny Penta zodpovedný za zdravotníctvo Eduard Maták ho za to vysmial. „Štátu určite nie. Lebo si myslíme, že je to veľmi neefektívny vlastník a prevádzkovateľ nemocníc,“ povedal na konci apríla po rokovaní s premiérom. „Investor sa potom bude musieť vyrovnať s tým, že bude fungovať na trhu, kde bude mať veľmi vážneho konkurenta,“ reagoval na to urazene Pellegrini. Pod veľmi vážnym konkurentom myslel štát. Fakt, že štát nepostavil nemocnicu na Rázsochách, nie je podľa hovorkyne ministerstva zdravotníctva Zuzany Eliášovej len „o prvoplánovom pohľade na to, či stavba stojí, alebo nie“. Jej výstavbu podľa nej brzdí aj mnoho administratívnych úkonov, ktoré bolo treba urobiť.

Nemocnice sú utopené v dlhoch

 Smeru sa nielenže nepodarilo postaviť nové nemocnice, ale ani zbaviť dlhov tie, ktoré patria štátu a sú na Slovensku najväčšie a kľúčové. V dôsledku toho štátne univerzitné a fakultné nemocnice nemajú peniaze takmer na nič. Pacienti musia zvyčajne ležať v schátraných budovách postavených ešte za socializmu, kde nezriedka netečie v sociálnych zariadeniach teplá voda a do nemocnice si musia brať aj základné potreby. Dlh štátnych nemocníc vyskočil na konci roka 2018 na vyše 656 miliónov eur. Napriek tomu, že nominanti Smeru na ministerskom poste Tomáš Drucker a Kalavská naliali do nich v rámci oddlžovania za posledné dva roky takmer pol miliardy eur, nepomohlo to. Len za prvých osem mesiacov vlaňajšieho roka narástol ich dlh o ďalších takmer 60 miliónov eur, upozorňuje expert KDH na zdravotníctvo Ján Hencel. Keby sa nebralo do úvahy oddlženie, vlani by štátne nemocnice hospodárili najhoršie za posledné tri roky. Vyplýva to z dát druhej revízie výdavkov v zdravotníctve, ktorá bola zverejnená minulý rok v októbri. „Oddlženie nemocníc sa minulo účinku, keďže sa nevynucovali sankcie za neplnenie ozdravných programov nemocníc, ktoré zostali pre verejnosť tajné,“ vraví Zachar. Väčšina oddlžených štátnych nemocníc podľa neho začala vytvárať nové dlhy, a to miestami dokonca v ešte rýchlejšom tempe ako doteraz. Nielen Zachar, ale aj ostatní zdravotnícki experti považujú neschopnosť Smeru dosiahnuť v štátnych nemocniciach vyrovnané hospodárenie za jedno z jeho najväčších zlyhaní počas tretej vlády.

 Negatívny trend sa snažil aspoň sčasti zvrátiť Drucker. V roku 2017 oznámil, že každý rok pôjde do obnovy nemocníc z rozpočtu 70 miliónov eur. Väčšina z nich však išla v poslednom období na pripravovanú rekonštrukciu Rooseveltovej nemocnice v Banskej Bystrici.

Tender na jej opravu za vyše sto miliónov eur sa však tiež neobišiel bez podozrenia z netransparentnosti. Zástupca firmy Promt, ktorá pripravovala na verejnú súťaž podklady a zároveň je subdodávateľkou jedného z uchádzačov – Strabagu, bol vo výberovej komisii. Keď to nemocnica zistila, odvolala ho. Strabag však aj tak tender vyhral. Súťaž teraz preverí Úrad pre verejné obstarávanie.

 Drucker sa snažil zvrátiť zlé hospodárenie hneď po voľbách v roku 2016, keď začal s centrálnymi nákupmi prístrojov pre štátne nemocnice. Prvý urobil pre počítačové tomografy. Zamýšľaný nákup jedného z nich piešťanskou nemocnicou v roku 2014 za takmer 1,6 milióna eur sa stal symbolom korupcie v zdravotníctve vedenom Smerom. Padli preň vtedajšia ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská aj niekdajší šéf parlamentu Pavol Paška, ktorý bol dlhé roky považovaný za kráľa slovenského zdravotníctva. Zomrel v roku 2018 na parkovisku pred košickou univerzitnou nemocnicou.

 Vďaka Druckerovmu centrálnemu nákupu sa ceny CT prístrojov pre jednotlivé nemocnice podarilo znížiť o 30 až 40 percent oproti priemeru na Slovensku a v Česku. Na prvý pohľad populisticky sa Kalavská v roku 2018 pokúsila zlepšiť pohodlie pacientov v štátnych nemocniciach. Ministerstvo do nich distribuovalo takmer 137-tisíc hygienických balíčkov. Ich súčasťou bol aj toaletný papier, ktorého nosenie do nemocnice sa stalo symbolom úpadku nášho zdravotníctva. Okrem toho podľa Eliášovej zabezpečila osemtisíc nových postelí pre nemocnice. „Čo tvorí obmenu približne tretiny postelí z celkového lôžkového fondu,“ vysvetľuje.

 Stratifikácia – premárnená šanca Smeru

 Pacientom by však viac než balíčky pomohla Kalavskej reforma nemocníc, známa ako stratifikácia. V rámci nej mali zdravotnícke zariadenia robiť len to, v čom sú dobré a spĺňajú kritériá bezpečnosti a kvality. Proti reforme sa však postavil Fico, ktorý stratifikáciu chápal ako zatváranie nemocníc. Kalavská to odmietla, hoci v dôsledku reformy sa niektoré zdravotnícke zariadenia mohli zmeniť na doliečovacie ústavy. Fico chcel, aby ministerka návrh predložila ako ústavný zákon. V takom prípade by zaň musela hlasovať aj opozícia. Keď ho Kalavská napísala a zistila, že by nič neriešil, odmietla ho predložiť do parlamentu.

„Napriek tomu, že niekto niečo odo mňa požaduje, ja ani moji ľudia na ministerstve sa za svoju prácu nikdy nechceme hanbiť a chceme dať to, za čím si stojíme,“ odmietla v prvej polovici vlaňajšieho augusta Ficov návrh pri začatí búracích prác skeletu nemocnice na bratislavských Rázsochách.

 Fico jej odkázal, že nemá rád, keď mu najskôr niekto podá ruku a potom mu ju opľuje.

Kalavskej verbálny podporovateľ Pellegrini nakoniec na začiatku decembra minulého roka reformu stiahol z parlamentu a ministerka o pár dní neskôr podala demisiu. „Za najväčší neúspech sa dá jednoznačne považovať neschválenie legislatívy upratujúcej v nemocničnej sieti (stratifikácia) vrátane zákona o následnej zdravotnej starostlivosti v parlamente,“ reaguje na to Zachar. S tým súhlasí aj šéfka Asociácie práv na ochranu pacientov (AOPP) Mária Lévyová. „Pre nás pacientov bola nádejou aj z pohľadu riešenia dlhodobej starostlivosti, pretože počítala s vytvorením tisícok špecializovaných lôžok pre dlhodobo chorých, ktorých je dnes akútny nedostatok,“ hovorí o stratifikácii.

 Nielenže sa nevytvorili špecializované lôžka, ale ani sa nedotiahla legislatíva, ktorá by pomáhala dlhodobo chorým. Smer ju rieši už od svojej druhej vlády a stále ju neuzavrel. „Tu sa očividne prejavila neschopnosť dvoch ministerstiev spolupracovať,“ kritizuje zdravotnícky expert SaS Martin Barto neschopnosť ministerstva zdravotníctva a práce. Za nedostatok to považuje aj Eliášová. Zastavenie reformy nemocníc nie je jedinou zlou správou pre pacientov, ktorí v nich skončia. Od roku 2016 do roku 2018 každoročne stúpal podiel pacientov na tisíc hospitalizácií, ktorí počas nich zomierajú v zdravotníckych zariadeniach. Kým v roku 2016 pri tisíc hospitalizáciách zomrelo podľa Zdravotníckej ročenky takmer 24 ľudí o dva roky neskôr to už bolo takmer 26.

 Časť z nich patrí aj k jedenástim tisícom, ktorí na Slovensku podľa dát Eurostatu každoročne zbytočne zomierajú, hoci by mohli žiť, keby im bola poskytnutá lepšia zdravotná starostlivosť. „Dnes na Slovensku zomrie ročne na odvrátiteľné úmrtia dvojnásobný počet ľudí ako vo vyspelých krajinách Európy,“ komentuje to zdravotnícka expertka Za ľudí Andrea Letanovská.

 Čakanie na lekára, ktorý neprichádza 

Na Slovensku však nechýbajú len nové, dobre vybavené a bezpečné nemocnice, ale aj všeobecní lekári pre dospelých a deti. Asociácia súkromných lekárov vlani odhadovala, že v ambulanciách a nemocniciach celkovo chýba 3338 doktorov. Ich nedostatok pociťujú aj obyvatelia takých hlavnému mestu blízkych regiónov, ako je Záhorie. Napríklad v Stupave, ktorá je od centra Bratislavy vzdialená len 20 kilometrov, majú už dlhé roky problém na trvalo zohnať pediatra. Na Záhorí nie sú jediní. Dostať všeobecných lekárov do regiónov si v rámci rezidentského programu stanovilo ministerstvo zdravotníctva ešte za druhej Ficovej vlády v roku 2014. Cieľom programu je vyškoliť medikov a mladých lekárov pre konkrétne ambulancie v regiónoch. Kto sa do programu zapojí, musí v ambulancii odrobiť najmenej päť rokov, inak bude musieť platiť pokutu za náklady, ktoré s ním mal štát s pomocou eurofondov. Pre podmienky v programe však oň medici strácajú záujem. Dôsledkom toho je, že štát nedokáže vyprodukovať toľko lekárov do regiónov, koľko by ich Slovensko potrebovalo. Analytik Health Policy Institute Tomáš Szalay odhaduje, že naša krajina ročne potrebuje osemdesiat až sto nových všeobecných lekárov pre dospelých a deti. Nedostatky rezidentského programu sa prejavili hlavne za ministrovania Kalavskej. „Pani Kalavská ešte ako štátna tajomníčka zmenila podmienky v rezidentskom programe tak, že lekár mohol prerušiť rezidentský program maximálne na dva roky a zrušila v ňom možnosť čiastočných úväzkov,“ vraví šéf Lekárskeho odborového združenia (LOZ) Peter Visolajský. Treba si podľa neho uvedomiť, že viac ako 90 percent lekárov v rezidentskom programe sú ženy po škole vo veku 25 – 30 rokov. „Ženy v tomto období rodia prvé deti, ak by teda platili podmienky pani Kalavskej, museli by sa zriecť ďalších a materskú a rodičovskú dovolenku by mohli mať len dva roky, iné ženy na Slovensku však môžu mať materskú dovolenku tri,“ vysvetľuje Visolajský. Uvádza príklad mladej lekárky, ktorá pre ministerkinu zmenu mala nastúpiť späť do práce od jedenapolročného syna. Keďže nemohla, musela zaplatiť pokutu osemtisíc eur. Po kritike Kalavská pravidlá zmenila. „Tieto nezmyselné zmeny viedli k vystúpeniu množstva lekárov z rezidentského programu, lekári mu už nedôverujú, a tak oň klesol záujem,“ uzatvára šéf LOZ.

 Chaos v poplatkoch za objednanie u lekára

 Nedostatok lekárov v niektorých regiónoch Slovenska umocňuje aj chaos v poplatkoch za objednanie u lekára. Poriadok v nich sa za druhej Ficovej vlády snažil novelou zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti platnou od apríla 2015 urobiť minister zdravotníctva Viliam Čislák (Smer). Na návrh vtedajšieho žilinského župana Juraja Blanára zrušil poplatok za prednostné vyšetrenie. Právny predpis však priniesol do zdravotníctva ešte väčší zmätok. Lekári a veľké zdravotnícke siete ako napríklad Procare z Penty si totiž našli legálne spôsoby, ako naďalej vyberať peniaze. Dovtedy sa za prednostné vyšetrenie v závislosti od župy platilo od piatich do pätnástich eur. Paradoxne, najviac sa platilo práve v Blanárovej župe.

Poriadok do systému sa snažil vniesť Drucker. Ako nominant Smeru však nemohol zaviesť poplatky za prednostné vyšetrenie. Búril sa proti tomu podľa Szalaya hlavne Blanár. Na druhej strane však chcel, aby napríklad pracujúci ľudia mali možnosť sa objednať za poplatok na presný čas k lekárovi.

 Vymyslel preto doplnkové ordinačné hodiny, ktoré si môže určiť každý lekár. Počas nich vyšetrenia neprepláca zdravotná poisťovňa a pacient si za ne platí z vlastného vrecka. Najviac 30 eur. Analytik HPI vraví, že Druckerov systém doplnkových ordinačných hodín v súčasnosti takmer nikto nevyužíva. Na presnú hodinu sa dnes k lekárovi dá dostať najlepšie cez rôzne internetové objednávacie systémy, ktoré prevádzkujú na to špecializované firmy. Oficiálne to ministerstvo zakazuje, ale porušovanie sa príliš nesleduje. Až na pár prípadov, ktoré riešila bratislavská župa.

 Zastavenie nedostupnosti liekov

 Hoci sa Druckerovi nepodarilo urobiť poriadok v objednávaní sa u lekára, zastavil rozšírenú nedostupnosť viacerých liekov, ktorá bola kritická práve na konci druhej Ficovej vlády za ministra Čisláka. Problém bol v tom, že na Slovensku nesmú byť ceny liekov vyššie ako priemer troch najnižších cien v Európskej únii. Z tohto dôvodu bolo dlhé roky výhodné predávať lieky do zahraničia, ktoré potom na Slovensku chýbali. Len za rok 2015 sa zo Slovenska podľa údajov Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv vyviezli lieky za 280 miliónov eur. Drucker preto presadil novelu zákona o lieku, podľa ktorej lieky hradené z verejného zdravotného poistenia mohli vyvážať do zahraničia len ich výrobcovia a držitelia registrácií, nie distribučné spoločnosti. Novela začala platiť od roku 2017. V dôsledku nej skončili aj niektoré lekárne, ktoré žili len z reexportu liekov do zahraničia. Napriek tomu, že sa za tretej vlády Smeru zlepšila dostupnosť liekov, štát na ne z verejného zdravotného poistenia dával viac, ako musel. V roku 2018 to bolo podľa Zdravotníckej ročenky vyše 1,26 miliardy eur.

Zdravotnícky analytik INEKO za to viní hlavne Kalavskú, ktorá v roku 2018 nepodpísala až 50-miliónovú úsporu liekov v rámci ich revízie, akú jej vypočítali aj analytici z jej Inštitútu zdravotnej politiky. Ministerka tak neurobila napriek tomu, že jej to prikazuje zákon. Farmaceutické firmy tak zarobili viac, ako mali. Revízia úhrad za lieky z verejného poistenia sa robí každé tri mesiace. V rámci nej sa stanovujú aj doplatky za lieky. Šéfka AOPP Lévyová vraví, že pacientov sa dotkli najmä revízie z roku 2019. „Situácia sa dotkla najmä ťažko chorých pacientov, ktorým zhoršila dostupnosť liekov,“ vraví. „Podľa ministerstva zdravotníctva sa v každej skupine liekov nachádzal aspoň jeden liek bez doplatku, no u pacientov tento argument neobstál, pretože z medicínskeho hľadiska neboli tieto lieky zameniteľné,“ približuje situáciu Lévyová.

Vzkriesenie dvoch mŕtvych projektov

 Napriek tomu, že za lieky štát dával z verejného zdravotného poistenia viac, ako by musel, Drucker spustením elektronického zdravotníctva, známeho ako e-zdravie, od 1. januára 2018 ľuďom v tejto oblasti značne uľahčil život. Napríklad tým, že vďaka elektronickej preskripcii už nemusia chodiť do lekárne s papierovým receptom, lebo lekárnik dostane informácie o liekoch pre nich elektronicky. Spustenie elektronického zdravotníctva považujú všetci oslovení odborníci za jeden z najväčších úspechov Druckera počas jeho takmer dvojročného pobytu na ministerstve. Projekt e-zdravia bol totiž pri jeho príchode na ministerstvo po voľbách v roku 2016 takmer mŕtvy. Od jeho prvých príprav, ktoré sa spustili ešte za prvej Ficovej vlády sa ministri zdravotníctva dopustili viacerých chýb. Najväčšiu urobil minister zdravotníctva Ivan Uhliarik (KDH) za vlády Ivety Radičovej, v dôsledku ktorej muselo ministerstvo financií vracať 3,8 milióna eur.

 Podobne mŕtvym projektom pri nástupe Druckera do funkcie bol aj systém financovania nemocníc, známy ako DRG. Aj ten sa už v súčasnosti nachádza v skúšobnej prevádzke.

 Zdroj: SITA (SME)