Články

Lekári hlásia dlhé výpadky eZdravia. Podľa štátu trpí na starý hardvér

Lekári hlásia dlhé výpadky eZdravia. Podľa štátu trpí na starý hardvér

Nakúpený hardvér bol od začiatku poddimenzovaný. Jeho obnova začala minulý rok, z migrácie do vládneho cloudu zišlo.

 

Slovenskí lekári sa začali v posledných dňoch stretávať s výpadkami národného centrálneho systému eZdravie. Upozornila na to televízia Markíza, podľa ktorej ťažkosti pretrvávajú posledný týždeň a hlásia ich pracovníci z celého Slovenska. Videoreportáž zatiaľ nie je v archíve, po sprístupnení odkaz na ňu doplníme. Objavuje sa spomalenie eZdravia, nefungovali záznamy ani elektronické recepty, menuje televízia.

 

Tento rok oficiálne dva

 

Jedného z doktorov v reportáži televízie vyzval softvér, aby odpojil elektronickú kartu zdravotníckeho pracovníka, čo sa mu predtým ešte nestalo. Keď tak urobil a opätovne ju vložil do čítačky, program vyhlásil ďalší problém. „Nenašiel sa JRÚZ identifikátor pacienta v NZISe (eZdravie, pozn. red.)! Skontrolujte rodné číslo pacienta.“

 

Hovorca Národného centra zdravotníckych informácií Boris Chmel, ktoré za prevádzku systému zodpovedá, potvrdil, že tento rok zaznamenali tento rok dva výpadky – v pondelok a minulý štvrtok. „Trvali približne štyri hodiny,“ povedal pre Markízu s tým, že zisťujú viac a monitorujú situáciu. Momentálne je vraj problémov už minimum. Chmel súčasne dodal, že si treba uvedomiť vek hardvérovej infraštruktúry – má zhruba 10 rokov. „Najpálčivejšie a najkritickejšie prvky tohto systému obnovujeme,“ dodal.

 

Poddimenzovaná od začiatku

 

Šéf národného centra Peter Blaškovitš už v závere roka 2017 pre Živé.sk vravel, že kapacita bola od začiatku poddimenzovaná a nepripravená na plnú prevádzku eZdravia. Hardvér sa kupoval v troch etapách, keď ho systém v praxi nepotreboval – v rokoch 2009, 2011 a 2013. Už v lete inštitúcia deklarovala, že množstvo súčastí je „po skončení alebo tesne na hranici životnosti“. Vypísala preto súťaž na uzatvorenie rámcovej dohody, vďaka ktorej by mohla priebežne nakupovať potrebný hardvér. Podpísali ju až minulý rok v máji – má finančný limit 3,35 milióna eur s DPH. Organizácia sa súčasne vzdala plánu na migráciu do vládneho cloudu. „Robila sa veľká analýza a venovalo sa tomu dosť času. Po skutočne detailnom zvážení toho, čo dnes vládny cloud ponúka, sme dospeli k záveru, že v zásade asi celý systém nebude možné premigrovať,“ povedal na jeseň Blaškovitš pre Živé.sk.

 

Zahlcovanie videli už skôr

 

V októbri mali zadať druhú objednávku na posilnenie kapacít pre eRecepty. „Vidíme pomerne veľké zahlcovanie,“ zdôvodňoval šéf. Odozvy systému mali byť v tom čase „celkom dobré“, no riaditeľ sa chcel pripraviť dopredu na väčší nápor. Navyše pri eReceptoch je situácia zložitejšia. Kým pri lekárskych záznamoch sa môže využiť offline režim s dodatočným zapísaním na server, u receptov je to inak: ak nie sú v eZdraví alebo je systém nedostupný, lekáreň ich neuvidí vôbec. Vtedy musí lekár vytlačiť papierovú verziu s čiarovým kódom, čo je akousi potvrdenkou o elektronickom recepte. Súčasne recepty prechádzajú najskôr cez zdravotné poisťovne a až potom sa ukladajú na štátne úložisko. Môže sa stať, že na ceste do centrálneho systému existujú zdržania? Blaškovitš to na jeseň v zásade vylúčil, no pripustil jedno spomalenie u niektorej z poisťovní. „Nikdy nedošlo k strate dát, len sa niekde zastavia,“ dodal. Okrem toho, ak taká situácia aj nastane, nedotýka sa iných funkcií eZdravia, pretože sú od neho oddelené. Ak je výpadok niektorej centrálnej služby, ktorú poskytuje ako celok štátne eZdravie, môže zasiahnuť aj viaceré iné služby, komentoval riaditeľ.

 

Zdroj: SITA (zive.sk)