Články

Lektori | ŠKOLA 2024/2025

Ing. Jarmila Belešová
odborníčka na personalistiku v školstve

Celý život pracuje v oblasti pracovného práva a odmeňovania. 17 rokov pôsobila na Univerzite Komenského ako personalistka a vedúca personálneho útvaru. 20 rokov pôsobila na MŠVVaŠ SR na personálnom odbore. Podieľa sa na príprave právnych predpisov najmä z oblasti odmeňovania zamestnancov rezortu a súvisiacich predpisov a je autorkou veľkého množstva odborných článkov v oblasti personálneho riadenia škôl. V súčasnosti pôsobí v Štátnej školskej inšpekcii.




Ing. Jana Sládečková, PhD.
odborníčka na financovanie v oblasti školstva

Absolventka VŠE v Bratislave pracovala po ukončení vysokej školy ako matematik-analytik výpočtového strediska v Datasystéme Bratislava a na Pozemných stavbách v Trnave. Od roku 1991 bola zamestnaná postupne na Školskej správe v Trnave ako vedúca oddelenia PaM, na Krajskom úrade v Trnave a VÚC Trnava ako vedúca odboru financovania školstva. Od roku 2003 pracovala na MŠVVaŠ SR vo funkcii riaditeľky odboru financovania regionálneho školstva. Doktorandské štúdium ukončila v roku 2014 na Univerzite Mateja Bela v B. Bystrici. Toho času pôsobí ako generálna riaditeľka Sekcie financovania regionálneho školstva MŠVVaŠ SR.




JUDr. Žaneta Surmajová, PhD.
odborníčka v oblasti legislatívy v oblasti školstva

Vyštudovala právo na Právnickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. Po skončení štúdia začala pracovať na odbore legislatívy a aproximácie práva Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, kde od roku 2011 pôsobila v Kancelárii štátneho tajomníka ako poradkyňa pre legislatívu. V roku 2012 absolvovala doktorandské štúdium a bol jej udelený titul PhD. V súčasnosti pôsobí na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR ako generálna riaditeľka Sekcie legislatívno-právnej, kde sa venuje najmä tvorbe zákonov a ostatných právnych predpisov v rezorte školstva. Pôsobí aj ako vysokoškolský pedagóg v predmetoch so zameraním na teóriu práva a teóriu a prax legislatívy a športové právo.




PhDr. Václav Trojan, Ph.D.,
zakladateľ Ředitelské akademie, odborník na vzdelávaciu politiku a riadenie škôl

Pôsobil ako učiteľ na základnej, špeciálnej aj strednej škole, ale aj ako riaditeľ gymnázia v Brne. Desať rokov pôsobil ako vedúci Centra školského manažmentu PedF UK, je autorom viacerých vzdelávacích programov a koncepcií. Dlhodobo spolupracuje s ČŠI, NPI a radom vzdelávateľov DVPP, je odborným garantom niekoľkých projektov MAP. Svoje skúsenosti a poznatky často odovzdáva na konferenciách, má na svojom konte niekoľko knižiek, okrem toho má bohatú publikačnú činnosť nielen odbornú, ale aj popularizačnú s cieľom propagovať hodnotu riaditeľskej práce širokej verejnosti a podporovať riaditeľov škôl. V neposlednom rade je stále v teréne v kontakte s pedagogickými pracovníkmi aj zriaďovateľmi.




Mgr. Ján Sitarčík, PhD.
odborník na profesijný rozvoj a ďalšie vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov

Je absolventom pedagogickej fakulty UMB, v rokoch 1991 až 2006 pôsobil v základných školách postupne na pozícii učiteľa, zástupcu riaditeľa a riaditeľa, v rokoch 2006 – 2008 pracoval na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR, v rokoch 2008 – 2015 viedol Centrum pre celoživotné vzdelávanie UMB v Banskej Bystrici. Bol podpredsedom Akreditačnej rady ministerstva školstva pre kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Je autorom viacerých odborných článkov na tému ďalšieho profesijného vzdelávania učiteľov, spoluautorom dvoch monografií. V súčasnosti pracuje ako riaditeľ odboru pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov sekcie stredných škôl a celoživotného vzdelávania Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR.   



doc. PhDr. Rastislav Rosinský, PhD.
docent, Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva UKF v Nitre

V roku 1998 ukončil doktorandské štúdium v odbore Technológia vzdelávania na UKF v Nitre a v roku 2009 habilitoval v odbore Predškolská a elementárna pedagogika na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove. Šesť rokov pôsobil ako riaditeľ Ústavu romologických štúdií Fakulty sociálnych vied a zdravotníctva UKF v Nitre a osem rokov ako dekan tejto fakulty. Jeho vedecko-výskumné zameranie súvisí s edukáciou chudobných a rómskych detí. Bol a je zodpovedným riešiteľom mnohých grantových národných a medzinárodných projektov zameraných na vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Je členom viacerých expertných skupín zameraných na inklúziu. Je autorom niekoľkých vedeckých monografií a desiatok vedeckých štúdií publikovaných v renomovaných časopisoch a vydavateľstvách. Momentálne pôsobí ako docent na Ústave romologických štúdií a zároveň ako výskumno-vývojový pracovník Oddelenia pre inklúziu, špeciálnu pedagogiku, rané a predškolské vzdelávanie na NIVAM, kde má na starosti riadenie Plánu obnovy a odolnosti, Komponent 6, Reforma 2: Definícia konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a žiakov a vypracovanie modelu nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní, vrátane systému ich financovania. 


PaedDr. Darina Výbohová, PhD.
odborníčka v oblasti profesijného rozvoja

Vyštudovala učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov fyzika a základy techniky na Pedagogickej fakulte v Banskej Bystrici. Po absolvovaní štúdia pôsobila ako pedagóg na ZŠ vo Zvolene, neskôr v Metodicko-pedagogickom centre. Aktuálne sa venuje profesijnému rozvoju vedúcich pedagogických zamestnancov v oblasti vedenia ľudí. Od roku 2000 kontinuálne pracuje ako koordinátor viacerých projektov medzinárodnej spolupráce so školami, regionálnymi inštitúciami a zahraničnými partnermi so zameraním na transfer inovácií do edukačného procesu. Je učiteľkou profesijného rozvoja, mentor, kouč a konzultant atestačného konania s dlhoročnou praxou v oblasti poradenstva v profesijnom rozvoji PZ/OZ.





prof. PhDr. Eva Gajdošová, PhD.
vysokoškolská  učiteľka, Fakulta psychológie Paneurópskej vysokej školy, vedúca Ústavu školskej a pracovnej psychológie

Členka Medzinárodnej asociácie školskej psychológie ISPA a Asociácie školskej psychológie SR, počas svojej profesijnej kariéry sa venuje školskej psychológii a príprave psychológov pre prácu v školách a v školských zariadeniach, aktuálne aj na ich vstup do škôl s inkluzívnou edukáciou. Spolupodieľala sa na založení humanistickej Školy priateľského partnerstva, v ktorej výskumne overovala opodstatnenosť funkcie a pôsobenia školského psychológa a možnosti zavedenia humanistických prvkov do procesu edukácie, riešila projekty Úradu vlády SR venovaný multikulturalite, Ministerstva zdravotníctva SR, Univerzity Komenského v Bratislave, Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, Trnavskej univerzity v Trnave. 
Spolupodieľala sa na viacerých medzinárodných projektoch, napr. ESPIL - Brusel,  Cross Cultural School Climate Study, ISPA, Supporting teachers to face the challenge of distance teaching, ERASMUS+,  PROWELL, ERASMUS+, Cross Cultural School Climate Study, ISPA. Spolupodieľala sa na získaní licencie Committee for Children, USA pre Slovensko v preventívnom programe sociálno-emocionálneho učenia proti šikanovaniu v školách Druhý krok. Zároveň pracuje ako školská psychologička v Súkromnej základnej škole v experimentálnom overovaní MŠVVM SR „Dopad inkluzívnej základnej školy na mentálne zdravie a osobnostný rozvoj  žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a intaktných žiakov. Vo svojej práci sa riadi  mottom „Dieťa nemáme učiť zvládať tento svet, máme mu pomôcť vyrásť do osobnosti, ktorá ho zmení“. 

PaedDr. Jana Lednická
sociálna pedagogička a riaditeľka Centra poradenstva a prevencie, Bratislava III 

Absolvovala dlhodobý výcvik v prístupe zameranom na človeka v PCA Inštitúte Ister a následne supervízny výcvik v COACHINGPLUS. Je zapísaná v zozname psychoterapeutov Slovenska.  Dlhodobo sa venuje odborným činnostiam v školstve v celom rozsahu - pracuje s deťmi a adolescentmi, a to individuálne, aj skupinovo, intenzívne sa venuje práci so zákonnými zástupcami, okrem iného aj filiálnej terapii. Systémovo pracuje s pedagógmi, odbornými zamestnancami školských podporných tímov  a riaditeľmi škôl. Významne zastrešuje realizáciu krízových intervencií v BA kraji.  Svoje filozofické základy z PCA prístupu uplatňuje aj pri spôsobe vedenia pracoviska, ktoré má významný kredit v školskom systéme.





Ing. Erika Falťanová, ACC(ICF)
zakladajúca partnerka spoločnosti RS Management, s.r.o.

Bohaté skúsenosti z prác vo výrobných spoločnostiach (obchodný špecialista pre export, poradca a konzultant nadnárodného holdingu, externý produktový manažér pre zahraničie), ktorým sa parciálne venuje doteraz, využíva najmä pri tvorbe a lektorovaní tréningových programov, ktorým sa venuje od roku 1998. Svoje skúsenosti zúročuje aj ako nezávislý organizačný a ekonomický poradca (od r. 1994). Od roku 2007, keď absolvovala Co-Active Coaching,  sa venuje  koučovaniu. Každý rok absolvuje minimálne jeden rozvojový program v oblasti koučovania, alebo leadershipu. Koučovanie využíva nielen ako nástroj rozvoja jednotlivca alebo tímu, ale aj pri obchodných rokovaniach a tréningu manažérskych programov. Všetky vzdelania sú certifikované ICF. Od roku 2014 sa aktívne podieľa na práci OZ ICF Slovenská pobočka, od roku 2016 je členkou výboru a od roku 2018 zastávala pozíciu prezidentky OZ ICF Slovenská pobočka.


Zoznam lektorov priebežne aktualizujeme.