Články

Slovensko má jediné v Európe uzavretú učebnicovú politiku

Slovensko má jediné v Európe uzavretú učebnicovú politiku

Slovensko je jediná krajina v Európe, ktorá má systém uzavretej učebnicovej politiky. Znamená to, že štát rozhodne o tom, ktorá jedna učebnica je najlepšia a následne ju nakúpi pre všetky školy centrálne. Pre agentúru SITA to povedala konateľka odborného nakladateľstva Dr. Josef Raabe Slovensko Mira Schrimpelová s tým, že tento systém je v Európe jedinečný, keďže to bolo obvyklé za socializmu. Po revolúcii však podľa nej všetky krajiny východného bloku tento systém zmenili. Napríklad v Českej republike využívajú podľa Schrimpelovej 10 učebníc matematiky pre rôzne stupne, s rôznymi metodikami a rôznymi podpornými materiálmi.


"Politickým argumentom pre centrálny nákup učebníc na Slovensku bol vždy nedostatok peňazí. Druhým dôvodom bolo podľa štátu to, že je nedostatok autorov, ktorí by učebnice písali. To je však po 20 rokoch smiešne," tvrdí Schrimpelová s tým, že na Slovensku už existujú autori, ktorí dokážu písať. Zároveň tiež dodala, že existuje aj veľa kníh v zahraničí, ktoré sa dajú preložiť a adaptovať na naše školské vzdelávacie programy.
Učitelia majú v súčasnosti podľa Schrimpelovej technológiu ako tablety či interaktívne tabule, no nemajú čo učiť. Existuje teda forma, ale chýba obsah. "Existuje Planéta vedomostí, ale to je len na prírodovedné predmety. Zo všetkých ostatných projektov z fondov EÚ nie sú výsledky," tvrdí Schrimpelová, podľa ktorej by riešením bolo, aby štát uvoľnil peniaze z rozpočtu na nákup učebníc pre školy. Ako dodala, súčasný objem peňazí na nákup učebníc je 3,5 až 4 milióny eur. "To je úplne poddimenzované, keďže napríklad v Česku to je 15 miliónov eur. To je prvý problém. Druhý je, že tie peniaze by mal štát poskytnúť školám a školy by si mohli vybrať, ktorú učebnicu chcú," tvrdí Schrimpelová.
Ministerstvo školstva oponuje tým, že k zmenám v učebnicovej politike došlo už koncom minulého roka prijatím novely školského zákona. Ministerstvo tak môže na základe zmeny okrem centrálne financovaných učebníc poskytovať základným, stredným a špeciálnym školám aj príspevok na zakúpenie schválených učebníc, učebných textov, pracovných zošitov, ako aj odporúčaných učebníc.

 mira schrimpelova"Súčasný objem peňazí na nákup učebníc je 3,5 až 4 milióny eur. To je úplne poddimenzované, keďže napríklad v Česku to je 15 miliónov eur. To je prvý problém. Druhý je, že tie peniaze by mal štát poskytnúť školám a školy by si mohli vybrať, ktorú učebnicu chcú."

"Novú legislatívu sme začali uplatňovať pri učebniciach angličtiny, keď minister školstva Juraj Draxler vyčlenil na ich zabezpečenie v nasledujúcom školskom roku približne 1,6 milióna eur. Ide o príspevok školám, ktorý sa rozdelil podľa počtu žiakov 3., 4. a 5. ročníkov ZŠ na zabezpečenie učebníc anglického jazyka prioritne pre tieto ročníky. Peniaze sú účelovo viazané, ale každá škola si môže sama určiť, akú učebnicu si vyberie zo zverejneného zoznamu," uvádza komunikačný odbor ministerstva školstva. Hovorkyňa ministerstva Beáta Dupaľová-Ksenzsighová dodala, že ministerstvo sa rozhodlo začať práve s učebnicami angličtiny, keďže tie doteraz rezort neobstarával centrálne a museli ich teda platiť rodičia detí. K učebniciam k ostatným predmetom hovorkyňa dodáva, že školy môžu používať aj učebnice s odporúčacou doložkou z centrálneho registra učebníc. Tie si však musia zabezpečiť z vlastných
Slovenská komora učiteľov si myslí, že zatiaľ ministerstvo školstva neuviedlo do praxe žiadnu uspokojivú zmenu v učebnicovej politike, ktorá by zvrátila dlhodobo nežiaduci vývoj v tejto oblasti. "Rodičia každoročne doplácajú desiatky eur na učebnice pre svoje deti. K tomu sklady na školách sú preplnené učebnicami, ktoré nikto nepoužíva. Vystáva tu otázka, koľko zbytočne preplácame na terajšom systéme distribúcie učebníc," povedal pre agentúru SITA viceprezident komory učiteľov Vladimír Crmoman.
Slovenská komora učiteľov sa pýta, prečo nemôžu školy dostať priamo peniaze na učebnice a nakúpiť si sami to, čo naozaj potrebujú. K tomu, aby vznikali kvalitnejšie a pre prax použiteľné učebnice a aby bolo naozaj garantované bezplatné vzdelávanie vyplývajúce z ústavy navrhuje komora otvoriť trh, vďaka čomu by vznikla konkurencia, v ktorej sa udržia len kvalitné učebnice. Učitelia tiež navrhujú nastaviť posudzovanie kvality učebníc učiteľmi a odborníkmi z praxe tak, aby k vydaniu zlej učebnice ani nemohlo prísť. Tretím návrhom je dať peniaze vyhradené v rozpočte rezortu na učebnice priamo školám, aby si učitelia mohli zakúpiť akúkoľvek učebnicu alebo príručku, ktorá najlepšie vyhovuje cieľom vyučovania.
"Výhodou otvorenia trhu bude napríklad aj to, že už ministerstvo nebude musieť vynakladať žiadne prostriedky na distribúciu a skladovanie učebníc, a tým budú môcť školy dostať ešte viac financií na priamy nákup od dodávateľov, ktorí prirodzene budú distribúciu učebníc pre školy zabezpečovať," uvádza Crmoman, podľa ktorého existuje predpoklad, že v rámci konkurenčného boja bude distribúcia často úplne zadarmo.

Zdroj: SITA