Články

Viete, ako dosiahnuť tímovú prácu v škole?

Viete, ako dosiahnuť tímovú prácu v škole?
Ak si nalistujeme v novinách alebo na internete stránku s pracovnými ponukami, zistíme, že väčšina zamestnávateľov hľadá ľudí, ktorí sú spoľahliví, efektívni, samostatní ale predovšetkým, ktorí vedia pracovať v kolektíve, spolupracovať a majú tímového ducha. Tímová práca je preferovaná a deklarovaná aj na školách. Ale na to, aby sme mali istotu, či naozaj ide o tímovú prácu, potrebujeme detailnejšie poznať podmienky, znaky tímovej práce a predpoklady jednotlivcov na tímovú prácu. Pozorovať a zhodnotiť prejavy správania kolegov v reálnych situáciách a vedieť, ako možno podporovať a rozvíjať tieto spôsobilosti u svojich zamestnancov.


Hneď na úvod uvažovania o školských tímoch sa však vynára aj otázka, či môže byť škola tímovou organizáciou?

Dôležitým aspektom činnosti každého tímu je odbornosť jeho členov (tvorí ju profesijná úroveň pracovníka a odbornosť v určitej funkčnej oblasti organizácie). Táto odbornosť sa nezískava v tíme (tam sa skôr využíva), ale jednak v profesijnej príprave, jednak pri vykonávaní určitej špecializovanej funkcie, činnosti, to znamená obyčajne v skupine alebo s funkčne zameranými skupinami. V tíme sa obvykle využíva len časť odbornosti každého člena a bývajú zvyčajné určité ústupky niektorým funkčným hľadiskám. Pružné štruktúry vyžadujú odborne vyspelých tvorivých pracovníkov ovládajúcich svoje funkčné zameranie a motivovaných cieľom práce, ktorý sa má dosiahnuť.


Tímová organizácia práce v tradičných štruktúrach školy je vhodná pre:

inovačnú oblasť (inovácie ŠkVP, prenos z inovačného vzdelávania metódy, nástroje, pomôcky, príprava a realizácia aktualizačného vzdelávania…),

hľadanie, výber a zvládanie nových, efektívnejších cieľov a prístupov (tvorba rozvojovej koncepcie školy, nové učebné odbory, zmena systému hodnotenie, tímy vzájomnej pomoci učiteľov – reflexie…),

oblasť rýchlych, veľkých a mnohostranných zmien (zmena edukačných konceptov, online vzdelávanie, učenie na diaľku, hybridné vzdelávanie).

Na rutinnú sféru činností a procesov sú tímy nevhodné, pretože procesy tímovej práce sa vykonávajú naprieč organizačnou štruktúrou, cez viaceré organizačné útvary. Vykonávajú ich rôzni ľudia z rôznych organizačných jednotiek s rôznym odborným zameraním a rôznymi znalosťami.


Čo je dôležité pri vytváraní, vedení a udržaní efektívneho tímu?

• Vhodná veľkosť tímu: vo veľkom tíme sa stráca intenzita vzájomného stretávania a spoznávania. Najsúdržnejšie tímy vznikajú pri počte členov 3 – 8.

• Záujem o potreby a názory ostatných: komunikáciou a empatiou dokážeme odhaliť príčiny zhoršenej výkonnosti a pomôcť ich vyriešiť.

• Zdôrazňovanie spoločného cieľa (cieľov). Spoločný cieľ pôsobí sám osebe stmeľujúco.

• Poukazovanie na vonkajšie hrozby a nebezpečenstvá: Členovia tímu si uvedomujú, že majú spoločné záujmy a že tie sú ohrozené. Teda ich vnútorné rozpory sú voči týmto vonkajším hrozbám druhoradé, čo pomáha zjednocovať a odstraňovať vnútorné problémy.

• Hľadanie silných stránok iných a zároveň uvedomovanie si aj svojich vlastných nedostatkov – zdôrazňovať prínosy iných a zamýšľať sa nad vlastnými chybami.

• Vyhnúť sa irónii či zosmiešňovaniu a vynechať emocionálne silné slová. Podstatné je sústrediť sa na prácu a napĺňanie cieľa, a teda hovoriť racionálne a vecne. Žiadnym spôsobom neurážať iných. Emócie plodia väčšie emócie, teda je lepšie vyhnúť sa slovám ako: „fantastický“, „šialený“ a pod.

• Slabší členovia potrebujú pomoc a ochranu: Niektorí ľudia sa ťažšie presadzujú, hoci môžu byť veľmi produktívni, tak pocit neuznania či odstrčenia, zapríčinený napríklad príliš výrazným vystupovaním dominantnejších členov, môže na nich pôsobiť demotivačne. Treba ich preto viac zapájať do celého

diania v tíme.


Motivácia tímu je založená na tom:

• akú má tím slobodu a dôveru vedenia školy,

• ako prispieva svojou prácou k úspechu/kvalite školy,

• ako prispieva k pridanej hodnote pre žiakov a rodičov,

• aké výsledky dosahuje v porovnaní s inými tímami,

• akú má možnosť priamo ovplyvňovať svojou prácou odmeňovanie v tíme.

Dôležité je poznanie cieľov tímu, aby tím vedel, prečo a ako svojou prácou prispieva k naplneniu cieľov organizácie. Ukazovatele výkonnosti tímu musia byť definované na začiatku zavádzania tímovej práce. Úspešnosť tímovej práce a efektívnosť tímu možno posudzovať podľa vyriešenia zadania aj miery uspokojenia členov tímu. Meradlom hodnotenia tímu sú okrem výkonu činnosti aj výsledok procesu, úroveň spolupráce a komunikácia v tíme.


Je dôležité, aby vedúci pedagogickí zamestnanci, vedúci tímov, vlastníci procesov:

• poskytovali pomoc, podporu a ochranu procesnému tímu,

• zabezpečovali zdroje a keď treba, vedeli urobiť aj odbornú prácu,

• uplatňovali pri tímovej práci konzultatívny štýl riadenia,

• dobre poznali členov tímu, ich tímové roly, odbornosť členov tímu,

• poznali a vedeli tolerovať rozdielnosť ľudí v tíme a využiť ju v prospech tímu,

• vedeli stmeliť zamestnancov s rôznym zaradením/zameraním do jedného celku,

• poznali fázy vývoja tímu.


Úryvok z knihy PROJEKT INOVATÍVNA ŠKOLA 2 od autorky PaedDr. Dariny Výbohovej, PhD. (RAABE, 2025)


TIP PRE ŠKOLY: SÉRIA 3 KNÍH – PROJEKT INOVATÍVNA ŠKOLA


PROJEKT INOVATÍVNA ŠKOLA 1

Inšpirácie na tvorbu vízie a stratégie rozvoja školy pre riaditeľa školy ako manažéra zmien v škole a odporúčania na vytvorenie inovatívneho prostredia v škole. 

Obsahuje inšpirácie a námety na inovácie v škole aj na tieto témy:

• proces tvorby poslania, vízie a definovanie hodnôt školy,

• efektívna komunikácia riaditeľa školy pri zavádzaní zmien v škole,

• možnosti komunikácie a implementácie poslania, hodnôt a vízie školy,

• manažérske funkcie a organizačné schopnosti riaditeľa školy,

• pozícia a rola vedúceho zamestnanca v procese zmeny,

• špecifiká riadenia školy, ktoré najviac ovplyvňujú prácu riaditeľa školy,

• požiadavky na efektívny kompetenčný profil,

• odporúčania, ako vytvárať podporujúce učiace prostredie,

• možnosti, ako vytvárať atraktívne, moderné, bezpečné, inkluzívne edukačné prostredie... 


PROJEKT INOVATÍVNA ŠKOLA 2

Metódy a odporúčania na osobnostný rozvoj a sebareflexiu pre pedagógov ako súčasť vytvárania školského well-beingu v pedagogickej praxi.

Obsahuje inšpirácie a námety na inovácie v škole aj na tieto témy:

• význam profesijnej sebareflexie učiteľov,

• metódy reflexie a sebareflexie pre pedagógov,

• tvorba osobného plánu profesijného rozvoja,

• koučing a koučovací prístup,

• vytváranie, vedenie a udržanie efektívneho tímu v škole,

• well-being žiakov a študentov,

• work-life balance v kontexte psychohygieny...



PROJEKT INOVATÍVNA ŠKOLA 3

Inovatívne metódy a techniky vzdelávania pre pedagógov a žiakov, možnosti dosahovania kompetencií a získavania gramotností vo vzdelávaní. 

Obsahuje inšpirácie a námety na inovácie v škole aj na tieto témy:

• Metódy a techniky kooperatívneho vyučovania,

• základné odporúčania pre využívanie UI na ZŠ a SŠ,

• ciele metódy Whole Brain Teaching,

• prínos charakterového vzdelávania pre žiaka,

• špecifiká pri tréningu kritického myslenia na druhom stupni základných škôl,

• plánovanie a riadenie podnikateľských projektov na školách,

• digitálna škola a rozvoj digitálnej gramotnosti u žiakov,

• metódy a postupy pri finančnom vzdelávaní,

• tvorba didaktických materiálov... 


Súčasťou obsahu brožúr sú aj dokumenty dostupné v Klientskej zóne RAABE.

Knihy si už teraz môžete objednať TU.