Články

Aké sú kľúčové schopnosti učiteľa pre prácu s deťmi so ŠVVP?

Aké sú kľúčové schopnosti učiteľa pre prácu s deťmi so ŠVVP?
Prvou úlohou učiteľa je povzbudiť narušené sebavedomie a sebadôveru dieťaťa. Presvedčiť ho, že ho nebudeme zhadzovať a ponižovať, ale mu budeme pomáhať v jeho úsilí a snahe zvládnuť ťažkosti v učení.


Dôležité je tiež oboznámiť sa s poruchami učenia a pozornosti, a tým, aké sú ich príčiny, prejavy, možnosti nápravy a ako ich u seba vníma a prežíva dieťa. Uvedomiť si, čím dieťa prešlo, než „dostalo diagnózu“. Často to boli pocity zlyhania, neúspechu, odmietnutia, možno aj šikanovania. Pravdepodobne takéto dieťa už získalo nechuť k učeniu aj ku škole.


Ako si naplánovať a realizovať hodiny, aby bolo vyučovanie efektívne pre všetkých žiakov?

* Pri plánovaní musíme prispôsobiť ciele potrebám žiakov, ich schopnostiam, zvlášť si stanoviť ciele pre žiakov s poruchami a pripraviť si pre nich špeciálne pomôcky a úlohy.

* Popri hlavnom cieli — rozširovať vedomosti žiakov — si stanovíme aj iné ciele, napr. povzbudiť žiaka s poruchami učenia, a tým budovať jeho sebaúctu a sebadôveru, ako aj pozitívny vzťah k predmetu a ku škole.

* Pripravíme si v spolupráci so špeciálnym pedagógom batériu špeciálnych cvičení, programov, stimulačných materiálov pre žiakov s poruchami učenia.

* Pripravíme si odlišné metódy a spôsoby hodnotenia žiaka s poruchami učenia.

* Empaticky žiaka sledujeme a sme s ním v osobnom kontakte v priebehu hodiny, pomáhame mu a povzbudzujeme ho, ak sa mu nedarí.

* Dbáme na kvalitný verbálny prejav, prispôsobíme ho úrovni žiakov — používame jednoznačné, radšej kratšie, výstižné formulácie inštrukcií, lebo žiaci s poruchami učenia a pozornosti často nedokážu sledovať zložité inštrukcie.

* Diferencovane zapájame žiakov s poruchami podľa ich schopností do aktivít na hodine.

* Zadávame individuálne úlohy primeranej náročnosti.

* Poskytujeme pravidelnú spätnú väzbu. Podporujeme tým motiváciu a úsilie žiaka.

* Snažíme sa zabrániť zlyhaniu žiaka s poruchami prispôsobením obtiažnosti úloh a pomocou pri ich riešení.


Srdečné, prijímajúce prostredie vytvárame tým, že:

* sa zaujímame o žiakov, o ich problémy, rodinu,

* poskytujeme im individuálnu pomoc, povzbudenie, hlavne keď zlyhávajú,

* zbytočne nenapomíname, ale pomáhame,

* dbáme aj na neverbálne prejavy — očný kontakt, postoj, gestá, mimiku, tón hlasu,

* stanovíme v triede jasné pravidlá,

* nevytvárame súťaživú atmosféru,

* chválime nielen za výsledky, ale aj za snahu,

* vytvárame spolupracujúcu atmosféru v triede,

* vysvetlíme spolužiakom problém, ktorý majú deti s poruchou učenia, námahu, ktorú musia vynaložiť, a možnosti, ako im môžeme všetci pomáhať (môžeme použiť prirovnanie k inému viditeľnejšiemu postihnutiu, napr. zraku, sluchu a pod.),

* vedieme deti k tolerancii a prijímaniu sa navzájom aj s odlišnosťami, aktivizujeme deti v objavovaní možností, ako si môžu navzájom pomáhať,

* môžeme venovať jednu triednickú hodinu tomu, že každý žiak u seba identifikuje nejaký problém, v ktorom má pocit, že potrebuje od iných pomoc, a vyjadrí svoje pocity, ktoré prežíva, keď sa mu nedarí, a pocity, ktoré prežíva, keď mu nikto nepomôže,

* zameriame sa na silné stránky dieťaťa s poruchami učenia a zručnosti, v ktorých zase ono môže pomáhať druhým, umožníme dieťaťu s poruchou prežiť pocit, že je dôležitým členom skupiny, lebo rozvíjaním citu spolupatričnosti podporujeme jeho sebadôveru,

* vytvárame zo skupiny (triedy) podporný systém, a to tým, že každý v nej má svoje nezastupiteľné miesto a je niečím užitočný.



TIP pre učiteľov

Publikácia Poruchy učenia u žiakov na 1. a 2. stupni ZŠ, ktorá je určená na edukáciu žiakov so špecifickými poruchami učenia na základnej škole.

Uvedomujeme si, že žiakov s výchovno-vzdelávacím problémami pribúda nielen na prvom, ale aj na druhom stupni základnej školy. Na pedagógov sa kladú zvýšené nároky na prípravu učebných materiálov pre žiakov so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami, rovnako sa pedagógovia musia vedieť orientovať vo veľkom množstve informácií z odbornej literatúry a z internetu.

Publikácia prináša podnetné teoretické informácie a praktické pracovné listy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, čo zahŕňa žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou — dyslektikov, dysgrafikov, dysortografikov, dyskalkulikov, žiakov s vývinovou dysfáziou, žiakov s pomalým pracovným tempom, žiakov s ADD, ADHD…

Publikácia je najmä podporným materiálom pre pedagógov, špeciálnych pedagógov, ale aj pre rodičov na vzdelávanie žiakov so špecifickými poruchami učenia. Okrem pracovným listov, ktoré sú rozdelené podľa jednotlivých špecifických vývinových porúch, v nej pedagógovia nájdu množstvo informácií z teórie pedagogiky, špeciálnej pedagogiky a psychológie.

V publikácii sú námety na zefektívnenie vzdelávania spracované tak, aby pedagógovia odovzdávali informácie žiakom prístupným spôsobom, modernou a zábavnou formou.

Poznatky a námety v knihe sú dielom špeciálnych pedagógov, logopédov a pedagógov na prvom a na druhom stupni základnej školy a vychádzajú zo súčasnej legislatívy a dostupnej odbornej teórie. A čo je dôležité, sú overené praxou.


Publikáciu si už teraz môžete objednať TU.