Články
Nepáčila sa vám známka z matematiky?
Ak ste pri pohľade na známku z matematiky na nedávnom vysvedčení u vášho dieťaťa cítili skôr otázniky ako radosť, a lámete si hlavu, prečo sa mu napriek snahe v číslach nedarí, nie ste v tom sami. Je možné, že za opakovanými ťažkosťami sa skrýva špecifická prekážka, ktorú si mnohí rodičia nechcú pripustiť. Ak chcete zistiť, o čo ide, ponúkneme vám jednoduché riešenie.
Reč je o dyskalkúlii – špecifickej poruche počítania. Na rozdiel od bežnej neochoty učiť sa, dyskalkúlia spôsobuje skutočné neurologické problémy s chápaním matematických konceptov. Môže sa prejavovať rôznymi spôsobmi, ktoré rodičia často prehliadajú alebo pripisujú len "lenivosti" či "nedostatku talentu". Sú to napríklad:
- Pretrvávajúce ťažkosti s pochopením základných pojmov: dieťa nerozumie, čo znamená "viac", "menej", "sčítanie" či "odčítanie" aj po opakovanom vysvetlení.
- Problémy s automatizáciou: Násobilka je pre neho nočná mora, čísla si nepamätá v správnom poradí, alebo má problém s jednoduchými počtovými operáciami "z hlavy".
- Ťažkosti s priestorovou orientáciou: Zámena číslic (napr. 6 a 9), problémy s pochopením grafov, tabuliek, či dokonca s priestorovým usporiadaním čísel.
- Nepochopenie slovných úloh: Dieťa vie počítať, ale nevie previesť textovú úlohu do matematickej formy.
- Úzkosť z matematiky: Častá frustrácia, vyhýbanie sa úlohám, alebo dokonca panika pri spomienke na hodinu matematiky.
Prečo je dôležitá včasná diagnostika?
Včasné rozpoznanie dyskalkúlie je absolútne kľúčové. Nediagnostikovaná dyskalkúlia môže viesť k dlhodobej frustrácii, strate sebavedomia a dokonca aj k celkovému odporu voči škole. Dieťa môže byť označované za "hlúpe" alebo "lenivé", pritom jeho mozog jednoducho spracováva čísla inak.
So zámerom umožniť učiteľom aj rodičom včasnú diagnostiku, prinieslo RAABE Slovensko nedávno na Slovensko test na orientačnú diagnostiku matematických schopností žiakov 2. – 4. ročníka ZŠ s názvom MEISTER CODY TEST.
Hlavným benefitom je, že ho zostavili metrickí psychológovia so zámerom, aby bolo možné realizovať (pedagógom, príp. školským psychológom, ale aj rodičom) okamžitú orientačnú diagnostiku ihneď pri podozrení na poruchu v matematických schopnostiach mladších žiakov. Doterajšia prax na Slovensku je taká, že dieťa po podozrení na poruchu učenia je odoslané do poradne a čaká na termín aj niekoľko mesiacov. Vďaka MEISTER CODY TEST môže učiteľ, príp. rodič pohodlne overiť úroveň rozvoja matematických schopností žiaka/dieťaťa prakticky kedykoľvek, a tak okamžite začať s nápravou.
Čo by ste o MEISTER CODY TEST mali vedieť?
Hoci test je vhodný ako skríning pre celý rozsah výkonu, jeho štruktúra kladie dôraz na spoľahlivú detekciu detí s deficitmi v oblasti matematických kompetencií.
Charakter úloh kladie len malé nároky na čitateľské zručnosti a inštrukcie sú prezentované auditívne (prostredníctvom slúchadiel), takže test je vhodný aj pre deti s problémami s čítaním alebo deti, pre ktoré je slovenský jazyk druhým jazykom.
Test sa môže vykonávať individuálne alebo skupinovo a trvá 30 až 45 minút.
K dispozícii sú verzie so samostatnými normami pre prvý a druhý polrok školského roka.
Hodnotenie prebieha automaticky formou individuálneho testového profilu, ktorý možno použiť ako základ pre plánovanie podpory.
Ako MEISTER CODY TEST funguje?
Hlavným cieľom pri zostavovaní testu CODY z matematiky bolo zistiť úroveň základného spracovania čísel a matematických predstáv, ktoré sú kľúčové aj pre ďalší rozvoj matematických zručností.
Vzhľadom na toto základné zameranie nie je väčšina testových úloh založená na učebných osnovách, ale namiesto toho sa zameriavajú na procesy a zručnosti, ktoré sú dôležité pre plánovanie podporných opatrení.
Na jednej strane MEISTER CODY TEST z matematiky pozostáva z testov s časovým limitom, ktoré sa prioritne zameriavajú na rýchlosť riešenia pomerne jednoduchých úloh. Rýchle a správne vypracovanie naznačuje vysoký stupeň automatizácie, zatiaľ čo pomalé, na chyby náchylné spracovanie naznačuje skôr ťažkopádnosť, neistotu alebo nezrelé stratégie myslenia. Na druhej strane test CODY z matematiky obsahuje aj subtesty s veľkorysými časovými limitmi, v ktorých sa matematické zručnosti mapujú pomocou úloh rôznej náročnosti.
K testu žiak pristúpi jednoducho prostredníctvom QR kódu.
Vďaka jednoduchej realizácii v priebehu maximálne 45 minút (jedna vyučovacia hodina) test poskytuje rýchly prehľad o profile kompetencií celej triedy, najmä pokiaľ ide o identifikáciu detí s možnou dyskalkúliou.
MEISTER CODY TEST meria:
rýchlosť spracovania (kontrolná premenná v samostatnom subteste)
štyri hlavné oblasti (sumárne v 8 subtestoch)
* základné matematické pojmy a predstavy,
* komplexné matematické pojmy a predstavy,
* aritmetika,
* pracovná pamäť.
Každý subtest je vysvetlený a precvičený pomocou vzorových úloh – testované dieťa pri riešení slovne sprevádza MEISTER CODY.
Výsledky MEISTER CODY TEST
Výsledky testu sú k dispozícii elektronicky naskenovaním QR kódu pre učiteľa/rodiča. Všetky výsledky, celková hodnota aj hodnoty podľa subtestov/čiastkových kompetencií, sú vyjadrené vo forme čísla – percentuálneho poradia. To vyjadruje, kde sa výkon dieťaťa nachádza v porovnaní so štandardnou vzorkou rovnakého ročníka v príslušnom polroku. Rozlišuje sa medzi tromi rozsahmi percentuálneho poradia, ktoré vyjadrujú, aké ťažkosti dieťa má:
Otestujte si doma svojho školáka a v septembri po návrate do školy konzultujte výsledok testu s učiteľom matematiky.
Test si môžete už teraz objednať tu