Články

Najlepšia škola – najbližšia škola?

Najlepšia škola – najbližšia škola?

V slovenských školách je podľa ministerky školstva Martiny Lubyovej silná segregácia. Ako uviedla, je to spôsobené aj existenciou rôznych typov škôl, akými sú napríklad školy pre  nadané či pre znevýhodnené deti.

Šéfka MŠVVaŠ SR pripomenula, že Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania si zobral za inšpiráciu fínsky školský systém najmä pre jeho vysokú inklúziu. Z testovania PISA 2018 vyplynulo, že Slovensko patrí medzi krajiny, v ktorých prostredie, kde žiak vyrastá, predurčuje jeho úspešnosť. Potvrdil to aj záver analýzy Inštitútu finančnej politiky. „Napríklad niektoré výsledky testovania ukazujú, že celoštátny priemer ‚ťahajúʻ dole výsledky žiakov z marginalizovaného a zo sociálne znevýhodneného prostredia. To ukazuje, že náš systém je segregovaný,“ povedala Martina Lubyová. Komentár Inštitútu finančnej politiky zverejnený v decembri, ktorý analyzoval úspešnosť slovenských žiakov v Testovaní 9 z matematiky v roku 2017, potvrdzuje jej slová. 

Zo záverov komentára vyplýva, že výsledky na slovenských školách ovplyvňuje socioekonomické zázemie. 

S rovnakým výsledkom prišlo aj medzinárodné testovanie PISA 2018 (OECD). Deviataci zo sociálne znevýhodneného prostredia v Testovaní 9 bez ohľadu na typ znevýhodnenia dosiahli v teste v priemere 34-percentnú úspešnosť. Ostatní žiaci mali v priemere o 25 percentuálnych bodov vyššiu úspešnosť.

Podľa Lubyovej je segregácia v školstve spôsobená aj existenciou rôznych druhov špeciálnych  škôl ako napríklad pre nadaných či pre znevýhodnených študentov. „A práve preto potrebujeme trošku otočiť volantom a ísť naspäť k tej inklúzii. Fínsko je preto pre nás inšpiráciou,“ uviedla. Vysvetľuje, že inklúzia by sa mala naďalej rozumne zvyšovať tak, ako je nastavená kapacita, aby sa to neotočilo proti ďalším skupinám žiakov. Ministerka tvrdí, že je potrebné inšpirovať sa fínskym heslom „najbližšia škola je najlepšia škola“. Na Slovensku to podľa ministerky neplatí tak, ako to platí vo Fínsku.
Rovnako to potvrdzuje spomínaná analýza. Podľa nej, okrem prostredia, v ktorom dieťa vyrastá, majú na výsledky žiakov vplyv aj školy. Výsledky žiakov sa líšili od krajov a ich rôznosť sa dala podľa komentára pripísať rozdielom v školách. „Porovnateľné školy so žiakmi z porovnateľného rodinného prostredia dosahujú odlišné výsledky a teda nie všetky školy dokážu žiakov vzdelávať rovnako dobre,“ dodáva analytička z inštitútu Ľuba Habodászová, ktorá komentár vypracovala.

Pripravujete žiakov v tomto školskom roku na Testovanie 9? Zvoľte si tých správnych pomocníkov! Dajte im príležitosť vyskúšať si Testovanie 9 na nečisto.