Riadenie zmeny a profesijného rozvoja PZ/OZ v súvislosti s implementáciou ŠVP ZV
PaedDr. Darina Výbohová, PhD., odborníčka v oblasti profesijného rozvoja
Obsahom príspevku je prehľad základných východísk, možností a podmienok pre pedagogických a
odborných zamestnancov v oblasti skvalitňovania svojho vlastného profesijného pôsobenia a možností
profesijného rozvoja v kontexte aktuálne implementovanej kutikulárnej reformy. Príspevok je určený
najmä pre učiteľov základných škôl, ale aj vedúcich pedagogických zamestnancov a vedúcich metodických
orgánov pre ktorých sú aktuálny zmeny výzvou na optimalizáciu vlastných riadiacich kompetencií a
líderských spôsobilostí.
Ľudstvo pravdepodobne áno – ale prežijú nástup AI aj učitelia?
Mgr. Bohumil Kartous, Ph.D., profesionálny provokatér verejnej diskusie
Od sprístupnenia prvej verzie ChatGPT uplynuli len tri roky. Odvtedy vznikli tisíce veľkých jazykových
modelov (LLM) a práca s chatbotmi sa stala každodennou súčasťou života každého, kto pracuje s informáciami.
Počas posledného roka vzniklo niekoľko štúdií, ktoré sa snažia ukázať, aký dopad bude mať vývoj umelej
inteligencie na život ľudstva. Ich závery sa pohybujú od vízií zničenia až po predstavy o novej historickej ére
výroby a riadenia systémov.
Najtriezvejší pohľad na blízku budúcnosť ponúka scenár gradual disempowerment – teda postupné
zbavenie človeka kontroly a moci nad rozhodovaním, a to nielen v ekonomickej oblasti, ale aj v riadení štátov
či dokonca nad samotným procesom učenia. Ako možno tieto scenáre uplatniť v oblasti vzdelávania? Čo umelá
inteligencia s vysokou pravdepodobnosťou prinesie do škôl? A existuje pre školy a učiteľov nádej, že sa AI
stane užitočným nástrojom – nie neporaziteľným konkurentom, ale možno dokonca spoluhráčom pri rozvoji
ľudskosti vo vzdelávaní?
Učme deti veriť si – aj keď sa svet mení
Mgr. Linda Lilíková, doktorandka, Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
Svet, v ktorom žijú dnešné deti, sa mení rýchlejšie, než kedykoľvek predtým. Zmeny, tlak na výkon a neistota sa často odrážajú aj v ich duševnej pohode – v strate motivácie, úzkosti či v pocite bezmocnosti. Prednáška sa zameria na to, ako môžu školy systematicky rozvíjať vnútornú silu, sebadôveru a psychickú odolnosť žiakov prostredníctvom vzťahov, komunikácie a podporného prostredia. Účastníci získajú praktické odporúčania, ako v školskom prostredí predchádzať naučenej bezmocnosti a posilňovať duševné zdravie detí, aby si verili, zvládali výzvy a rástli aj v meniacom sa svete.
Novela zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch
JUDr. Žaneta Surmajová, PhD., odborníčka na legislatívu v školstve
Príspevok sa zameriava na stručný prehľad zmien, ktoré prináša novela zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, pričom rámcovo rozoberie zavedenie novej kategórie pedagogického zamestnanca – pedagogický zamestnanec kandidát, zmeny v profesijnom rozvoji, či zmeny v kariérovom systéme.
Hodnotenie zamestnancov
PaedDr. Darina Výbohová, PhD., odborníčka v oblasti profesijného rozvoja
Obsah a aktivity workshopu sú zamerané na aspekty hodnotenia zamestnancov v kontexte aktuálnych
podmienok z pohľadu legislatívy a možností aplikačnej praxe. Základným pravidlom rozvoja školy je
harmonický súlad medzi požiadavkami a možnosťami. Požiadavky vyplývajú z poslania školy, rozvoja odboru,
pedagogických a psychologických vied, ako aj z očakávaní rodičov a žiakov.
Oblasť možností okrem vonkajších faktorov významne súvisí s ľudskými zdrojmi, ktoré má škola k dispozícii.
Úspechy a neúspechy školy sú ovplyvnené kompetenciami a motiváciou ľudí, ktorí v nej pracujú. Z tohto dôvodu
sa teda zlepšenie kvality procesov v škole a riešenie problémov dá dosiahnuť intervenciami na úrovni kompetencií.
Kľúčovým faktorom je spôsobilosť riadiaceho tímu na posúdenie kvality výkonu, kompetentnosti či potenciálu
zamestnancov pri ich hodnotení.
AI do škôl: keď zmena prichádza zdola
Mgr. Bohumil Kartous, Ph.D., profesionálny provokatér verejnej diskusie
V Česku to zvyčajne funguje takto: príde nejaká zmena, narušenie zabehnutého systému alebo nová potreba.
Niekde v útrobách riadiacich či výskumných inštitúcií českého školstva vznikne návod na to, čo robiť – a tento
návod sa následne odovzdá školám, aby sa ním riadili. Veľmi často sa však stane, že takýto návod sa pre školy
ukáže ako čiastočne (alebo úplne) nepoužiteľný. Niekedy síce použiteľný je, ale učitelia a riaditelia už majú
vypestovanú takú mieru nedôvery a odporu, že sa na to jednoducho vykašľú. Sú preťažení riešením každodenných
problémov, s ktorými im žiadne návody veľmi nepomáhajú, a preto vnímajú akúkoľvek novú požiadavku len ako ďalšiu
otravujúcu povinnosť.
Čo ak však do škôl prinesiete niečo, čo nevymysleli „múdre hlavy“ pôsobiace ďaleko od školských tried? A čo ak
takýto návod neprináša učiteľom ďalšie nároky, ale naopak — cestu, ako zlepšiť vlastnú pohodu, ušetriť čas a
dobehnúť oneskorenie v používaní technológií? Sledovali sme učiteľov, zástupcov a riaditeľov, ktorí využívajú
nástroje umelej inteligencie v bežnom školskom živote, a zhromaždili sme ich skúsenosti do playbooku, ktorý môže
pomôcť ostatným odhodlať sa začať s AI. Ukážeme si, k akým poznatkom dospeli naši experimentátori v projekte
ExploreEdu.
smrť, smútenie a strata v školskom prostredí – ako o nich hovoriť a ako ich zvládať
PhDr. Anna Janovská, PhD., školská psychologička
Aj keď by sme si priali, aby sa zomieranie a strata blízkych detí a dospievajúcich netýkali, realita je iná. Takéto situácie zasahujú aj do života školy. Žiaci v týchto ťažkých chvíľach potrebujú oporu a často ju hľadajú práve v školskom prostredí – u svojich učiteľov a spolužiakov. Workshop je zameraný na citlivú, no dôležitú tému – ako v školskom prostredí pristupovať k smrti, smúteniu a náročným životným stratám. Účastníci sa oboznámia s tým, ako deti a dospievajúci chápu smrť v rôznych vývinových obdobiach a ako prežívajú proces vyrovnávania sa so stratou. V praktickej časti sa budeme venovať tomu, ako so žiakmi o téme smrti hovoriť, ako reagovať v situáciách, keď sa triedy dotkne úmrtie spolužiaka či učiteľa, a ako podporiť smútiace dieťa. Súčasťou budú aj odporúčania, ako v škole citlivo pracovať s témami, ktoré môžu vyvolať strach alebo úzkosť, a ako ich pedagogicky uchopiť.
Zásadné legislatívne zmeny v školstve
JUDr. Žaneta Surmajová, PhD., odborníčka na legislatívu v školstve
Príspevok sa podrobne venuje prehľadu zmien, ktoré prináša najmä školský zákon, ako aj nový zákon o školskej správe. Príspevok poskytne prehľad zmien v povinnom predprimárnom vzdelávaní, ako aj zmeny týkajúce sa základných škôl a stredných škôl. Obsahom nového zákona o školskej správe sú transparentné a jednoznačné pravidlá pre riadenie škôl.