Články
Viete, aký je život detí s dyslexiou?
Jamie Oliver, svetoznámy kuchár, prehovoril o detstve s dyslexiou a zastal sa žiakov, ako bol on. Jeho dokument kritizuje štandardizované školstvo a prináša ľudský pohľad na utrpenie, ktorým si prechádzajú deti s poruchami čítania a pozornosti.
Svoju prvú knihu prečítal, keď mal 35. Dnes Jamie Oliver bez servítky hovorí o tom, ako sa ako dieťa vyrovnával s čudným pocitom, že je iný, a v dokumente Jamie’s dyslexia revolution autenticky opisuje život s nediagnostikovanou dyslexiou.
Slávny šéfkuchár sa šesť mesiacov poctivo pripravoval, aby sa dokázal efektívne postaviť za deti, ako bol kedysi on. Ako aktivista dnes apeluje na britskú vládu, aby urobila potrebné opatrenia, vďaka ktorým sa dokážu deti s dyslexiou bez zbytočných tráum integrovať do vzdelávacieho systému.
Dyslexiu vníma ako súčasť svojej identity
Sám Jamie dnes neurodiverzitu považuje za dôležitú súčasť svojej identity, ale aj dôležitý faktor, ktorý ho neskôr formoval ako rodiča. V dokumente, ktorý je aktuálne dostupný na online platforme Channel4, opisuje, ako sa v detstve cítil neschopný, hlúpy a mal doslova odpor k učeniu. Nedokázal čítať, no nevedel to pomenovať a nik v jeho okolí mu neposkytol vysvetlenie ani potrebnú oporu. Práve naopak.
„V škole ma označovali za tupého blbca,“ hovorí Oliver, ktorého rany z minulosti podľa vlastných slov dodnes bolia a rád by si ich vyliečil. Jeho dokument kritizuje štandardizované školstvo a prináša ľudský pohľad na utrpenie, ktorým si prechádzajú deti s poruchami čítania a pozornosti.
V čase, keď bol Jamie dieťaťom, mali ľudia o dyslexii len veľmi obmedzené vedomosti a žiaci ako on tak čelili nepochopeniu. Okolie ich podceňovalo a v škole sa na nich pozerali cez prsty. Aj sám Jamie po rokoch priznáva, že škola ho emocionálne poznačila a roky v sebe potláčal pocity menejcennosti. „Nedokázal som dobre čítať, nedokázal som veľmi dobre písať, ani veľmi dobre hláskovať. A väčšina predmetov vyžadovala, aby som v tom bol naozaj dobrý, aby som to ovládal, inak ste mali veľmi zlé známky, čo bol môj prípad,“ vracia sa v rozhovore pre BBC do bolestnej minulosti, keď neraz v strachu a zahanbený utekal zo školy. „Utekal som, aj keď som mal svoju školu aj učiteľov naozaj rád. V skutočnosti som totiž utekal pred slovami a pred čítaním a písaním,“ dodal jedným dychom.
Neľutuje sa, rozhodol sa zakročiť
Ako však zdôrazňuje, jeho príbeh nemá byť plný sebaľútosti. „Veľmi dobre som si uvedomoval, v čom zlyhávam, a snažil som sa preto spolupracovať s ľuďmi, ktorí by mi pomohli s mojimi slabými stránkami. Posledných 30 rokov to tak robím,“ priznal svetoznámy kuchár a jasne vysvetlil, prečo sa po rokoch rozhodol o dyslexii nahlas prehovoriť.
„Tam vo svete je totiž toľko ľudí, ktorí trpia na školách a ich sebaúcta a sebahodnota zmizne vo veľmi skorom veku. Povedal by som, že sa to dokonca deje už deťom, ktoré majú menej ako 10 rokov. Predtým som si myslel, že som taký len ja, ale dyslektikov sú stovky tisíc a každý jeden rok kvôli nej utekajú zo škôl tak, ako som to kedysi robil ja,“ poznamenal Oliver, ktorého deti sa takisto pasujú s dyslexiou, ADHD či autizmom, a tak túto problematiku vníma intenzívne už aj ako rodič.
Upozorňuje na obrovské utrpenie
Jeho dokument kritizuje štandardizované školstvo a prináša ľudský pohľad na utrpenie, ktorým si prechádzajú deti s poruchami čítania a pozornosti. Jamie v novom dokumente upozorňuje nielen na utrpenie, ktorým si deti s dyslexiou a ďalšími poruchami v školskom prostredí prechádzajú, ale poukazuje aj na mínusy štandardizovaného systému hodnotenia, pre ktoré sa takéto deti často cítia menejcenné a nesú si následky až do dospelosti. Oliver to vidí jasne: deti by sa nemali prispôsobovať systému, ale systém by sa mal prispôsobiť deťom.
Majú čo ponúknuť
A ďalšia, veľmi dôležitá vec, na ktorú šéfkuchár vo filme upozorňuje, je, že ani deti s poruchami čítania či pozornosti ešte zďaleka v živote neprehrali. Často totiž vynikajú v iných oblastiach, majú rozvinutejšiu kreativitu či vizuálne myslenie a stačí, ak v nich podporíme to, v čom sú výnimočné. Toto bol napokon aj jeho prípad. Aj keď ho na každom kroku podceňovali, Jamie v kútiku duše vedel, že má druhým čo ponúknuť a šiel neoblomne za svojím snom. Zmysel života si napokon našiel v kuchyni – tá sa preňho stala únikom i záchranou a svoju šikovnosť postupne obhájil pred celým svetom.
Zdroj: dobrenoviny.sk
TIP PRE RODIČOV AJ UČITEĽOV
KULIFERDO – HLÁSKY, SLABIKY, ČÍTANIE S POROZUMENÍM – DYSLEXIA
Pracovný zošit pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ na rozvíjanie špecifických funkcií. Je prispôsobený špecifickým potrebám žiakov s dyslexiou, pomáha im prekonať konkrétne ťažkosti s písaním a čítaním.
Súbor pracovných listov prináša osvedčené návody a postupy, ako správne pracovať s deťmi s poruchami učenia, ktoré sú integrované v bežnej triede. Pracovný zošit obsahuje ilustrované pracovné listy na precvičovanie písania problémových písmen a na precvičovanie techniky správneho čítania.
Každý pracovný list je označený stupňom náročnosti.
Nájdete v ňom pracovné listy zamerané na:
rozlišovanie problémových písmen: b, d, h, ch, a, e, ä,
nácvik písania a čítania slov s dvojhláskami,
rozlišovanie zvukovej stránky hlások d – t,
rozvoj techniky čítania,
rozvoj čítania s porozumením .