Články

Ako pripraviť žiakov na mimoriadne situácie?

Ako pripraviť žiakov na mimoriadne situácie?
Prierezová téma Ochrana života a zdravia naberá v aktuálnej situácii na dôležitosti. Hoci by sme si všetci priali, aby deti a žiaci nikdy nepotrebovali informácie typu, ako si správne nasadiť plynovú masku, či ako rozoznať vzdušný poplach, je dobré, aby vedeli, ako majú reagovať v mimoriadnych situáciách.

Vzhľadom na aktuálnu situáciu a aj v súlade s inovovaným Štátnym vzdelávacím programom pre základné školy je v súčasnosti viac ako žiaduce, aby učitelia upriamili pozornosť na témy, prvky a praktické poznatky ochrany života a zdravia v jednotlivých vyučovacích predmetoch primárneho a nižšieho stredného vzdelávania.  

Pre zjednodušenie vám prinášame prehľad, ako možno prepojiť prierezovú tému OCHRANA ŽIVOTA A ZDRAVIA na 1. aj 2. stupni základnej školy:

 

Prepojenie prierezovej témy OŽZ  s obsahom učiva na 1. stupni ZŠ

 

➢        Prepojenie s učivom prvouky

  • orientovať sa v budove školy (trieda, jedáleň, WC a i.),
  • definovať pravidlá bezpečnosti pri návšteve školy,
  • pomenovať významné orientačné body v blízkosti školy (budovy a i.),
  • čo škodí zdraviu,
  • opísať cestu do školy, ovládať základné pravidlá bezpečnosti na ceste,
  • odlíšiť druhy dopravy,
  • opísať úlohy hasičov, policajtov a záchrannej zdravotnej služby,
  • zvládnuť postup, ako privolať pomoc,
  • cesta do školy, priechod pre chodcov, semafor,
  • zásady bezpečnosti, slnečné žiarenie, oheň, elektrický prúd a iné nebezpečné predmety, postup pri volaní hasičov (150), záchrannej zdravotnej služby (155), polície (158), tiesňová linka (112).

 

        Prepojenie s učivom prírodovedy

  • objektívne posudzovanie pozitívnych a negatívnych vplyvov a technológií na prírodu a celkové životné prostredie,
  • význam lesa pre človeka,
  • vznik tepla horením látok alebo trením,
  • proces dýchania,
  • navrhnúť postup, ako zistiť, či človek dýcha,
  • srdce je duté a pracuje ako pumpa na krv,  
  • činnosť srdca sa prejavuje ako tep,
  • pravidelným cvičením sa trénuje aj srdce,
  • vysvetliť význam darcovstva krvi,
  • magnet, magnetické pole, kompas,
  • skúmaním zistiť, že magnet pôsobí do určitej vzdialenosti – má okolo seba tzv. magnetické pole,
  • naklonená rovina: svahové cesty – serpentíny.

 

        Prepojenie s učivom vlastivedy

  • spoznávanie okolia školy,
  • orientácia v okolí školy,
  • spoznávanie miestnej krajiny (jednoduchá práca s nákresmi) a orientácia v čase,
  • rozprávanie o doprave,
  • objavné cesty po Slovensku,
  • zážitkové (názorné) spoznávanie regiónov,
  • práca s mapami,
  • čítanie mapy – prstom po mape,
  • vyjadriť vlastnými slovami, čo je mapa,
  • orientácia v rodnom kraji pomocou svetových strán, ü zhotoviť jednoduchý nákres okolia školy a bydliska, ü ukázať na mape Slovenska svoju obec,
  • identifikovať na mape Slovenska pohoria, nížiny, rieky a cesty (podľa farieb),
  • odmerať podľa nakreslenej (grafickej) mierky vzdialenosti na mape,
  • smer na sever (podľa poludňajšieho tieňa), svetové strany,
  • odlíšiť na ceste od Tatier k Dunaju tri známe pohoria a tri kotliny,
  • cesta do školy a bezpečnostné pravidlá pri ceste do školy,
  • opísať druhy dopravy v obci (zopakovať si bezpečnosť na cestách),
  • opísať podľa náčrtu cestu do stredu obce (mesta, dediny),
  • starostlivosť o zdravie a bezpečnostné pravidlá počas letných aktivít.

  

        Prepojenie s učivom matematiky

  • identifikovať, pomenovať, narysovať a správne označiť geometrické útvary,
  • odhadnúť a presne odmerať dĺžku útvaru, premeniť jednotky dĺžky (mm, cm, m, km),
  • používať matematiku ako jeden z nástrojov na riešenie problémov reálneho života,
  • odmerať dĺžku (výšku, šírku...) daného predmetu pomocou neštandardných jednotiek dĺžky,
  • nájsť vyznačenú cestu v jednoduchom bludisku, labyrinte,
  • rovinné geometrické útvary: krivá, rovná, otvorená a uzatvorená čiara, kruh, štvorec, trojuholník, obdĺžnik,
  • kreslenie, rysovanie,
  • pojmy na porovnávanie: dlhší, kratší, vyšší, nižší, širší, užší, najdlhší, najkratší, najnižší,
  • neštandardné jednotky dĺžky (stopa, palec, dlaň, lakeť, iný predmet – napr. lupa),
  • porovnávanie podľa veľkosti, dĺžky, výšky, veku, rýchlosti, množstva, počtu objektov v skupinách a pod.,
  • porovnávanie a usporiadanie úsečiek pomocou prúžku papiera, meraním a odhadom,
  • nástroje na meranie dĺžky: pravítko, meter, meracie pásmo,
  • neštandardné jednotky dĺžky: palec, stopa, lakeť a pod.,
  • porovnať vzdialenosti, odhadová dĺžka, skutočná dĺžka, porovnať vzdialenosti.

 

        Prepojenie s učivom telesnej a športovej výchovy

  • význam pohybovej aktivity pre zdravie človeka,
  • opísať zásady poskytovania prvej pomoci v rôznom prostredí,
  • prvá pomoc pri drobných poraneniach, praktické poskytovanie prvej pomoci,
  • pomenovať základné povely a útvary poradových cvičení,
  • základné povely, postoje, obraty, pochodové útvary,
  • používať základné povely a správne na ne reagovať pohybom: jednotlivec, dvojica, trojica, družstvo, skupina; na značky, čiara, priestor, ihrisko, terén, lúka, les,
  • cvičenia a hry s prvkami poradovej prípravy ako prostriedky účelnej organizácie činností v priestore,
  • základné pohybové cvičenia, rýchly, vytrvalostný beh, beh z rôznych polôh, so zmenami smeru,
  • hody, skoky, cvičenia okolo rôznych osí tela cvičiaceho,
  • cvičenia a manipulácia s náčiním a pomôckami (lopta, švihadlo, lano ap.),
  • cvičenie na náradí (lavičky, rebriny, debna, preliezačky, lezecké a prekážkové dráhy),
  • úpolové cvičenia a hry zamerané na odpory, pretláčanie, preťahovanie,
  • aplikovať v hre dohodnuté pravidlá a rešpektovať ich,
  • využívať naučené zručnosti z hier v rôznom prostredí (telocvičňa, príroda, voda),
  • bezpečne sa pohybovať v rôznom priestore a v rôznych podmienkach,
  • cvičenia a hry zamerané na oboznámenie sa s vodným prostredím, splývanie, dýchanie a orientácia vo vode, skoky do vody z rôznych polôh,
  • prekonať pohybom rôzne terénne nerovnosti,
  • chôdza, jej druhy a spôsoby vzhľadom na povrch a terén,
  • turistika – jej druhy, formy, turistický výstroj, chodník, značka, mapa, buzola, zásady a význam otužovania, pohybu a pobytu v prírode v každom ročnom období a počasí.

 

        Prepojenie s učivom pracovného vyučovania

  • diskutovať o bezpečnosti v doprave,
  • základné bezpečnostné a hygienické pravidlá,
  • vysvetliť bezpečné používanie kuchynského náradia a spotrebičov,
  • prezentovať zásady bezpečnej práce s elektrickými zariadeniami,
  • zhotoviť výrobky s využitím zapojenia jednoduchého elektrického obvodu,
  • elektrická energia, zdroje (obnoviteľné a neobnoviteľné) a ich vplyv na život- né prostredie,
  • bezpečné zaobchádzanie s elektrickými zariadeniami,
  • vypracovať jednoduchý projekt o ochrane životného prostredia.

  

Prepojenie prierezovej témy OŽZ  s obsahom učiva na 2. stupni ZŠ

 

        Prepojenie s učivom biológie

  • rozvíjanie schopnosti ekologicky myslieť a konať, ako aj upevňovanie návykov dôležitých na zachovanie zdravia,
  • aplikovať osvojené vedomosti a vedomosti na podporu svojho zdravia,
  • spoločenstvo lesa, vody, poľa, lúky,
  • rozhodnúť, ktoré zásady správania v prírode sú bezpečné z hľadiska ochrany vlastného zdravia,
  • dezinfekcia, dezinsekcia, deratizácia,
  • biologická ochrana,
  • orientovať sa v informáciách súvisiacich so zdravým životným štýlom a ochranou zdravia,
  • životné prostredie,
  • monitorovať znečistenie ovzdušia, vody, pôdy v okolí školy a bydliska,
  • životné prostredie, podmienky života,
  • zdôvodniť príčiny negatívneho vplyvu človeka na životné prostredie,
  • znečistenie vzduchu, vody, pôdy,
  • globálne environmentálne problémy,
  • zhodnotiť dôsledky znečisťovania vplyvu človeka na životné prostredie,
  • analyzovať možnosti zabránenia vzniku smogu, skleníkového efektu, kyslých dažďov, ozónovej diery, hromadenia odpadov,
  • zdokumentovať katastrofické geologické a priemyselné procesy vo svete i na Slovensku a ich následky.

 

        Prepojenie s učivom chémie

  • zdroje znečistenia vzduchu: prach, výfukové plyny, splodiny horenia a priemyselné splodiny,
  • zdôvodniť zásady hasenia látok na modelových príkladoch zo života,
  • zápalná teplota, horľavina, požiar, hasenie látok,
  • dodržiavať zásady bezpečnej práce s horľavinami,
  • vymenovať alternatívne zdroje energie a ich využívanie v súčasnosti.

 

        Prepojenie s učivom fyziky

  • rozdielne a spoločné vlastnosti kvapalín, plynov a tuhých telies,
  • meteorologické pozorovania,
  • šírenie tepla vedením, prúdením, žiarením,
  • negatívne vplyvy spaľovacích motorov na životné prostredie a spôsoby eliminácie týchto vplyvov,
  • rozlíšiť termíny tlaková sila a tlak,
  • magnet, jeho vlastnosti, magnetické pole,
  • Zem ako magnet, kompas,
  • princíp určovania svetových strán kompasom, stavby atómu – jadro a obal atómu, neutrón, elektrón,
  • zelektrizovanie telies, kladný a záporný elektrický náboj,
  • vedenie elektrického prúdu v kvapalinách, v plynoch,
  • bezpečnosť pri práci s elektrickými zariadeniami,
  • rešpektovanie pravidiel bezpečnosti pri práci s elektrickými spotrebičmi a pravidlá ochrany pred bleskom,
  • elektrická energia a jej premeny.

  

        Prepojenie s učivom geografie

  • práca s mapovými podkladmi v tlačovej a digitálnej podobe,
  • mapu čítať, pracovať s ňou, analyzovať jej obsah, interpretovať ho, orientovať sa v nej,
  • určiť vybrané miesto na mape pomocou geografických súradníc, ü mapa, obsah mapy (mapové znaky, grafická mierka mapy), GPS, ü  porovnať na mapách rôznych grafických mierok vzdialenosti,
  • identifikovať na mape základné objekty v krajine (vie „čítať“ obsah mapy),
  • vyhľadať konkrétne miesta na digitálnych mapách,
  • turistické vybavenie, turistická mapa,
  • orientácia mapy, kompas,
  • členitosť terénu, nadmorská výška, záujmové body, vrcholy s výhľadom, turistické značky, smerovník,
  • Geocaching, GPS,
  • pomocou prístroja GPS (mobilu) nájsť zaujímavé miesto,
  • vysvetliť význam EÚ,
  • zaujať postoj k dvom závažným problémom Európy,
  • zhodnotiť výnimočnosť postavenia Nemecka (Francúzska, Ruska) v Európe a vo svete,
  • Spojené kráľovstvo – Brexit,
  • rozlíšiť na mape jednotlivé oblasti Európy a uviesť dôvody ich vyčlenenia,
  • zhodnotiť polohu Slovenska v rámci Európy a sveta z mapy (hranice, susedné štáty, horské celky, nížiny, podnebné pásma, „čítanie“ mapy),
  • v časovej postupnosti zaradiť tri najdôležitejšie historické udalosti v dejinách Slovenska,
  • polárne stanice, hrozba znečistenia, globálne otepľovanie.

  

        Prepojenie s učivom telesnej a športovej výchovy

  • motivácia k telesnej a športovej aktivite,
  • účinok pohybovej aktivity na zdravie s jej aplikáciou v dennom režime,
  • získanie vedomostí o potrebe pohybu ako prevencie pred civilizačnými ochoreniami,
  • získanie informácií o situáciách ohrozujúcich zdravie a poskytujúce prvú pomoc na veku primeranej úrovni,
  • vysvetliť význam rozcvičenia pred vykonaním pohybovej činnosti,
  • aplikovať zásady bezpečnosti, pomoci a záchrany pri cvičení,
  • poskytnúť prvú pomoc,
  • prvá pomoc pri drobných poraneniach, praktické poskytnutie prvej pomoci (umelé dýchanie, masáž srdca, protišokové opatrenia, stabilizovaná poloha, ošetrenie povrchového poranenia, zlomenín, omrzlín, popálenín),
  • aplikovať pravidlá pri vykonávaní športových činností,
  • dodržiavať pravidlá fair play,
  • demonštrovať základné atletické, plavecké zručnosti,
  • vysvetliť spôsob pomoci plavcovi a záchrany topiaceho,
  • správne vykonávať základné bezpečnostné techniky – pády pri vykonávaní sezónnych činností,
  • orientovať sa v prírode podľa turistických značiek, mapy, buzoly, ale aj prírodných úkazov,
  • orientácia na stanovisku podľa buzoly, určovanie azimutu, turistické značky, orientácia podľa mapy, určovanie a výber vybraných smerov presunu, výber, príprava a likvidácia ohniska,
  • súvislý pochod s prekonávaním terénnych prekážok v dĺžke 4 – 8 km, 
  • presun mierne členitým terénom s prekonávaním terénnych prekážok,
  • základné pravidlá ochrany životného prostredia,
  • v prírode sa správať podľa zásad ochrany životného prostredia,
  • dodržiavať pravidlá cestnej premávky pre chodcov a cyklistov.

 

         Prepojenie s učivom dejepisu

  • získanie základných vedomostí a spôsobilostí z oblasti vybraných historických javov, procesov z národných a svetových dejín,
  • rozlišovať miestny, regionálny, národný, globálny historický priestor,
  • vysťahovalectvo, prisťahovalectvo, stretávanie kultúr,
  • identifikovať dôsledky konfliktov a vojen pre človeka a prostredie, v ktorom žije,
  • konflikt, vojna, detský vojak, mier, obete, utečenci,
  • zdôvodniť stálu prítomnosť vojen v minulosti a prítomnosti,
  • národný štát, nacionalizmus,
  • militarizácia,
  • zdôvodniť vplyv zjednotených štátov na mocenské pomery v Európe,
  • obrazy prvej a druhej svetovej vojny (útrapy ľudí na fronte a v zázemí),
  • fašistická os,
  • protihitlerovská koalícia,
  • holokaust, koncentračné tábory,
  • význam Slovenského národného povstania,
  • rozpoznať vplyv bipolárneho sveta na každodenný život,
  • OSN,
  • superveľmoci: USA, Rusko,
  • železná opona, studená vojna,
  • hospodárske a vojenské bloky, hrozba jadrovej vojny,
  • vystihnúť základné medzníky procesu európskej integrácie,
  • rozdelenie Československa, vznik Slovenskej republiky,
  • vstup Slovenskej republiky do NATO a Európskej únie.

  

        Prepojenie s učivom matematiky

  • rozlíšiť a načrtnúť rovinné tvary,
  • náčrt, nákres, plán, kódovanie,
  • odhadnúť vzdialenosť na metre,
  • jednotky obsahu, premena jednotiek obsahu: hektár, ár, kilometer štvorcový, meter štvorcový, centimeter štvorcový a milimeter štvorcový,
  • plán, mapa, mierka plánu a mapy,
  • vyriešiť primerané slovné úlohy na pomer rôzneho typu a praktické úlohy s použitím mierky plánu a mapy.

  

        Prepojenie s učivom občianskej náuky

  • demokraticky myslieť a konať, poznávať svoje práva a povinnosti a obhajovať práva druhých,
  • normy a pravidlá,
  • medziľudské vzťahy,
  • návrh práv a povinností žiaka v školskej triede/škole,
  • zdôvodniť vybrané práva a povinnosti žiaka zo školského poriadku,
  • význam občianstva pre človeka,
  • Slovenská republika, štátne symboly, Európska únia, sociálne zmeny v spoločnosti,
  • sociálne a politické napätia – konflikty, vojny, extrémizmus,
  • tolerancia,
  • ľudské práva a slobody.

  

        Prepojenie s učivom techniky

  • dodržiavanie pravidiel BOZP, hygieny a správania,
  • školský poriadok,
  • ochrana, príroda, negatívne vplyvy techniky,
  • základné rozdiely medzi technickým zobrazovaním a kresbou,
  • návrh, náčrt, technický náčrt, piktogram, kóta, kótovanie, druhy čiar, mierka,
  • elektrická energia,
  • prvky a schematické značky, schémy elektrických obvodov,
  • účinky elektrického prúdu,
  • prvá pomoc pri úraze elektrickým prúdom,
  • prenos signálov, telekomunikačná technika,
  • príčiny možných porúch elektrickej inštalácie a z nich vyplývajúce nebezpečenstvá pre človeka,
  • nebezpečenstvo úrazu elektrickým prúdom,
  • poskytnúť prvú pomoc pri úraze vrátane úrazu elektrickým prúdom,
  • založenie ohňa, príprava dreva, uskladnenie dreva.

 

 

Úryvok z Ochrana života a zdravia, RAABE

 

OCHRANA ŽIVOTA A ZDRAVIA


Odborná publikácia pre učiteľov, ktorá uľahčuje učiteľom prípravu na vyučovanie s využitím prierezovej témy Ochrana života a zdravia podľa ročníkov a jednotlivých predmetov. Je určená pre učiteľov 1. – 9. ročníka ZŠ a je spracovaná podľa Inovovaného ŠVP pre základné školy.

Obsah učiva prierezovej témy je povinný každý učiteľ zakomponovať do svojho tematického výchovno-vzdelávacieho plánu. Na trhu takto spracované témy v jednej publikácii pre túto prierezovú tému Ochrana života a zdravia neboli až doteraz dostupné. Vďaka novej pomôcke už viac nemusia učitelia informácie prácne vyhľadávať z rôznych zdrojov.

Odborná príručka ich zorientuje v danej problematike a na svojom vyučovacom predmete: slovenský jazyk a literatúra, dejepis, prírodoveda, geografia, vlastiveda, občianska náuka, fyzika, etická výchova, chémia, matematika, biológia, informatika, pracovné vyučovanie, informatická výchova, telesná a športová výchova, technika a výtvarná výchova.

Odborná príručka ponúka témy:

  • Riešenie mimoriadnych situácií
  • Zdravotnú prípravu
  • Pohyb a pobyt v prírode 

Výhody príručky:

  • Prináša odborné texty povinného učiva tematických celkov OŽZ.
  • Obsahuje prípravu učiteľov na proces didaktických hier a účelových cvičení.
  • Ponúka podrobne vypracované vzorové plány didaktických hier a účelových cvičení.
  • Venuje pozornosť riešeniu mimoriadnych situácií – Civilnej ochrane.
  • Pomáha pri praktických cvičeniach úrazovej zábrany, predlekárskej prvej pomoci.
  • Obsahuje teoretickú a praktickú časť pohybu a pobytu v prírode.

Okrem 15 základných tém, ktoré možno využiť aj v povinných predmetoch a predovšetkým v samostatných organizačných formách vyučovania – didaktických hier a účelových cvičeniach, je v tejto pomôcke aj množstvo praktických cvičení. Posledná kapitola obsahuje doplnkové branné hry, v ktorých si môžu žiaci prakticky precvičovať nadobudnuté vedomosti hrou. Učiteľ si vyberá témy, veku primeraný obsah a náročnosť úloh a praktických cvičení, ktoré najlepšie zodpovedajú výchovnému cieľu, technickým možnostiam, materiálovému zabezpečeniu a potrebám žiakov.  

 

Metodickú príručku si môžete objednať v eshope TU


Mohlo by vás zaujímať:

PRACOVNÉ ZOŠITY OCHRANA ŽIVOTA A ZDRAVIA

K metodickej príručke odporúčame používať pracovné zošity Ochrana života a zdravia pre 1. – 4. ročník ZŠ a pre 5. – 9. ročník ZŠ.

  • obsahujú kontrolné otázky, úlohy, praktické cvičenia a motivačné skutočné príbehy k problematike potrebnej na prežitie pri vzniku mimoriadnej udalosti a v čase vyhlásenia mimoriadnej situácie,
  • prinášajú množstvo praktických cvičení na získanie nevyhnutných vedomostí, zručností a návykov potrebných pri poskytovaní prvej pomoci a záchrany života,
  • sú podkladom k opakovaniu a upevňovaniu teoretického učiva prierezovej témy a jeho precvičovaniu v praxi, ktoré potom môžu žiaci využívať v rámci didaktických hier a účelových cvičení.