Články
Kurikulum v základnej škole
V odbornom nakladateľstve RAABE Slovensko aktuálne vychádza knižná novinka, ktorá by nemala chýbať v žiadnej základnej škole. Kurikulum v základnej škole – teoretické východiská, metódy a odporúčania, ako zaviesť zmeny súvisiace s novým kurikulom v pedagogickej praxi.
Či sa nám to páči alebo nie, ťažisko vzdelávania sa v 21. storočí presúva z memorovania poučiek a zapamätávania izolovaných faktov na systematické a zámerné rozvíjanie všestrannej a funkčnej gramotnosti žiaka v súlade s požiadavkami spoločnosti, ktorú dokáže uplatniť v každodennom osobnom a spoločenskom živote a pri napĺňaní svojich osobných, vzdelávacích, kultúrnych a sociálnych potrieb. Len šírka osvojených vedomostí už nestačí. Pred učiteľom i žiakom stoja náročnejšie méty: ide o hĺbku učenia (sa), schopnosť dávať veci do súvislostí.
Vzdelávanie pre 21. storočie sa má vyznačovať
• otváraním príležitostí na poznávanie,
• prijatím každého človeka (inkluzívna škola),
• zodpovednosťou za udržateľnosť života na Zemi (zelená škola),
• podporovaním efektívneho a bezpečného využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní (digitálna škola).
Publikácia Kurikulum v základnej škole zhŕňa všetko dôležité, čo škola potrebuje vedieť, aby úspešne zvládla kurikulárnu reformu.
Pomôže učiteľom zorientovať sa v troch základných otázkach:
• PREČO vzniklo nové kurikulum?
• AKO zaviesť nové kurikulum v škole?
• ČO zmení nové kurikulum na vyučovaní?
V rovnako štruktúrovaných kapitolách publikácie získajú informácie o ideových a legislatívnych východiskách kurikulárnej reformy, o postupnej implementácii a krokoch tvorby nového školského vzdelávacieho programu, o metódach a odporúčaniach ako zaviesť zmeny súvisiace s novým kurikulom v pedagogickej praxi a v neposlednom rade o potrebných profesijných kompetenciách učiteľa v súvislosti so zavádzaním nového kurikula a o vzdelávacích cieľoch naprieč gramotnosťami a vzdelávacími oblasťami.
Ako sa v publikácii píše, "Žiadna reforma vzdelávania nemôže byť úspešná, ak jej aktéri pri príprave a implementácii nezaujmú pozitívny postoj k jasne špecifikovaným zmenám a nebudú presvedčení o ich nutnosti a prínose, ako aj zabezpečení poskytovania účinnej podpory. Práve preto je dôležité dôkladné oboznámenie sa s dôvodmi a motívmi kurikulárnej reformy, ale aj príležitosťami, ktoré sa nám ponúkajú, a teda s odpoveďami na to, prečo je táto reforma potrebná, čím je inšpirovaná a čo nám má priniesť."
Publikáciu s aktualizovaným obsahom si už teraz môžete objednať TU.
Zdroj: RAABE