Články

Poďte si s deťmi maľovať

Poďte si s deťmi maľovať
Už od najútlejšieho detstva deti ukazujú svoje vnímanie toho, čo je okolo nich, pomocou kresieb alebo pomocou maľby. Táto forma prejavu im umožňuje prejaviť obavy, pocity ako veľmi prospešné cvičenie na ich motorické schopnosti. Kým nie je čas logicky kresliť a maľovať, bude kresba a maľba prechádzať rôznymi fázami. Ako dieťa rastie, jeho spôsob maľby a vyjadrovania sa prostredníctvom kresby mení a vyvíja. Všetko súvisí s ich kognitívnym a fyzickým vývinom a získavaním schopností.


V odbornom nakladateľstve RAABE Slovensko vychádza pracovný zošit Kuliferdík – Maľovanie, ktorý slúži na úspešný rozvoj kresliarskych, grafomotorických zručností a vzťahu k umeniu.

KULIFERDÍK – MAĽOVANIE

Pracovný zošit vo formáte A3 na tvrdom výkrese pre deti vo veku 3 – 7 rokov, ktorý prostredníctvom maľovania uvádza deti do sveta umenia. Prináša aktivity zamerané na rozvoj maliarskych a grafomotorických zručností.


Pri práci s jednotlivými pracovnými listami deti používajú ceruzky a pastelky na dokresľovanie čiar, línií, tvarov a zároveň využívajú maliarske pomôcky. Tu majú možnosť manipulovať so štetcom, vodovými farbami a vodou. Učia sa správne miešať farby s vodou a nanášať ich na výkres.

Na rozvoj grafomotoriky sa prioritne využívajú ceruzky a pastelky. Nechajte deti aj maľovať. Pri maľovaní musia využívať iný tlak štetca na papier, farba zanecháva inú stopu ako ceruzka, čo je pre rozvoj grafomotoriky a jemnej motoriky dieťaťa nesmierne dôležité. Prostredníctvom miešania farieb má dieťa možnosť vyjadriť svoje emócie a svoje prežívanie.


Pracovný zošit si už teraz môžete objednať TU


Čo ste možno nevedeli o vývoji detskej kresby:

Kresba ľudskej postavy štvorročných detí má obvykle základné rysy tváre a polovica z nich má dvojdimenzionálny trup. Ruky a nohy bývajú zobrazené ako čiary. Nohy sú pripojené k trupu, ale paže k nemu vždy pripojené nie sú.

Kresba ľudskej postavy v druhej polovici piateho roku má základné rysy tváre, vlasy alebo čiapku a dvojdimenzionálny trup so správnymi proporciami. Ruky a nohy nakreslí polovica detí ešte ako čiary, ktoré sú pripojené k trupu. Niektoré deti nakreslia postave aj prsty, aj keď nie v správnom počte, a chodidlá, ktoré sú obvykle zobrazené jednou čiarou.

Kresba päťročných detí býva presnejšia. Postava má krk, ktorý spája hlavu s trupom a býva väčšinou dvojdimezionálna. Takto sú častejšie zobrazované aj paže a nohy. Prsty a chodidlá kreslia deti zatiaľ jednoduchším spôsobom.

Kresba postavy v druhej polovici šiesteho roku má dvojdimenzionálne nielen paže a nohy, ale aj chodidlá, ruka je častejšie oddelená od paže a máva častejšie správny počet prstov.

Kresba ľudskej postavy šesťročných detí už často máva správne proporcie. Končatiny a ich časti, t. j. ruky a chodidlá, sú diferencovanejšie a bývajú k trupu pripojené na správnom mieste. Postava má tiež častejšie lepšie prepracované rysy tváre (oči, nos aj ústa), robia tak najmä dievčatá.