Články

Vychádza nová didaktika dejepisu

Vychádza nová didaktika dejepisu
Odborné nakladateľstvo RAABE Slovensko vydáva novú metodiku dejepisu pre základné a stredné školy od uznávaného autora doc. PaedDr. Viliama Kratochvíla, PhD.

Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu  k predpokladom výučby je názov takmer 300-stranovej didaktiky dejepisu, ktorá môže – podľa autorových slov – slúžiť ako inšpirácia aj na didaktiku ostatných vyučovacích predmetov.

Autor sa totiž domnieva, že stále chýba taký model výučby, ktorý by výraznejšie konkretizoval a zjednodušoval teoretický i praktický koncept výučby didaktiky a metodiky dejepisu. Mal by to byť model, ktorý súčasne zdôrazňuje väčšiu spätosť medzi didaktikou a metodikou dejepisu.

Spracovanie témy je celkom netradičné. Viliam Kratochvíl vo svojom diele hľadá spôsoby ako efektívne a zrozumiteľne vyučovať didaktiku a metodiku dejepisu. Na pomoc si pritom berie práve metaforu stromu, ktorá približuje podstatné úlohy vo vizuálne stvárnenom pohybe „hore a dolu“ od koreňov a naspäť ku koreňom metaforického stromu. Stelesňovanie týchto úloh sa tak stáva dôležitým predpokladom výučby (nielen) dejepisu na základných a stredných školách.

Dielo teoreticky a prakticky ilustruje cieľové zámery, ako v škole spolupracovať s mladšími žiačkami a žiakmi a postupne z nich utvárať kriticky mysliace celistvé osobnosti.


Uvedený model didaktiky dejepisu umožní učiteľom:

  • netradične hľadať to,  čo môže byť nepísanou „gramatikou“ dejepisu,
  • uvažovať jej prostredníctvom o žitom prítomnom vzťahu k minulosti,
  • vstúpiť do rôznych sociálnych  rolí, keď neustále vykonávame cieľovo orientačnú činnosť,
  • aranžovať metódy výučby ako cesty učebným labyrintom,
  • inscenovať učebné figúry ako výraz osobitosti, jedinečnosti i pestrosti našej výučby,
  • uvedomovať si svoj ustavičný „pohyb hore a dolu“ vo výučbe dejepisu,
  • aplikovať tento „pohyb“ na ostatné učebné predmety. 


O autorovi

Autor má dlhoročnú prax vo výučbe dejepisu na základnej škole a gymnáziu. V súčasnosti pôsobí ako docent na Katedre všeobecných dejín Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, kde sa venuje budúcim učiteľom dejepisu. Zaoberá sa didaktikou dejepisu a v jej rámci teoretickými i praktickými problémami tvorby učebníc. Je autorom a spoluautorom komplexu 21 učebníc dejepisu pre základné školy a nižší stupeň osemročných gymnázií z rokov 1994 – 2012. Aj preto už dlhšie spolupracuje s Ústavom Georga Eckerta pre medzinárodný výskum učebníc v Braunschweigu v Spolkovej republike Nemecko, kde aj publikoval niektoré svoje štúdie, okrem nich tiež v Maďarsku, Poľsku a Českej republike. Je členom Medzinárodnej spoločnosti pre didaktiku dejepisu (ISHD). Dlhodobo tiež vedie doma i v zahraničí workshopy o modernej výučbe dejepisu, pretože „minulosť je vždy nová.“

Viac informácií o knihe nájdete TU.