Články

Rozvíjajte myslenie detí od mala

Rozvíjajte myslenie detí od mala
Spôsob, akým dieťa realizuje konkrétnu činnosť, poukazuje na úroveň jeho myslenia. Myslenie sa totiž rozvíja práve v súvislosti s manipuláciou a experimentovaním dieťaťa s rôznymi predmetmi. Prostredníctvom nich sa dieťa učí vnímať a chápať ich podstatné znaky a vlastnosti, taktiež aj vzájomné súvislosti a vzťahy. 


Predpojmové myslenie

Od troch do šesť rokov sa zlepšujú myšlienkové operácie — analýza, syntéza, komparácia, generalizácia a diferencovanie, abstrakcia a konkretizácia. „Poznávanie dieťaťa postupne prestáva byť obmedzené iba na konkrétne objekty a časové úseky, ale dochádza k symbolickému, tzv. predpojmovému mysleniu. Dieťa si už vie predstaviť nejakú činnosť a jej dôsledky bez toho, aby ju realizovalo. V procese symbolického myslenia má význam odložená, oddialená nápodoba. Dieťa vníma určité správanie, ale jeho napodobňovanie je odložené a realizované v inom kontexte. Výskumy hovoria o tom, že odloženú,  oddialenú nápodobu je schopné dieťa zvládnuť už okolo štrnásteho mesiaca,“ hovorí PaedDr. Barbora Kováčová  z Katedry liečebnej pedagogiky na Pedagogickej fakulte UK.

PRÍKLAD:
Dvojročný chlapec nalial aviváž do vane, v ktorej plával vianočný kapor. Mama používala aviváž na to, aby bielizeň voňala, o kaprovi povedala, že smrdí.


Dôležitým predpokladom na rozvoj symbolického myslenia je pochopenie trvalosti objektu. Čo to znamená? „Poznatok trvalosti objektu je základom na vytváranie predpojmu. Dieťa označuje rôzne objekty konkrétnym menom či pomenovaním. Príslušný slovný znak je chápaný ako označenie konkrétneho objektu. Nemá zatiaľ všeobecnú platnosť, preto sa nazýva predpojmom (prekonceptom). Dieťa v ranom období má o svete množstvo informácií, ktoré však ešte nie sú dostatočne vzájomne prepojené,“ vysvetľuje Barbora Kováčová.


Symbolické myslenie

Zástupcom skutočného sveta dieťaťa v období predškolského veku je predstava. Predstava môže byť použitá kdekoľvek, nie je viazaná na prítomnosť skúmaného objektu. V predstave je zahrnutá súvislosť, v akej dieťa skúmaný predmet vníma (s vlastnosťami a charakteristikou, ktoré sú pre dieťa dôležité).


Priestor, čas a množstvo

Rozvoj poznávacích procesov sa prejavuje aj v spôsoboch, ako sa dieťa orientuje v čase, priestore a ako chápe pojem množstva.

Možno ste si aj vy všimli, že dieťa má tendenciu preceňovať veľkosť najbližších objektov, pretože sa mu zdajú veľké a podceňovať vzdialenejšie. Vzťahy v priestore hodnotí podľa toho, ako ich vníma. Diferencuje polohy hore a dole. Vpravo a vľavo ešte hodnotí nepresne. Učí sa odhadovať veľkosti a už sa nepokúša vložiť väčšiu kocku do malého otvoru.


PRÍKLAD:
„Mama, tam poď, tam, tam je lietadlo,“ kričí štvorročný Matej a ukazuje na letiace lietadlo na oblohe. „Maťko, ale to je veľmi ďaleko, tam sa nedostaneme,“ odpovedá Matejovi mama. „Ale dostaneme, starý otec má rebrík, pôjdeme po ňom. To je dobrý rebrík, s ním sa dostaneme všade,“  Matej zopakuje repliku starého otca.


Orientácia v čase je veľmi nepresná. Pojem času sa rozvíja veľmi pomaly. Dieťa meria čas prostredníctvom určitých opakujúcich sa udalostí a javov. Orientuje sa na veľmi krátky časový úsek. Z toho dôvodu ani pojmy ako minulosť, prítomnosť a budúcnosť nemajú v danom vývinovom období význam. 


PRÍKLAD:
Z uzamknutej pivnice zmizol bicykel. Pani Klára sa pýta detí na ihrisku, kedy naposledy videli bicykel malej Lucie. Štvorročná Petra po dlhšom rozmýšľaní spresní obdobie: „Teta, to bolo vtedy, keď sme sa hrali s Adamkovým psíkom.“


Orientácia v množstve je v začiatkoch optimálneho vývinu dieťaťa. Ide o chápanie trvalosti objektu a jeho vlastností. Dieťa sa neustále stretáva s počítaním, dané správanie napodobňuje. Najskôr si osvojuje všeobecný pojem zmeny množstva. Vidí, že ak niečo pridávame, množstvo sa zväčšuje a naopak. 


PRÍKLAD:
Dieťa má pred sebou gombíky, ktoré sú usporiadané v dvoch radoch. Čo sa stane, ak jeden rad gombíkov zoskupíte na jednu kôpku. Dieťa mladšie ako šesť rokov tvrdí, že v rade, ktorý zostal v pôvodnom zoskupení, je viac gombíkov.


Typickou otázkou daného obdobia je otázka „Prečo?“, ktorou sa deti začínajú zaujímať o príčinné súvislosti s okolitým svetom a v tomto období hlavnú rolu zohrávajú dospelí. Predovšetkým svojou trpezlivosťou, časom a znalosťami napĺňajú zvedavosť dieťaťa.


Myslenie detí môžete rozvíjať aj vďaka aktivitám v pracovných zošitoch KULIFERDO – rozvoj školskej zrelosti.


www.raabe.sk/kuliferdo