• SMÚTIACE DIEŤA V ŠKOLE

ISBN / ISSN / KÓD: 978–80–8301–120-5

SMÚTIACE DIEŤA V ŠKOLE

NOVINKA
Príručka o tom, ako hovoriť so žiakmi o smrti a ako im byť oporou v čase straty.

  • Dostupnosť: Skladom
  • Cena s DPH
    24,00 €

ks

Popis

Súčasťou brožúry sú aj bonusové materiály dostupné v Klientskej zóne RAABE. 

Aj keď by sme si priali, aby sa zomieranie a strata blízkych detí a dospievajúcich netýkali, realita je iná. Takéto situácie zasahujú aj do života školy. Žiaci v týchto ťažkých chvíľach potrebujú oporu a často ju hľadajú práve v školskom prostredí – u svojich učiteľov a spolužiakov. Je preto dôležité vedieť, ako v škole citlivo a primerane reagovať, čo povedať a ako žiakov v takýchto momentoch sprevádzať. Škola by mala byť pre nich bezpečným priestorom, kde nájdu podporu, a zároveň miestom, kde sa môžu učiť, ako zvládať záťažové situácie či byť oporou druhým.

Kniha sa zaoberá náročnou témou smrti a trúchlenia, so zameraním na porozumenie smrti a procesu vyrovnávania sa so stratou u detí a dospievajúcich. Ponúka pohľad na priebeh trúchlenia a prináša množstvo konkrétnych odporúčaní, ako komunikovať so smútiacimi žiakmi, ako podporiť ostatných žiakov v tom, aby boli oporou svojim spolužiakom prežívajúcim smútok či vážne, prípadne život ohrozujúce ochorenie. Text spracováva tému najmä z perspektívy školy a má ambíciu slúžiť ako praktický sprievodca pre dospelých – najmä pre učiteľov –, aby vedeli primerane reagovať, byť oporou svojim žiakom a zároveň sa vedeli postarať o seba a zvládať vlastné emócie.


  • Komplexne spracováva tematiku smrti a trúchlenia s dôrazom na školské prostredie.
  • Poskytuje teoretické informácie o vývine chápania smrti v detstve a dospievaní, ako aj o procese vyrovnávania sa so stratou.
  • Obsahuje konkrétne rady a návody, ako v náročných situáciách spojených s úmrtím blízkej osoby komunikovať so žiakmi a ako vhodne priniesť tému smrti do školského prostredia.
  • Venuje sa aj potenciálne ohrozujúcim situáciám, ktoré môžu u žiakov vyvolať strach či úzkosť a ponúka učiteľom návod, ako tieto témy citlivo sprostredkovať.
  • Prináša praktické postupy pre konkrétne situácie, ako sú úmrtie žiaka či zamestnanca školy, smútiaci žiak, suicídium alebo iné krízové situácie.
  • Obsahuje aj kapitolu s odporúčaniami pre učiteľov, ako zvládať vlastné emócie a starať sa o svoje duševné zdravie. 

ODBORNÁ GARANCIA

Autorka: PhDr. Anna Janovská, PhD.
 


OBSAH

1. Úvod
2. Vývin chápania smrti v detstve a adolescencii
   2.1 Chápanie smrti v závislosti od kognitívneho vývinu
   2.2 Chápanie smrti u detí s letálnymi ochoreniami
   2.3 Psychologické, sociálne a spirituálne faktory podieľajúce sa na chápaní smrti
     2.3.1 Psychologické faktory podieľajúce sa na chápaní smrti
     2.3.2 Sociálne faktory podieľajúce sa na porozumení smrti
     2.3.3 Spirituálne komponenty podieľajúce sa na porozumení smrti
     2.3.4 Mýty týkajúce sa toho, ako deti a dospievajúci vnímajú smrť
3. Reakcia na úmrtie blízkej osoby
   3.1 Informovanie dieťaťa o úmrtí rodiča alebo inej blízkej osoby
   3.2 Úmrtie zvieracieho miláčika
   3.3 Trúchlenie
     3.3.1 Faktory, ktoré sa podieľajú na procese trúchlenia
   3.4 Úloha školy v podpore trúchliacich žiakov
     3.4.1 Zvládanie emócií detí a adolescentov v súvislosti so stratou v prostredí školy
     3.4.2 Sociálne médiá v procese vyrovnávania sa so stratou
     3.4.3 Návrat trúchliaceho žiaka do školy
4. Rozhovory o smrti a umieraní s deťmi a dospievajúcimi
   4.1 Ako hovoriť o smrti a trúchlení v škole
     4.1.1 Pracovný list pre žiakov „Ako byť oporou kamarátovi, ktorému zomrel niekto blízky“
   4.2 Komunikácia so žiakmi o potenciálne hroziacom nebezpečenstve
5. Úmrtie spolužiaka alebo dospelého zamestnanca školy
   5.1 Zvládanie situácie v prípade vážne chorého spolužiaka
   5.2 Účasť žiakov a zamestnancov školy na pohrebe
   5.3 Úmrtie v dôsledku suicídia
6. Postarať sa o seba, resp. ako sa vyrovnať s vlastným zármutkom
7. Aktivity zamerané na budovanie odolnosti a vyrovnanie sa so stratou a odlúčením
   7.1 Učíme sa rozpoznať a pomenovať emócie
   7.2 Rozširujeme si repertoár pomenovávaní pocitov
   7.3 Vytvárame dúhu pocitov
   7.4 Učíme sa rozlúčiť a spomínať
   7.5 Čo a kedy cítim ja a čo ty?
   7.6 Rieka z hôr – vlastnosti, úspechy, zdroje
   7.7 Ako na problémy, s ktorými si neviem poradiť
8. Zhrnutie na záver
9. Použitá literatúra


Obchodné podmienky
Ďalšie informácie
Typ produktu brožúra s bonusmi dostupnými v Klientskej zóne RAABE
Počet strán 124
Formát A5

Napísať recenziu

Poznámka: HTML nie je preložené!
Google reCAPTCHA

Ďalšie informácie

Typ produktu brožúra s bonusmi dostupnými v Klientskej zóne RAABE
Počet strán 124
Formát A5

Súvisiace produkty

DIEŤA V KRUHU ROVESNÍCKEHO NÁSILIA

DIEŤA V KRUHU ROVESNÍCKEHO NÁSILIA

Súčasťou brožúry sú aj bonusové materiály dostupné v Klientskej zóne RAABE.  Kniha vznikla a..

24,00 €

ŠIKANOVANIE V ŠKOLE OČAMI PSYCHOLÓGA

ŠIKANOVANIE V ŠKOLE OČAMI PSYCHOLÓGA

Šikanovanie v školách je náročná problematika, s ktorou sa musia školy pasovať denno-denne. Aj napri..

24,00 €

MENTOR UČITEĽA V PEDAGOGICKEJ PRAXI

MENTOR UČITEĽA V PEDAGOGICKEJ PRAXI

Súčasťou titulu sú aj bonusové materiály dostupné v Klientskej zóne RAABE.  Vznik publikácie p..

83,00 €

KRÍZOVÁ KOMUNIKÁCIA V ŠKOLE

KRÍZOVÁ KOMUNIKÁCIA V ŠKOLE

Každá práca so sebou prináša situácie, ktoré si vyžadujú oznámenie zlej správy – tak aj v školstve, ..

24,00 €