Články

Všeobecná zoštíhľuje aparát. Nových ľudí prijímať nechce

Všeobecná zoštíhľuje aparát. Nových ľudí prijímať nechce

Napriek tomu, že štátna zdravotná poisťovňa je lídrom na trhu s pokrytím 60 percent poistného kmeňa, musí robiť opatrenia, ktoré zefektívnia jej prevádzku.

 Je to už 10 rokov, čo štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovni kontinuálne ubúdajú klienti. Vlani dokonca prišla o rekordný balík, keď jej rady opustilo vyše 145-tisíc ľudí. Faktom je, že počet zamestnancov poisťovne tento klesajúci trend nekopíroval. Buď sa držal na rovnakej úrovni, alebo dokonca stúpal. To sa však čoskoro zmení. Šéfka inštitúcie Ľubica Hlinková zastavila prijímanie nových tvárí. Zjednodušene – po zamestnancoch, ktorí postupne odídu do dôchodku alebo im vypršia zmluvy, sa noví ľudia hľadať nebudú. Tento scenár ide ruka v ruka aj s ambíciou vyriešiť dlhodobé problémy s hospodárením.

 

Žiadne prepúšťanie

 

„Nechcem, aby vznikla panika – nejdeme do hromadného prepúšťania. Postupne však spejeme k zníženiu stavu zamestnancov,“ uviedla pre HN Hlinková. Výnimkou bude len prijímanie na vysokošpecializované pracovné pozície, ako napríklad revízni lekári. Tie si totiž poisťovňa nevie obsadiť internými zamestnancami. To, že je najvyšší čas konať, potvrdila aj Implementačná jednotka Úradu vlády ako aj minuloročná revízia výdavkov na zdravotníctvo. Tie tvrdia, že poisťovňa by mohla ušetriť na prevádzke až štyri milióny eur. Vo Všeobecnej preto vedú diskusiu o tom, aký počet zamestnancov by mali mať.

 Analytik INESS Martin Vlachynský súhlasí, že zastavenie prijímania nových ľudí náklady na prevádzku zníži. „No je na poisťovni, ako dokáže znižovanie stavov ustáť v rámci regionálnych štruktúr,“ dodal. Samotná poisťovňa deklaruje, že pacient nič nepocíti. „Znižovanie počtu zamestnancov je riadené a bude riadené tak, aby nám umožnilo efektívne zabezpečovať všetky činnosti a bolo v súlade s potrebami poistencov,“ uistila hovorkyňa Slávka Gáborová.

 

Ozdravný plán

 

Inštitúcia už svoje skúsenosti so šetriacimi opatreniami má. V rokoch 2016 až 2017 prechádzala núteným ozdravným plánom, ktorého príčinou bol hospodársky výsledok mínus 122 miliónov eur v roku 2016. Plán ju vtedy zaviazal k dodržiavaniu nariadení ako centrálny nákup liekov, zníženie nákladov na lieky, odzmluvnenie neefektívnych poskytovateľov či zlepšenie revíznych činností. V roku 2018 Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou hlásil, že Všeobecná ciele splnila. Úspory sa však hľadajú ďalej. Znížilo sa nájomné v pobočkách, pričom Hlinková avizuje aj plán okresávať tamojšie služby a viac využívať mobilnú aplikáciu. Na druhej strane vzhľadom na skladbu klientov si poisťovňa uvedomuje, že mnohí poistenci sa nevedia dostať k počítaču. „Preto vyhodnocujeme, akú máme návštevnosť v pobočkách, koľko klientov tam príde a s akými problémami,“ vysvetlila Hlinková.

 Kým Všeobecná zdravotná poisťovňa stavy zamestnancov znižuje, súkromné poisťovne Dôvera a Union otvárajú nové pobočky. Štátna poisťovňa ich má dnes 85, Dôvera 75 a Union 40. O expanzii súkromníkov svedčí aj fakt, že počet zamestnancov Dôvery vzrástol za posledné roky o desiatky. Zamestnanecký kmeň sa rozšíril aj v Unione, keďže otvorili tri nové kontaktné miesta.

 

Zdroj: SITA (Hospodárske noviny)