Články
Vzdelávanie detí Ukrajincov je od 1. septembra 2025 povinné
Proces prijímania detí a žiakov z Ukrajiny sa mení. Od 1. septembra 2025 platí na Slovensku povinné vzdelávanie pre deti odídencov z Ukrajiny. Cieľom je zabezpečiť rovnaké právo na vzdelanie pre všetky deti a podporiť ich začlenenie do spoločnosti.
Postup pri zaradení dieťaťa do MŠ, ZŠ a SŠ (podľa § 146 ods. 4 školského zákona):
1. nechať si predložiť od zákonného zástupcu dieťaťa doklad preukazujúci, že sa začalo konanie o poskytnutie dočasného útočiska alebo konanie o udelenie azylu (stačí, ak polícii zákonný zástupca oznámi, že chce azyl alebo dočasné útočisko),
Poznámka: Podstatné je, či sa konanie začalo, nie či už bol udelený azyl alebo či už bolo poskytnuté dočasné útočisko.
2. zistiť úroveň doterajšieho vzdelania a ovládania štátneho jazyka
3. zaradiť do príslušného ročníka a triedy vydaním písomného dokladu o zaradení dieťaťa podľa tohto dokumentu, vzhľadom na konkrétny prípad a situáciu dieťaťa cudzinca.
Školský zákon ustanovuje, že z dôvodu nedostatočného ovládania štátneho jazyka možno dieťa podmienečne zaradiť do príslušného ročníka podľa veku, pričom podmienečné zaradenie nemá časové obmedzenie. Na zaradenie do nižšieho ročníka sa vyžaduje informovaný súhlas zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia.
Podľa § 161r ods. 6 školského zákona, ak nemožno zaradiť dieťa do materskej, základnej alebo strednej školy, riaditeľ školy informuje zákonného zástupcu dieťaťa, obec, v ktorej má dieťa pobyt alebo dočasné útočisko, a príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve, ktorý následne určí školu, v ktorej sa bude odídenec vzdelávať.
Podľa štandardov zákazu segregácie škola zavedie jasné pravidlá a postupy, ktoré pomáhajú predchádzať segregácii, identifikovať jej riziká a riešiť prípady segregácie, ak sa pri kontrole zistia. Cieľom je zabezpečiť rovnaké podmienky vo vzdelávaní pre všetkých žiakov v súlade so školským zákonom.
Usmernenie k prijímaniu detí na predprimárne vzdelávanie do materskej školy nájdete tu.
Postupnosť zaraďovania odídencov – usmernenie pre riaditeľov škôl:
Deti sa do škôl prijímajú v tomto poradí:
1. Žiaci s trvalým pobytom v príslušnom školskom obvode, ale aj žiaci umiestnení v školskom zariadení alebo v inom zariadení na základe rozhodnutia súdu a azylanti.
2. Deti žiadateľov a žiadatelia o udelenie azylu v azylových zariadeniach v príslušnom školskom obvode.
3. Deti žiadateľov o dočasné útočisko z Ukrajiny v príslušnom školskom obvode.
4. Žiaci s trvalým pobytom v SR mimo školského obvodu, resp. cudzinci, ktorí nie sú uvedení v § 146 ods. 4 školského zákona.
Prednosť prijímania detí s trvalým pobytom vyplýva z § 20 ods. 6 školského zákona, podľa ktorého „Riaditeľ spádovej školy je povinný prednostne prijať na plnenie povinnej školskej dochádzky žiakov, ktorí majú miesto trvalého pobytu v školskom obvode spádovej školy, a žiakov umiestnených v školskom zariadení alebo v inom zariadení na základe rozhodnutia súdu, ktorého sídlo sa nachádza v školskom obvode tejto spádovej školy, a to až do výšky maximálneho počtu žiakov v triede príslušného ročníka.“ Do tejto skupiny patria aj azylanti, na ktorých sa hľadí ako na osoby s trvalým pobytom podľa § 24 ods. 1 zákona 480/2002 Z. z. „Azylant sa považuje za cudzinca, ktorému sa udelil trvalý pobyt.“ Na azylanta sa tak vzťahuje povinná školská dochádzka (nie však na žiadateľov o azyl). Z uvedeného vyplýva, že v prvej skupine nie sú len žiaci s trvalým pobytom v príslušnom obvode, ale aj žiaci umiestnení v školskom zariadení alebo v inom zariadení na základe rozhodnutia súdu a azylanti.
Adaptačné triedy
Od 1. 1. 2025 môžu základné školy zriadiť adaptačné triedy pre žiakov, ktorí:
- ešte dostatočne neovládajú slovenský jazyk, alebo
- im odborníci na základe diagnostiky odporučili prispôsobiť vyučovanie podľa ich individuálnych potrieb.
Tento model má pomôcť deťom lepšie sa zaradiť do bežného školského prostredia a zvládnuť výučbu v slovenčine.
Ako sa dieťa dostane do adaptačnej triedy?
Žiaka zaraďuje do adaptačnej triedy riaditeľ školy s vopred prerokovaným súhlasom zákonného zástupcu žiaka:
1. na návrh triedneho učiteľa po vyjadrení výchovného poradcu alebo
2. na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie, v ktorom odporučí aj konkrétne podporné opatrenia, ktoré bude žiak potrebovať v základnej škole.
Koľko detí môže byť v adaptačnej triede?
Adaptačnú triedu možno zriadiť pre najmenej 4 žiakov a najviac 10 žiakov z jedného ročníka alebo z viacerých ročníkov. Ak počet žiakov klesne pod 4, adaptačná trieda sa zruší.
Ako bude prebiehať výučba?
Ak ide o žiakov, ktorí nedostatočne ovládajú vyučovací jazyk:
- Predmet slovenský jazyk a literatúra odporúčame vyučovať metódami a formami výchovy a vzdelávania ako cudzí jazyk. Školy môžu využiť vzdelávacie štandardy pre slovenský jazyk ako druhý jazyk, ktoré sú súčasťou vzdelávacích štandardov príslušného štátneho vzdelávacieho programu v znení jeho dodatkov.
- Pri výučbe ostatných vyučovacích predmetov sa odporúča uplatňovať stratégie a postupy na podporu osvojovania si vyučovacieho jazyka.
Časť výchovno-vzdelávacieho procesu možno uskutočňovať s využitím príslušného cudzieho jazyka alebo jazyka príslušnej národnostnej menšiny.
TIPY PRE UČITEĽOV: Edukačné publikácie pre žiakov cudzincov
Žiakom, ktorí neovládajú náš materinský jazyk, sú k dispozícii pomôcky aj z vydavateľstva RAABE, ktoré zábavnou formou prispievajú k jednoduchšiemu osvojeniu si novej slovnej zásoby a tým uľahčujú žiakom cudzincom adaptáciu v bežnej slovenskej škole. Učitelia majú aktuálne k dispozícii štyri pomôcky. Tie prinášajú ako metodické poznámky pre učiteľov, tak aj pracovné listy pre samotných žiakov a dokonca aj praktické rady pre rodičov. Ako bonus obsahujú obrázkové pexeso so základnou slovnou zásobou v slovenčine.
• Pracovné listy s jednoduchými návodmi nielen pre učiteľov, ale aj rodičov.
• Postupné zoznamovanie detí s novými slovami aj pokynmi v slovenčine.
• Množstvo obrázkov pre ľahšie a rýchlejšie zapamätanie.
• Zábavné učenie sa nových slovíčok, tvorba prvých viet v slovenčine, precvičovanie pamäte, grafomotorické zručnosti.
Zdroj: minedu, RAABE