Články

Sociálne znevýhodnené dieťa v škole

Sociálne znevýhodnené dieťa v škole
Viete, aký je vzťah medzi sociálnym vylúčením, vývinom dieťaťa v sociálne znevýhodnenom prostredí a jeho vzdelávaním?

Ak sa narodím do chudobného, vylúčeného prostredia, je vysoko pravdepodobné, že budem žiť v prostredí, v ktorom sa každodenne bojuje o prežitie a dôstojnejší život. Ak sa to nedarí, tak sa súčasťou môjho prostredia stanú úniky mojich najbližších, aby aspoň na chvíľu zabudli napr. na to, že mi nemajú čo dať jesť a ja len plačem a plačem. Je vysoko pravdepodobné, že budem žiť v toxickom strese, ktorý ovplyvní môj ďalší život. Ak sa v mojom prostredí neobjaví človek, ktorý môj osud zvráti, budem rásť v nedostatku podnetov, ktoré budú rozvíjať moju osobnosť a jazykové aj rozumové schopnosti do takej miery, akú očakáva spoločnosť, v ktorej žijem. Spoločnosť, ktorá je niekde ďaleko, za potokom, lesom alebo železničným násypom.

Do ktorej sa dostanem, ak som niekedy choré, o ktorej viem veľmi málo, azda iba to, že nás v nej nechcú, že jej na nás nezáleží. A neskôr mám ísť do školy, ktorá odo mňa očakáva to isté ako od mojich rovesníkov, ktorí žijú v dostatku a v prostredí podnetovo optimálnom pre potreby školy a spoločnosti. V tejto škole zlyhám, obyčajne hneď na začiatku. Alebo neskôr, keď tomu, čo sa mám učiť, nerozumiem a nič z toho nepoznám. A nemám sa ani koho spýtať. Doma mi nikto neodpovie, v škole ma odmietajú.

Nemám veľa možností alebo ich nevidím. Som v kontakte iba s ľuďmi z môjho prostredia, tam sa cítim bezpečne. Pomaly dospievam a okolie sa ku mne správa ako k rovnocennému, dospelému. Ukončil som základnú školu, aj by som sa ušiel vyučiť, aby som mohol niekde robiť za dobré peniaze. Ale škola je až v susednom meste, na to mi doma nedajú peniaze, hovoria, že by mi tam nebolo dobre a načo by som tam chodil. Asi majú pravdu, veď tu okolo mňa sú aj tak skoro všetci nezamestnaní. Tak načo. Skúsil som ísť do roboty, ale poslali ma preč, že nie som vyučený. Druhú robotu mi ponúkli ďaleko. Nemám na cestovanie a musím sa starať o rodinu doma. Narodilo sa mi dieťa. Stále plače a ja mu nemám čo dať jesť. Keď sa v chudobe narodíš, tak v nej aj ostaneš...

Možno takto by sme mohli zapísať spomienky dieťaťa, ktoré sa narodilo do chudobnej, sociálne vylúčenej komunity. A možno by sme písali úplne iný príbeh, ak by v tomto prostredí mali jeho rodičia človeka, ktorý vie, čo je príčinou a dôsledkom života v sociálne znevýhodnenom prostredí, a vie, čo robiť, aby škodlivé vplyvy prostredia na dieťatko minimalizoval. A ak by v preň cudzej škole zažívalo prijatie a cítilo sa dobre. Ak by malo blízkeho človeka z optimálne podnetného prostredia, ktorý by ho sprevádzal a bol by mu oporou. Ktorému by mohlo dôverovať a prostredníctvom tohto korektívneho vzťahu mohlo dôverovať aj iným ľuďom z majority. Ak by zažívalo prijatie medzi svojimi rovesníkmi, bez ohľadu na prostredie a odlišnosti.


Úryvok z brožúry Sociálne znevýhodnené dieťa v škole, RAABE, 2022 (PhDr. Miroslava Čerešníková, PhD.)


Nová brožúra z odborného nakladateľstva RABE Slovensko má ambíciu odkryť vzťahy medzi sociálnym vylúčením, vývinom dieťaťa v sociálne znevýhodnenom prostredí a jeho vzdelávaním. Pozornosť venuje školskému životu dieťaťa zo sociálne znevýhodneného prostredia, bariéram, ktorým čelí, ale aj metódam, ktoré pomáhajú vytvárať inkluzívne prostredie v triedach s deťmi z rôzneho sociálneho a kultúrneho prostredia.


Pomôže pedagogickým a odborným zamestnancom porozumieť svojim žiakom, pochopiť, z akého prostredia prichádzajú.

Naučia sa pracovať so svojimi vlastnými postojmi, stereotypmi, nepochopením a strachom, aj ako pracovať s triedou na rozvoji pozitívnych vzťahov, akceptácii odlišností a empatickom porozumení.

Prináša aj podnety na úspešnú spoluprácu rómskej rodiny a školy.


Brožúru si môžete už teraz objednať TU