Články

Noví kamaráti pre predškolákov

Noví kamaráti pre predškolákov

Vstup do prvého ročníka je pre každé dieťa významným medzníkom na jeho ceste za poznaním. V našich podmienkach sa spája so začiatkom školského roka, ktorý nasleduje po dni, keď dieťa dovŕši šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť. RAABE aktuálne vydáva dve novinky pre predškolákov obľúbenej značky KULIFERDO.


Prvou je dvojica pracovných zošitov Kuliferdo predškolákom pre deti vo veku od 5 do 7 rokov, ktoré sú zamerané na rozvoj grafomotorických a matematických zručností, aj zrakového a sluchového vnímania predškolákov. Obsahuje pracovné listy, prostredníctvom ktorých učitelia, ale aj rodičia doma podporia rozvoj školskej spôsobilosti detí.

"Nové pracovné zošity sme obsahovo zamerali na tie oblasti, ktoré spôsobujú predškolákom najčastejšie problémy a ich rozvoj je podmienkou na úspešný štart v škole," povedala Mgr. Mira Bianchi Schrimpelová, konateľka RAABE Slovensko.

Okrem grafomotoriky si dieťa vďaka rozvíjajúcim aktivitám precvičí aj vizuálno-motorickú koordináciu a zmyslové vnímanie. Osvojuje si postupne tvary s jednoduchými líniami, pričom ich nácvik pomôže dieťaťu aj vo výučbe písania. V rámci matematických zručností si zase škôlkari precvičujú priestorovú orientáciu, rozoznávanie farieb a geometrických tvarov, porovnávanie množstva, počítanie do desať a orientáciu v rade. Pracovné listy tiež rozvíjajú zrakovú diferenciáciu, zrakovú analýzu a syntézu a rozlišovanie reverzných (zrkadlovo obrátených) figúr. Ako prevencia problémov detí v písaní a čítaní slúži rozvoj sluchovej analyticko-syntetickej činnosti. 

Je dobré zmieniť, že pridanou hodnotou oboch pracovných zošitov je, že obsahujú aj QR kódy s prístupom na stránku, kde nájdu užitočné pomôcky na rozvoj matematických zručností vo forme obrázkov a pracovných listov spolu s teoretickými informáciami o školskej spôsobilosti a nespôsobilosti, vrátane pomôcok na rozvoj sluchovej percepcie vo forme obrázkov spolu s teoretickými informáciami o tom, ako materiál používať a tiež námety na hry.

Podrobnejšie informácie nájdete TU.


Pre škôkarov s odkladom

Aj napriek pokroku doby, v ktorej žijeme, existuje stále isté percento detí, ktoré nie sú spôsobilé ani po dosiahnutí hraničného veku plniť požiadavky školy. A práve pre nich je tu celkom nový pracovný zošit Kuliferdo – O rok dlhšie v materskej škole.

„Rodičom aj učiteľom v materskej škole prinášame rozvíjajúce aktivity na podporu školskej spôsobilosti detí. V podobe tridsiatich pracovných listov na individuálne hry a hrové činnosti sú vhodnou podporou rozvoja dieťaťa pred vstupom do primárneho vzdelávania, kde sa z dieťaťa stáva žiak. Sú ideálne najmä pre skupinu detí s pokračovaním plnenia povinného predprimárneho vzdelávania, ktoré nedosiahli úroveň vhodnú na bezproblémové zaškolenie,” predstavuje novinku Mgr. Mira Bianchi Schrimpelová, konateľka RAABE Slovensko.

Podľa jej slov môžu aktivity ako inšpirácia poslúžiť aj pri individuálnom vzdelávaní v domácom prostredí, ktoré je novodobou osobitnou formou spôsobu plnenia povinného predprimárneho vzdelávania.


Druhy prekážok

Prekážkou vstupu do školy môžu byť nedostatky v telesnom vývoji, malý vzrast, vážne zdravotné problémy, častá chorľavosť či slabosť dieťaťa. Diskutabilným je aj hraničný dátum jeho narodenia. Častým dôvodom na tzv. Odklad povinnej školskej dochádzky môže byť aj nerovnomerný vývin dieťaťa, deficity v čiastkových funkciách, poruchy vývinu reči alebo jej zaostávajúci vývin. Problémom pri vstupe do prvého ročníka môžu byť takisto aj adaptačné problémy — sťažená adaptácia na cudzie prostredie a neznámych ľudí, nesamostatnosť, výrazná citová pripútanosť či citová labilita, prípadne podozrenie na poruchu pozornosti, hyperaktivitu, hravosť dieťaťa a jeho nesústredenosť.


Rozvíjajúce aktivity. Ako na to?

Ciele aktivít v pracovnom zošite Kuliferdo – O rok dlhšie v materskej škole sú modifikované k aktuálnemu obsahu predprimárneho vzdelávania a podporené prvkami v súlade s osobnostne orientovanou edukáciou. Umožňujú ponúknuť všetkým deťom veľmi cenné zážitky úspechu.

Prostredníctvom netradičných motivačných prostriedkov vedú dieťa nielen k zámernej samostatnej činnosti, ale aj k samostatnému overovaniu správnosti riešenia úlohy, jednoduchšie nazývanej sebakontrola. Prostriedkom na jej realizáciu sú autokorektívne prvky v rôznej podobe, ktoré sú priamo zakomponované v pracovných listoch.

Zadávané úlohy sú mierne nad hranicou rozvojových možností dieťaťa, čím sa zvyšuje ich účinok, a priaznivo podnecujú jeho individuálny vývin. Aktivity môžu poslúžiť aj ako vhodný diagnostický nástroj.

Aktivity cielene podporujú rozvoj spôsobilostí dieťaťa vo všetkých štyroch oblastiach:

▶ V perceptuálno‑motorickej oblasti sú zamerané na rozvoj jemnej motoriky a vizuomotoriky,

▶ v kognitívnej oblasti na rozvoj rozumových, jazykových, rečových a predmatematických schopností dieťaťa,

▶ v sociálno‑emocionálnej oblasti na rozvoj komunikačných schopností, sociálnej komunikácie, empatie.

▶ a v neposlednom rade aj rozvíjanie osobnosti dieťaťa v pracovno‑motivačnej oblasti ako integrálnej súčasti všetkých troch predchádzajúcich skupín.



Zadávané úlohy sú mierne nad hranicou rozvojových možností dieťaťa, čím sa zvyšuje ich účinok, a priaznivo podnecujú jeho individuálny vývin. Aktivity môžu poslúžiť aj ako vhodný diagnostický nástroj.

Viac informácií o pracovnom zošite nájdete TU