Články

Keď je škôlkar hlavným aktérom prírodovedného vzdelávania

Keď je škôlkar hlavným aktérom prírodovedného vzdelávania
Zvedavosť je pre dieťa predškolského veku typická. Treba ju uspokojiť všetkými možnými a atraktívnymi spôsobmi. Platí to pre každú oblasť rozvoja, zvlášť pre prírodovedne zameranú vzdelávaciu oblasť v materskej škole.

Jej cieľom je počiatočný rozvoj prírodovednej gramotnosti. Na rozvoj prírodovedného  poznania je dôležité, aby ho dieťa nadobudlo spontánnym pozorovaním prírody. To znamená, že je potrebné pracovať s tým, čo už dieťa o prírode vie a viesť ho k získavaniu nových poznatkov, prostredníctvom ktorých si pôvodné predstavy upraví a rozvinie.

 

Ako na to?

Sprevádzajúci pedagóg dieťa by mal byť pre dieťa len v minimálnej miere zdrojom poznatkov. Jeho úlohou je byť príkladom zvedavej osoby, ktorá dieťa sprevádza v jeho snahe zistiť o prírode viac. A to pomocou pozorovania a skúmania s podporou sekundárnych zdrojov tak, aby dieťa výsledkom svojho bádania aj dôverovalo.

Úspešnou cestou ako doviesť dieťa k prírodovednému poznaniu je naviesť  ho k bádaniu, skúmaniu toho, ako sa určité javy a situácie menia, ak do nich zasahuje. Dieťa si tak rozvíja nielen svoje predstavy o prírode, ale aj spôsob uvažovania, ktorý je typický pre prírodovedné poznávanie— učí sa objektívne preskúmať, objavovať prírodu a bádať v nej.

 

S využitím najnovších poznatkov

Na základe praxe a navyše s využitím najnovších inovatívnych poznatkov pripravila RAABE AKADÉMIA nové inovačné vzdelávanie pre všetkých pedagógov materských škôl Prírodovedné vzdelávanie v MŠ.

Stavia na inovatívnych poznatkoch o dieťati predškolského veku v kontexte bádateľsky orientovaného vyučovania. Jeho podstatou je, že sa dieťa stáva hlavným aktérom v prírodovednom vzdelávaní. Preto vzdelávací program prináša okrem potrebnej teórie najmä praktické námety na uvažovanie o inováciách v prírodovednom vzdelávaní detí v materských školách. Vzdelávací program ponúka prehľad o charakteristike súčasných detí predškolského veku, zorientuje v teórii o súčasnom postavení materskej školy, predstavuje koncepciu bádateľsky orientovaného vyučovania a jej implementáciu v podmienkach materských škôl. Prináša informácie o didaktických možnostiach prenosu prírodovedných tém do kurikula materskej školy. Po absolvovaní vzdelávacieho programu bude vedieť pedagóg zúročiť postrehy a poznatky o inakosti súčasných predškolákov a šikovne ich využiť v aktivitách prírodovedného vzdelávania.

 

Ďalšie vzdelávacie inovačné aj aktualizačné programy pre riaditeľov, pedagógov a odborných zamestnancov nájdete na stránke www.raabeakademia.sk .

Prehľad vzdelávacích programov pre materské školy si môžete pozrieť TU.

 

 KOMPLETNÚ PONUKU VZDELÁVACÍCH PROGRAMOV NÁJDETE AJ V NAŠOM E-SHOPE TU.