Články

Efektívnou spoluprácou k úspechu

Efektívnou spoluprácou k úspechu
...alebo koordinátor školského podporného tímu. Viete, čo všetko dokáže v škole?


Regionálne školstvo v Slovenskej republike prechádza viacerými zmenami, ktoré reagujú na aktuálne problémy a výzvy smerujúce k presadzovaniu princípov inkluzívneho vzdelávania. V rámci poskytovania odbornej starostlivosti a pomoci priamo v školách zohrávajú nezastupiteľnú úlohu školské podporné tímy. Ich oficiálne vytváranie a rozširovanie podporujú aj najnovšie legislatívne zmeny účinné od 1. januára 2022 (novela školského zákona a novela zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).

Školské podporné tímy sú zamerané na bezprostrednú podporu kvality výchovno-vzdelávacieho procesu v konkrétnej škole a z toho vyplývajúcich možností vyrovnať sa s bariérami a zvládať úskalia, ktoré procesy inkluzívneho vzdelávania prinášajú. Školské podporné tímy sú určené žiakom, rodičom a takisto aj ďalším pedagogickým zamestnancom školy. V ohrození a riziku sa môže ocitnúť akýkoľvek žiak, nielen ten, ktorému sú zo strany zariadenia poradenstva a prevencie priznané špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby.

Žiak, u ktorého sa objavia z rôznych príčin problémy rozličného druhu i charakteru, potrebuje už priamo v škole podporu a starostlivosť, ktorú mu má poskytovať práve školský podporný tím. Nevyhnutným predpokladom zvládania týchto výziev je vzájomná spolupráca a koordinácia činnosti jednotlivých členov školského podporného tímu a spolupráca tímu ako takého s ostatnými aktérmi výchovy a vzdelávania v škole a zariadeniami poradenstva a prevencie. V tomto smere je dôležité najmä prepájanie problémových situácií s účinnou prevenciou.

Samotný tím sa potrebuje riadiť určitými pravidlami, jeho činnosť má byť koordinovaná s aktívnym zapojením všetkých jeho členov. Koordinácia sa vyžaduje vo vzťahu k spolupráci pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami i odbornými zamestnancami zariadení poradenstva a prevencie, pri plánovaní individuálnych a skupinových aktivít detí alebo žiakov, ako aj pri zabezpečení poskytovania efektívnej súčinnosti členov tímu s ďalšími pedagogickými zamestnancami školy. Uvedené je prioritnou úlohou koordinátora školského podporného tímu ako novej kariérovej pozície, v ktorej môže vykonávať špecializované činnosti pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec školy.


Vzájomná podpora zamestnancov školy zahŕňa nasledovné aspekty:

  • Vytvorenie priestoru na pravidelné vzdelávanie zamestnancov, ktoré podporuje teambuilding a inkluzívnu filozofiu. Dôležité je vytvoriť takú dôveru, aby sa chcelo dobrovoľne zúčastniť čo najviac zamestnancov školy.
  • Mentoring učiteľov – vzájomná podpora učiteľov a dávanie si spätnej väzby a podpory pri realizácii vyučovania, vytváranie medzipredmetového sieťovania pri učení.
  • Vytvorenie odborného tímu na škole, spolupráca odborných zamestnancov v odbornom tíme na komplexnú podporu žiakov, rodičov a zamestnancov.
  • Vytváranie prostredia a kultúry, kde sa všetci zamestnanci cítia rovnako dôležití.
  • Podpora učiteľov odbornými zamestnancami tak, aby učiteľ dokázal pracovať s individuálnymi potrebami žiakov, rozmanitosťou a dynamikou triedy.
  • Podpora budovania vzťahov vytváraním priestoru na spoločne trávený čas a príležitostí na zážitky.
  • Vytváranie bezpečného prostredia.


Školský podporný tím je legislatívne ustanovený v novom § 84a zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch. Na účely inkluzívneho vzdelávania ho môže vytvoriť riaditeľ materskej školy, riaditeľ základnej školy alebo riaditeľ strednej školy.

Jeho úlohou je najmä:

a) koordinovať rozvoj inkluzívneho vzdelávania,

b) zabezpečiť vo výchove a vzdelávaní uplatňovanie používania prístupov a stratégií, ktoré vyplývajú z jednotlivých odborov vedy a techniky,

c) spolupracovať so zariadením poradenstva a prevencie a ďalšími subjektmi pri podpore detí, žiakov a ich zákonných zástupcov v oblasti výchovy a vzdelávania,

d) poskytovať poradenstvo deťom, žiakom a zákonným zástupcom a metodickú podporu pedagogickým zamestnancom,

e) podieľať sa na tvorbe školského vzdelávacieho programu.


Viac o koordinácii školských podporných tímov, rozdelení kompetencií, postavení samotného koordinátora, ale aj o plánovaní aktivít pre žiakov i zamestnancov, nájdete v najnovšej brožúre, ktorá práve vychádza v RAABE s názvom KOORDINÁTOR ŠKOLSKÉHO PODPORNÉHO TÍMU.


Brožúra spracovaná kolektívom autorov chce byť užitočným sprievodcom pre všetky školy, ktoré pri narastajúcej diverzite žiakov chcú optimalizovať svoju činnosť v oblasti budovania a koordinácie školských podporných tímov, aby si ich členovia poskytovali súčinnosť, vzájomne dobre spolupracovali a pomáhali deťom aj ich rodičom zvládať problémy, rizikové situácie a riešené prípady, ktoré so sebou výchovno-vzdelávací proces prináša.


Brožúru si môžete už teraz objednať TU.